تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۹
حبیب اله دهمرده گفت: حقابه حق جمهوری اسلامی ایران و مطالبه جدی همه مردم است.
آب های ژرف یکی از راه های برون رفت از تنش آبی در سیستان/حقابه؛ حق جمهوری اسلامی ایران است
حبیب اله دهمرده، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون در رابطه با مسئله حقابه و مشکلات سیستان بیان کرد: امروز در حال پیگیری و حل مشکل با اجرای چهار پروژه برای احیای سیستان و حقابه هیرمند هستیم.

وی یکی از روش های حل معضل آبی در این منطقه را پروژه آب ژرف و چاه های ژرف عنوان کرد و افزود: توانستیم برای این مورد ردیف بودجه تعیین کنیم، پروژه چاه های ژرف اقدامی موفقیت آمیز بود به نحوی که چاه های دیگری در حال حفر شدن هستند، و جلسات بسیاری با وزیر نیرودر این مورد برگزار و طرح مورد تایید قرار گرفته است.

دهمرده پروژه انتقال آب از دریای خلیج فارس را راهکار دوم دانست و اضافه کرد: قریب به هفت سال این موضوع را دنبال کردیم، این مورد به دستور رئیس جمهور رسیده و برای اولین بار در تاریخ ایران نه در تاریخ جمهوری اسلامی، دولت مکلف شد برای این پروژه ردیف بودجه تعیین کند؛ موضوع انتقال آب از دریای عمان باعث برطرف کردن مشکلات استان می شود و دولت به این موضوع اعتقاد دارد.

وی در ادامه با اشاره به دیپلماسی و تبخیر رسوب گذاری چاه نیمه ها، گفت: روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر مکعب آب در حال تبخیر شدن است، و این مورد به بخش خصوصی سپرده شده که با همکاری دولت مورد بررسی و پیشرفت قرار بگیرد و مشکل کاملا حل شود تا مردم دغدغه ای نداشته باشند.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری به موضوع حقابه هیرمند از افغانستان اشاره و تاکید کرد: بنده بارها این مورد را عنوان و اصلاح کرده ام که این اشتباه است که می گوییم افغانستان آب را به ایران نداده، درست است که این مورد در خاک افغانستان اتفاق افتاده ولی عصاره  بدخواهان بشریت کشورهای آمریکا، انگلستان، اسرائیل و آل سعود هستند.

وی تصریح کرد: این کشورها می خواهند منطقه سیستان دچار خشکسالی شود و مردم این خطه از کشور را رها کرده و مهاجرت کنند که طرح خبیثانه و خائنانه‌ آنها به نحو احسن اجرا شود.

دهمرده ادامه داد: این موضوع در جلسه با وزیر امور خارجه بررسی و پیرامون آن صحبت هایی شده است، گزارش آن خدمت مقام معظم رهبری ارسال کرده ایم؛ برای این مورد بسته ای تعریف شده که هر دو کشور از این مورد فایده کافی را ببرند.

به گفته وی؛ دیپلماسی آب و نحوه تامین حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند بر اساس موافقت‌نامه سال ۱۳۵۱ و حل مشکل آب سیستان و زاهدان در دیداری که 20 اردیبهشت جاری انجام شد، مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی اظهار کرد: پروژه های که به تصویب دو کشور رسیده موضوع انتقال برق و گاز و آب است، به این صورت که نیروگاه بادی میل نادر برق تولید و راه آهن میلک به چابهار جهت مسائل حمل و نقل ورود کند؛ در کنار آن دولت افغانستان علاوه بر حجم آب ۷۲۰ متر مکعب، آب بیشتری را وارد منطقه سیستان کند.

این نماینده با تاکید بر این موضوع که حقابه حق جمهوری اسلامی ایران و مطالبه جدی همه مردم است، بیان کرد: حقابه موضوعی قانونی است، دولت افغانستان تعهد کرده که آب را در فصول مختلف به ایران تحویل دهد، و این اقدام ارتباطی با حقابه تالاب بین المللی هامون ندارد.

وی تاکید کرد: بستن سد کمال خان محصول بدخواهان بشری از جمله آمریکا و انگلیس است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه انتقال آب دریای عمان، پروژه چاه های آب ژرف و موضوع حقابه سیستان از افغانستان منجر می شود تا به مراتب آبی بیشتر در منطقه سیستان وجود داشته باشد.

دهمرده با اشاره به اینکه مردم صبور و غیور سیستان نباید تحت تاثیر مطالبی که در فضای مجازی در حال انتشار است قرار گیرند، افزود: یاس و ناامیدی دستور کار دشمنان انقلاب و نظام است؛ با همراهی و همکاری با یکدیگر همان طور که گاز را از عسلویه به ایرانشهر و بعد سایر شهرهای استان آوردیم، پروژه انتقال آب از دریای خلیج فارس به استان هم با تمام قوا در حال پیگیری است، و دغدغه ای در این میان وجود ندارد.

خبرنگار نجمه خسروپرست 

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcb8wb8grhbagp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها