تاریخ انتشار :شنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
رضا وردانی گفت: روزه که از مهمترین عبادات الهی و از اساسی‏ ترین فرایض دینی به شمار می‏رود، شایسته‏ ترین درمان برای فشارهای روحی و بیماری‏های روانی محسوب می شود.
نقش کلیدی ماه رمضان بر سلامت جسم و روح/آرامش روان؛ معجزه ای که روزه داری به ارمغان می آورد
رضا وردانی، روانشناس شخصیت در گفت و گو با عصرهامون، بیان کرد: بهداشت روان به معنای سالم نگهداشتن روان از هر گونه آسیب روانی بوده و وظیفه اصلی آن پیشگیری از به وجود آمدن ناراحتی‌های روانی است.

وی با بیان این که بهداشت روان در دوران مختلف زندگی از جمله جوانی نقش مهم و اساسی دارد، تصریح کرد: در این سنین است که مسائل مهمی نظیر ارتباط با دیگران، ادامه تحصیل، پیدا کردن کار و حرفه مورد علاقه و مسئله ازدواج مطرح می شود که نتیجه و تاثیر این عوامل از نظر بهداشت روانی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته این روانشناس، بسیاری از اندیشمندان معاصر غربی تاکید می کنند که مشکل انسان معاصر به نیاز وی به دین و ارزش های معنوی بر می‌گردد. در عصر اضطراب که در آن توجه فراوانی به زندگی مادی شده و رقابت شدیدی برای به دست آوردن مادیات وجود دارد نیاز بیشتری به غذای روحی احساس می شود.

وی افزود: ایمان به خدا نوعی قدرت معنوی به انسان می بخشد که او را در تحمل سختی ها کمک می کند و نگرانی و اضطرابی را که بسیاری از مردم به آن مبتلا هستند دور می سازد خداوند انسان را آفرید و او را به شرافت تبارک الله احسن الخالقین آراست و از آنجایی که انسان برای رسیدن به سعادت خود به راهنما احتیاج دارد پیامبرانش را فرستاد تا دلیل راه باشند و هم قوانین الهی را به انسان برسانند تا با اجرای این قوانین مدینه فاضله را تشکیل داده و به سعادت واقعی رهنمون شوند.

ماه رمضان؛ جامع و عالی ترین فرصت روزه داری

وردانی با بیان این که از جمله این قوانین روزه گرفتن و یا به تعبیری دیگر امساک کردن است، ادامه داد: خداوند روزه را بر انسان فرض کرد تا به کمک آن به سعادت برسد، هرچند انسان از درک خیلی از مسائل آن عاجز و ناتوان است.

 وی گفت: روزه را می‌توان از برنامه های ریاضتی دانست، بدون هیچ افراط و تفریطی که اثرات زیادی بر روح و روان انسان دارد، در واقع روزه گرفتن و امساک کردن ریاضتی است، صحیح و منطقی که روح انسان را سبک و آماده عروج می کند.

این کارشناس افزود: در تمام ادیان آسمانی روزه جزو احکام واجب به شمار می‌رود، در تورات از روز چهل روزه حضرت موسی و الیاس و روزه سه هفته ای حضرت دانیال و روزه هروزه حضرت داوود و یونس یاد شده است، یهودیان پایبند هفته‌ای دو روز روزه می گیرند، اما جامع ترین و عالیترین آن، روزه ماه مبارک رمضان است که در آیین اسلام بر هر مرد و زن واجد شرایط واجب است.

وی با اشاره به کلام رسول اکرم (ص) که می فرماید:"صوموا تصحوا"  یعنی روزه بگیرید تا تندرست باشید، تاکید کرد: آثار مثبت جسمی زیادی در افراد سالم و بیمار برای روزه‌داری بیان شده است از جمله روزه رمضان تاثیرات مثبت فراوانی در کاهش فشارخون، پایین آوردن کلسترول، کاهش اوره، هماتوکریت، کراتینین، اسید اوریک، بهبود بیماری‌های قلب و عروق، کبد،  کلیه، کاهش وزن و غیره دارد.

تأثیرات روانشناختی روزه داری

به گفته وردانی، از نظر فیزیولوژیک نیز ثابت شده است که در هنگام ادای عبادات مذهبی، در اسلام و چه در دیگر ادیان الهی جسم و روان انسان آرام می گیرد که این امر با مشاهده کاهش ضربان قلب کاهش تعداد تنفس و کاهش فشار خون شریانی به اثبات رسیده است.

 وی با بیان این که اثرات مفید و سودمند روزه بر ابعاد ابعاد روانی انسان را نیز نباید از نظر دور داشت، تصریح کرد: در تحقیقات صورت گرفته توسط محققین نشان داده شده که روزه رمضان تاثیرات مثبت چشمگیری در ارتقا عزت نفس افراد داشته است و روانشناسان ارتباط مثبت معنی‌داری بین باورهای مذهبی، سلامت روانی، امیدواری و سایر جنبه های مثبت خُلق مشاهده کرده اند.

این روانشناس شخصیت بیان کرد: برای روزه داری همچنین تأثیرات روانشناختی را نیز برشمرده اند که در میان فهرستی از این تأثیرات مثبت می توان به آرامش روزه داران، تقویت صبر در آنان، به حداقل رسیدن رویکردهای خصمانه در فرد و کاهش جرم و جنایت اشاره کرد، این تأثیرات مثبت روانشناسی را می توان به ثبات قند خون در زمان روزه داری نیز نسبت داد.

وی گفت: پرهیز از فعالیت جسمانی شدید در ماه رمضان از جمله توصیه های صورت گرفته توسط پزشکان است که البته نباید در آن چون هر رویکرد دیگری افراط کرد. افزایش احساس خستگی ممکن است در نتیجه کمبود خواب یا اختلال در الگوهای عادی خواب باشد. رژیم غذایی مناسب و اصلاح وضعیت خواب و زمان بندی کاری می تواند هر تأثیری را بر عملکرد بدن به حداقل رسانده و حتی حذف کند.

روزه داری؛ شایسته ترین درمان برای فشارهای روحی

وردانی تاکید کرد: روزه داری نه تنها به عملکرد بدن و شرایط جسمی صدمه نمی زند بلکه به سلامت جسم کمک های شایانی خواهد داشت. بدون شک حافظه نقش بسیار مهمى در پیشرفت و ترقى انسان ایفا مى‏کند. افرادى که از حافظه قوى برخوردارند، موفق ترهستند.

وی تصریح کرد: روانشناسان عصر حاضر براى تقویت حافظه روش‏ها و تمرینات مختلفى را ارائه داده‏اند. اما کسانى که روزه مى‏گیرند علاوه بر اینکه از برکات معنوى، برخوردار مى‏شوند، حافظه آنان نیز تقویت مى‏شود، زیرا یکى از فواید «روزه»، تقویت حافظه است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: امروزه میلیون‏ها انسان در دنیا به ویژه در کشور‏های توسعه یافته و متمدن از بیماری‏های روانی و نبود آرامگاه روحی به شدت رنج می‏برند و ده‌‏ها انسان در روز در سرتاسر جهان به خاطر اضطراب‌‏های روحی و فقدان پناه‏گاه معنوی، پوچ انگاری این عالم و به بن‏بست دیدن این جهان طبیعت، دست به خودکشی می‏زنند.

وی افزود: همچنین به گفته روان شناسان توجه به مسائل عبادی و امور ماوراء طبیعی بهترین درمان این بیماری‏هاست و روزه که از مهمترین عبادات الهی و از اساسی‏ترین فرایض دینی به شمار می‏رود، شایسته‏ترین درمان برای فشارهای روحی و بیماری‏های روانی دانسته شده، زیرا انسان روزه‏دار، خود را در جهانی می‏بیند که از خود حساب و کتاب دقیق دارد و گرداننده آن، نیرویی است که فناپذیری و نیستی در وجودش راه ندارد.

انتهای پیام/ حمیده ذوالفقاری
https://www.asrehamoon.ir/vdcdk50fkyt0oo6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما