تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۲
رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی در مجلس شورای اسلامی:

پیگیری حق‌آبه سیستان در اولویت وزارت خارجه قرار گیرد

محمد سرگزی گفت: پیگیری حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون در منطقه سیستان باید در اولویت وزارت امور خارجه قرار گیرد.
پیگیری حق‌آبه سیستان در اولویت وزارت خارجه قرار گیرد
به گزارش عصرهامون، محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اوشیدا در رابطه با مسئله حقابه با اشاره به اینکه معاهده رودخانه هیرمند به سال 1351 برمی‌گرد،: بیان کرد:  از آنجایی که پیگیری حق آبه در حوزه دیپلماسی تعریف و به عنوان یکی از کارکردهای وزارت امورخارجه، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و وزارت نیرو تعریف می شود، در این خصوص مکررا موضوع پیگیری می کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه بر مبنای قرار داد حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند سالانه به طور متوسط 820 میلیون مترمکعب است افزود: علی رغم اینکه مسئولان مرتبط اعلام می‌کنند که ما در حال پیگیری رایزنی هستیم و طالبان هم وعده هایی را به ما دادند و اعلام کردند که ما اصل حق آبه را به رسمیت می شناسیم، اما آب به آن میزان که بخواهیم حق آبه را تأمین کنیم، نداریم و  متأسفانه طرف افغانی به دلایل واهی در اکثر مواقع به این معاهده پایبند نبوده است.

رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رهاسازی حق‌آبه تالاب بین‌المللی "هامون" در منطقه سیستان در سال‌های اخیر از سوی کشور افغانستان با چالش مواجه شده است.

وی تاکید کرد: پیگیری حق‌آبه باید در اولویت دولت خصوصا وزارت امور خارجه و نیرو قرار گیرد.
 
سرگزی گفت: در سالیان اخیر چه در حوزه وزارت امور خارجه و چه در وزارت نیرو به عنوان متولی کمیساریای آب ایران و افغانستان که در معاهده ۱۳۵۱ این نهاد در آن پیش‌بینی شده است، اقدام موثری مشاهده نمی کنیم.

نماینده مردم زابل ادامه داد: در این زمینه نه فقط وزارت خارجه بلکه وزارت نیروی کشورمان هم باید با جدیت ورود کنند و زمینه احقاق حقوق حقه ایران در جهت دریافت حقابه رودخانه هیرمند پیگیری کنند؛ چرا که اگر در این زمینه چاره‌اندیشی و مطالبه جدی صورت نگیرد در آینده نه چندان دور در منطقه با شرایط بدی مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان نماینده مردم مکرر به مسئولان مربوطه مراجعه کرده و این روند را ادامه می دهیم، سعی داریم این حمیت را در مسئولان اجرایی متولی ایجاد کنیم که پیگیری حق آبه هیرمند را داشته باشند، هرچند جلساتی را با این مسئولان در فواصل مختلف گذشته داشتیم و در آینده هم این مسیر را دنبال خواهیم کرد.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcgt79qxak9tz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما