تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۰
امام رضا (ع) همواره مورد عشق و علاقه ایرانیان بوده و فضایل اخلاقی و رفتاری ایشان نه تنها شیعیان بلکه پیروان سایر مذاهب را نیز شیفته خود ساخته است.
نقش امام رضا(ع)، الگویی ممتد برای تفکر سیاسی شیعه است/شخصیت بی بدیل امام رئوف(ع) در قلب جهان اسلام
به گزارش عصر هامون، از جمله رویدادها و جریانات مهمی که در تاریخ ایران از جایگاه و منزلت والایی برخوردار است، سفر امام رضا(ع) به ایران و استقرار ایشان در مرکز خلافت، یعنی مرو (خراسان) در جایگاه ولایتعهدی است؛ هر چند این سفر با اصرارهای مأمون، خلیفة وقت عباسی، صورت پذیرفت، اما در عمل دارای آثار و پیامدهای درخشانی است.

سیاست امام در این سفر تنها به افشای سیاست های خائنانه مأمون محدود نمی شد، بلکه در این هجرت اهداف عالی دیگری نیز مورد توجه امام رضا(ع) قرار گرفت که از جملة آنها تلاش برای برقراری پیوند با ایرانیان متمایل به تشیع و تبدیل خراسان بزرگ به کانون تشیع و تلاش برای تحکیم مبانی عقیدتی و کلامی شیعه با استفاده از فرصت ولیعهدی بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین وحید حنایی نژاد کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: اسوة عملی بودن و مقام معنوی و عظمت علمی علی بن موسی الرضا(ع) از زمینه های مهم در جذب مردم به سوی ایشان بود، امام(ع) از هر فرصتی در جهت اعتلای اسلام و گسترش فرهنگ ناب شیعی استفاده نموده و در صدد بود به شیوة خالصانه امر به معروف و نهی از منکر نماید و جلوی انحرافات را مسدود کند.

وی افزود: از دیگر نتایج پربار دوران اقامت علی بن موسی(ع) درمرو، فراهم شدن زمینه رشد و گسترش تشیع در خراسان بود و مردم خراسان که از پیش دوستدار خاندان رسالت بودند، پس از حضور آن حضرت محبت و ارادتشان به اهل بیت(ع) و علویان بیشتر شد، به گونه ای که زیارت امام رضا(ع) یکی از پایگاه های مهم تشیع در طول تاریخ درآمد و بر تاریخ فرهنگ و هنر و اقتصاد ایران و اسلام تأثیر عمیقی نهاد.

حنایی نژاد ادامه داد: دوره ای که امام در آن می زیستند اسلام به بلاد مختلف گسترش یافته بود و کتاب های آن بلاد به عربی ترجمه می شد اما  این امر خود موجی از مباحث کلامی را در این عصر آغاز نموده بود ، لذا امام علیه السلام برای دفاع از کیان دین و نمایاندن اسلام واقعی در جلسات مناظره با صاحبان ادیان و مذاهب مختلف شرکت می نمودند و در این میان مامون در تمام این نشست ها در پی آن بود تا به گمان خویش امام را محکوم کند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بنابراین ، اوضاع شیعیان ایران با ورود حضرت تغییر یافت و آثار و ابنیه های تاریخی و قدمگاه های به جا مانده از زمان ایشان ، مهاجرات سادات علوی به ویژه حضرت معصومه علیه السلام به ایران و قیام برخی از سادات ، شواهدی بر گسترش و نفوذ تشیع بعد از امام هشتم علیه السلام در  ایران است.

امام رضا (ع) خزانه‌دار عالم در برپایی امر ظهور است
حجت الاسلام حنایی نژاد خاطر نشان کرد: وجود مبارک امام رضا (ع) در سرزمین خراسان و تأثیرات عظیم ایشان در پیشبرد جبهۀ حق و تجهیز لشگریان حق و رشد روحی و معنوی شیعیان و محبان در دوران غیبت و حصن بودن ایشان در عذاب‌های سخت آخرالزمانی برای مردم،بخش کوچکی از اثرگذاری ایشان در راستای تحقق امر ظهور است.

وی افزود: می‌توان امام رضا (ع) را خزانه‌دار عالم برای ظهور امام زمان (عج) دانست، طوری که اصحاب حضرت مهدی (عج) پیش از برپایی امر ظهور به این سرزمین می‌آیند تا با بهره‌مندی از نور امام رضا (ع) تجهیز شوند و لشگر کفر را درو کنند و به امام مهدی (عج) در کوفه ملحق شوند.

حنایی نژاد با اشاره به نقش سیاسی امام رضا (ع) گفت: درس بسیار بزرگی که می‌توان از امام رضا(ع) آموخت این است که برای رفع مشکلات باید نوآوری داشته باشیم و از تقلید صرف از شیوه‌های قبلی فاصله بگیریم؛ زیرا در امور سیاسی برای هر کاری باید تاکتیک خاص آن را به کار برد.

وی افزود: به هر حال امام رضا(ع) در شرایطی بود که علاقه به خاندان امام علی(ع) بین جامعه افزایش یافته بود، افکار ایشان از تریبون‌ها به همه مردم می رسید  و علاقه به تفکر و اندیشه ایشان ایجاد می‌شد، در نتیجه باید از موضع قدرت برخورد می‌کردند.
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcc14qs12bq0e8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما