ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی از مسیر تولید و اشتغال آفرینیشرکت‌های دانش بنیان زمینه رونق اقتصادی در کشور را فراهم می‌کنند | عصر هامون
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۴۰
رویا سبزه گر گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی ونقش شرکت های دانش بنیان تأثیر بسزایی در افزایش تولید سرانه ی بالاتر، کاهش نابرابری در توزیع درآمد، افزایش فرصت های شغلی و ارتقای کیفیت تولیدات به عنوان شاخصه های اصلی توسعه پایدار دارد.
تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی از مسیر تولید و اشتغال آفرینی/شرکت‌های دانش بنیان زمینه رونق اقتصادی در کشور را فراهم می‌کنند
به گزارش عصرهامون به نقل از اوشیدا، نقش شرکت هاي دانش بنيان در تحقق اقتصاد مقاومتي از جمله مسائل و مباحث فراموش شده اي بود که با سخنان مقام معظم رهبري مورد توجه قرار گرفت.

امروزه با پيشرفت علوم بشري، کاربرد دانش در زندگي انسان در تمام عرصه هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي افزايش يافته و اقتصاد مبتني بر علم و دانش و ضرورت توسعه شرکت هاي دانش بنيان در عرصه هاي اقتصادي اهميت زيادي يافته است.


شرکت‌های دانش بنیان جهت تبدیل ایده‌ها و نوآوری‌ها به محصول،تجاری سازی تحقیقات، هم‌افزایی علم و ثروت و توانمند سازی و هدایت دانش‌آموختگان جهت ورود به فضای کسب‌و‌کار ایجاد می‌شوند و این کسب‌و‌کارها از نظر ایجاد مشاغل پایدار مبتنی بر فناوری و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید،نقش مهمی در موفقیت اقتصادی کشور دارند؛ در واقع با توسعه و گسترش شرکت های دانش بنیان می توان به اهدافی همچون ایجاد اشتغال پایدار دست یافت.

رویا سبزه گر کارشناس اقتصاد وعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: یكی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش ‌بنیان سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و دانش متكی به تركیب جوانان تحصیل‌ كرده و نیروی انسانی خاص منطقه ای به عنوان بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌ در كشور و به طبع سیستان و بلوچستان است و با توانمند كردن و تشویق و زمینه‌سازی فعالیت آنان در قالب شركت‌های دانش‌بنیان، توان رویارویی با تهدیدها و تحریم اقتصادی را دارد.

وی افزود:شرکت های دانش بنیان،اساساَ کالا تولید نمی کنند و زمین یا ماشین آلات خاصی نیز ندارند بلکه همیشه عده ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد.

سبزه گر ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان در همه حوزه‌ها بویژه حوزه اقتصادی، می‌تواند پیشران نهضت تولید و موجب افزایش بهره وری و بهبود شرایط کسب و کار در جامعه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زابل تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان بواسطه بکارگیری خلاقیت، نوآوری می توانند فرصت‌های تجاری سازی نوین را فراهم نموده و در سایه حمایت مسئولین و توسعه کمی و کیفی آنها بخش مهمی از مشکلات اقتصادی جامعه من جمله اشتغال تا حد قابل توجهی مرتفع نماید لذا ایجاد زیرساخت های توسعه تولیدات این شرکت ها به منظور حفظ استقلال و بهبود اقتصاد ضرورتی انکارناپذیر است.

این کارشناس اقتصاد با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ با محوریت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تصریح کرد: فضایی متفاوت و امید آفرین با هدفی طولانی مدت و پایدار به اقتصاد و ارتقای سطح معیشت عامه مردم نامگذاری گردید که جلوه ی آن در توصیه های گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

رویا سبزه گر خاطرنشان کرد: بدون شک شرکت های دانش بنیان از ارکان مهم توسعه و تحول در عرصه اقتصادی به شمار می روند و با توجه به اینکه بیکاری به خصوص در قشر تحصیل کرده به یک دغدغه مهم تبدیل شده است شرکت های دانش بنیان از ظرفیت غنی توسعه و اشتغال زایی برخوردار هستند.

وی افزود: بنابراین لازم است شرکت های دانش بنیان از طریق کمک های مالی بلاعوض، پیش خرید یا خرید تضمینی محصولات تولیدی، ارائه وام ها و اعتبارات با بهره پایین حمایت مالی شوند و با ارایه خدمات مشاوره ای مدیریتی، بازرگانی، مالی، بازاریابی، حسابداری و حقوقی باید ایده های دانش محور را برای تبدیل نوآوری های فناورانه به محصولات قابل عرضه در بازار و ایجاد کسب و کاری موفق حمایت کرد.

این کارشناس اقتصاد با اشاره به تحریم های اقتصادی تاکید کرد: بحران های اقتصادی و کاهش منابع طبیعی و انرژی از بزرگ ترین مسائل و مشکلات اقتصادی جوامع جهانی و بویژه کشور ما ،بخصوص بواسطه تحریم های ناعادلانه موجود،می باشد، بنابراین سیاستگذاران باید به دنبال مکانیسم های موثری بعنوان نیروی محرکه اقتصاد خود باشند.

وی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: در حال حاضر در عصر اطلاعات و ارتباطات، آنچه برای هر اقتصادی ضروری می نماید برقراری ارتباط موثر بین دانش ( بعنوان سرمایه اصلی و منشا قدرت) و بازار با هدف حفظ رقابت می باشد بنابراین در این راستا شرکت های دانش بنیان با ارائه ایده ها و تولیدات علمی می توانند به کانون های تولید ثروت (از دانش) بدل شوند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: به‌طور طبیعی رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری با هم رابطه مشخصی دارند و با افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی این انتظار به‌وجود می‌آید که اشتغال ایجاد شود و بیکاری کاهش پیدا کند، و هیچ راهی برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری وجود ندارد مگر اینکه سرمایه‌گذاری جدیدی انجام شود تا فعالیتی اقتصادی شکل بگیرد یا سرمایه‌گذاری برای گسترش یک فعالیت اقتصادی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: حال بنظر می رسد بمنظور ایجاد اشتغال در کشور لازم است رونق فعالیتهای اقتصادی وتولیدات بر پایه بخش تولیدی مبتنی بر علم و دانش و پژوهش استوار گردد تا کسب و کارهای موجود حفظ و ارتقا یافته و حتی بتوان برخی مشاغل فراموش شده را مجددا احیا کرد.

رویا سبزه گر خاطر نشان کرد: گسترش تولید دانش بنیان و رشد اقتصادی که خواه نا خواه با افزایش اشتغال رابطه مستقیمی خواهد داشت؛ نیازمند افزایش سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در دهه پیش روخواهد بود در این صورت بر اساس پیش بینی مجله اکونومیست که رشد اقتصادی حدود ۴ درصدی را برای ایران در سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرده ، رسیدن به رشد اقتصادی بالای ۵ درصد و اشتغال یک میلیون نفری افق روشنی پیش رو خواهد داشت.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcdsj0foyt0o96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما