تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۹
فرشاد فرح منش گفت: آتش سوزی نخلستان های روستای تنهک از تئبع بخش بزمان شهرستان ایرانشهر طعمه حریق و پس از ۲۴ ساعت آتش مهار شد.
نخلستان های تنهک بزمان طعمه حریق شد/ مهار آتش سوزی پس از ۲۴ ساعت
فرشاد فرح منش، بخشدار بزمان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه آتش سوزی روستای تهنک از توابع بخش بزمان به مدت ۲۴ ساعت به طول انجامید، بیان کرد: آتش سوزی از ظهر روز گذشته شروع شد و در مرحله ابتدایی تا شب اطفا شد اما به دلیل وزش باد شدید در منطقه امروز دوباره شدت گرفت و ظهر امروز به طور کامل اطفا شد.

وی ادامه داد: روز گذشته ماشین های آتش نشانی از دلگان و محمدان و بمپور برای اطفا حریق اعزام شدند و تا پاسی از شب به طول می انجامد و آتش اولیه کنترل می شود و تعداد زیادی از درختان خرما نابود می شود.

وی افزود: به دلیل وزش باد شدید، آتش خاموش شده دوباره زبانه می کشیده و وجود نخل های قدیمی باعث آتش سوزی دوباره صبح امروز می شود و ماشین های آتش نشانی از بزمان و ایرانشهر اعزام شدند و تا ظهر امروز به طول کشید.

بخشدار بزمان با اشاره به علت آتش سوزی تصریح کرد: در حوزه بزمان کشاورزان و نخیل کارها، نخل ها را هرس نمی کنند و یا اینکه هرس نخیلات را در اطراف باغ ها انباشته و آتش می زنند و به عنوان کود که خاک مساعد شود استفاده می کنند و با توجه به وزش باد در منطقه، آتش گسترش و به سمت نخل ها هدایت و باعث آتش گرفتن نخل های مثمر می شود.

وی با اشاره به میزان خسارت آتش سوزی نخلستان های روستا تهنک گفت: میزان حجم زیادی نخیلات فقط تنه بودند و سوختند اما درختان مثمر و فصل برداشت هم تعدادی بودند که پس از بررسی جهادکشاورزی میزان خسارت مشخص خواهد شد.

فرح منش با بیان اینکه در بحث بحران تمامی شهرستان ها پای کار هستند، اذعان کرد: ایستگاه های آتش نشانی ایرانشهر، دلگان، محمدان و بزمان در مهار آتش همکاری داشتند و مسیر اصلی آتش کنترل شد و با توجه به اینکه هنوز در منطقه باد شدید برقرار است توانستند آتش را تا ظهر امروز به طور کامل مهار کنند.

وی افزود: فاصله روستای تهنک با بزمان ۷۰ کیلومتر و با دلگان ۴۰ کیلومتر و نزدیکترین ایستگاه آتش نشانی روستا چاه خدابخش دلگان با تقریبا ۳۰ کیلومتر بود اما با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با شهرستان و مدیران و اعزام ماشین های آتش نشانی با تاخیر یک تا دو ساعت به محل آتش سوزی رسیدند و همچنین به دلیل یک آتش سوزی همزمان در بزمان یکی از ماشین ها در داخل سطح شهر ماموریت داشت.

بخشدار بزمان ادامه داد: فاصله زیاد حوزه بزمان با ایستگاه های آتش نشانی اطراف و همچنین با توجه به مکاتبات قبلی با شهرستان و استان جهت احداث یک ایستگاه در روستای مکسان، تاکنون هیچ نتیجه ای دربرنداشت.

وی گفت: بخش بزمان با وسعت بیش از ۱۲ هزار کیلومتر مربع و جمعیت ۱۲ هزار نفری فقط یک ایستگاه آتش نشانی و ۲ ماشین دارد و جوابگوی روستاهای اطراف که اکثر آنها نخلستان های خرما هستند، نیست.

فرح منش با اشاره به سابقه آتش سوزی روستاهای اطراف در سنوات گذشته تشریح کرد: این اولین آتش سوزی و آخرین هم نیست و در گذشته چندین بار در روستاهای دراهو و مکسان به همین شکل اتفاق افتاده است.

وی با انتقاد به کشاورزان خاطرنشان کرد: دو مورد باید کشاورزان توجه ویژه ای داشته باشند؛ یکی نخلیات را هرس نمی کنند و هرس نخلیات را هم در محل نگه می دارند و با کوچکترین جرقه و آتشی و با توجه به بادهای شدید در منطقه این آتش سوزی ها اتفاق می افتد و مورد دیگر عدم دسترسی به تمامی نقاط باغ است و اکثر این مجموعه باغات نخیلات حصارکشی هستند و یا کشت درختان به نوعی است که دسترسی به عمق باغ را نداریم و باید با لودر و ماشین آلات راه را باز کرد که این زمان زیادی صرف می شود.

انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdccixqsi2bqpp8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما