تاریخ انتشار :شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۳
یک زمین شناس:

آیا سیستان وبلوچستان باز هم خواهد لرزید؟

زلزله نمی تواند "تفتان" را خشمگین کند
حبیب بیابانگرد گفت: زلزله های اخیر در منطقه سرجنگل زاهدان کاملا طبیعی بوده و نمی تواند به منظور وقوع زلزله ای بزرگتر و یا فعالسازی آتشفشان تفتان باشد.
آیا سیستان وبلوچستان باز هم خواهد لرزید؟
حبیب بیابانگرد، استاد زمین شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفتگو با عصرهامون علت زلزله های اخیر در استان را فرو روش صفحه عمان به زیر صفحه ایران که یک صفحه اقیانوسی است عنوان و بیان کرد: صفحه عربستان به سمت نزدیک شدن به صفحه ایران است که این همگرایی صفحات باعث بروز زلزله می شود که امری کاملا طبیعی است، و جای نگرانی برای وقوع زلزله های بزرگ نیست.

وی افزود: در منطقه سرجنگل یک گسل بزرگی به نام گسل نصرت آباد وجود دارد که فشار وقتی بر آن وارد می شود کانونی برای آزاد شدن انرژی است.

زون مکران؛ یکی از فعال ترین زون های دنیا

این استاد زمین شناسی اضافه کرد: در بخش جنوبی یک زون فرو رانش فعالی به نام "زون مکران" که شاید یکی از فعال ترین زون های دنیا باشد، قرار دارد که این زون پتانسیل فراوانی در آزاد کردن انرژی دارد.

وی تاکید کرد: بسیاری از سونامی های که در چابهار ایجاد می شود ناشی از شکسته شدن لایه های پایینی در آزاد شدن انرژی است.

به گفته وی؛ نمی توان پیش بینی کرد که زلزله کمتر یا بیشتر در بخش جنوبی ایران رخ می دهد یانه؛ بر این اساس جای نگرانی وجود ندارد، و این پدیده کاملا طبیعی است.

فوران آتشفشان ها قابل پیش بینی نیست

بیابانگرد در پاسخ به این سوال که زلزله های چند روز گذشته عامل نگرانی مردم مبنی بر فوران شدن کوه آتشفشانی نیمه فعال تفتان است، گفت:  الزاما اینطور نیست که حتما آتشفشان به دنبال خود زلزله دارد و یا پیامد هر زمین لرزه ای فوران کوه آتشفشانی باشد، اما زلزله باعث فوران شدن آتشفشان نمی شود.

وی ادامه داد: فوران شدن آتشفشان علائم و نشانه هایی دارد که سرازیر شدن گل و لای، شکسته شدن لایه های زمین و شنیده شدن صداهای مهیب از جمله نشانه های آغاز فوران یک آتشفشان می باشد.

این استاد زمین شناسی افزود: تفتان یک  آتشفشان زنده است و در سال 84 یک زبانه از این آتشفشان در میرجاوه مشخص شد، که نباید از آن غافل شد، چرا که یک آتشفشان با پتانسیل فوران شدن است و باید همواره به هوش باشیم.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcbgwb8wrhbafp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما