کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش عصرهامون از وضعیت یک بیماری شایع در جنوب شرق؛

سیستان و بلوچستان رکوردار هپاتیت"بی" در کشور/ لزوم واکسیناسیون ۲۵ تا ۵۰ ساله‌ها

8 اسفند 1396 ساعت 9:10

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به آمار شیوع هپاتیت "بی" در استان سیستان و بلوچستان، بر لزوم واکسیناسیون سنین ۲۵ تا ۵۰ سال این استان تاکید کرد.


به گزارش خبرنگار عصرهامون، هپاتیت یک بیماری مرگبار التهابی کبد است که سال هاست در کشور باعث مرگ بسیاری از شهروندان می شود.
در سال های اخیر کارگروه های مختلفی برای حذف این بیماری در کشور ایجاد شده است که علی رغم اقدامات انجام شده به دلیل مراجعه شهروندان به مراکز جهت آزمایش این بیماری در سیستان و بلوچستان همچنان شایع است.
 
در تماسی که خبرنگار عصرهامون در این خصوص با محمد رضا میرادی متخصص بیماری های داخلی داشت، وی با بیان اینکه هپاتیت های ویروسی انواع مختلفی دارند، اظهار کرد: هپاتیت آ، توسط ویروس هپاتیت آ ایجاد می شود که منجر به التهاب کبد شده و درد و تورم کبد را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: هپاتیت آ معمولاً خطرناک نبوده و به هپاتیت مزمن و سیروز تبدیل نمی شود.
 
میرادی خاطر نشان کرد: هپاتیت ب، نوع دیگری از این بیماری است که توسط ویروس هپاتیت ب ایجاد می شود، این ویروس از طریق تماس جنسیِ محافظت نشده، خون، تیغ های جراحی آلوده یا مواد نوک تیز غیر بهداشتی آرایشگاه ها انتقال می یابد. 
 
این متخصص بیماری های داخلی تصریح کرد:در بعضی افراد، هپاتیت مزمن می تواند تبدیل به سیروز کبدی شود، در این حالت سلول های کبدی از بین می رود و بافت آسیب دیده و چرب، جایگزین می شود، فعالیت قسمتهای آسیب دیده متوقف و در نتیجه ضایعات بدن تصفیه نمی شوند که سیروز می تواند به نارسایی کبدی و حتی سرطان کبد، منجر شود.
 
واکسیناسیون هپاتیت در کشور رایگان است
وی گفت: هپاتیت ب میتواند زمینه را برای ابتلا به هپاتیت د مستعد کند. هپاتیت د، تنها در افرادی که هپاتیت ب دارند گسترش می یابد و می تواند علائم هپاتیت ب را بدتر کند. هپاتیت د از طریق تماس با خون آلوده یا بقیه مایعات بدن فردِ آلوده به این نوع هپاتیت، گسترش می یابد.
 
وی بهترین  راه پیشگیری از این بیماری را، ارتباط جنسی محافظت شده (استفاده از کاندوم) و پرهیز از استفادۀ مشترک از سرنگ ها عنوان و اظهار کرد: باید خانواده ها از راه های انتقال این بیماری آگاه باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند اما متاسفانه استقبال آقایان در بحث مسائل جنسی پیشگیرانه ضعیف است و به جای استفاده از کاندوم به دنبال استفاده از قرص توسط همسرشان هستند که این باعث انتقال می شود.
 
میرادی گفت: هپاتیت ث، توسط ویروس هپاتیت ث ایجاد می شود. این هپاتیت معمولاً از طریق تماس با فرآورده های خونی آلوده صورت می گیرد و استفادۀ مشترک از سرنگ افرادی که آلوده به هپاتیت ث هستند نیز باعث انتقال بیماری خواهد شد. 
 
متخصص بیماری های داخلی  با بیان اینکه تمامی بیمه ها این بیماری را پوشش می دهند، خاطر نشان کرد: واکسیناسیون هپاتیت ب از بدو تولد در کشور ما انجام می شود که در حال حاضر در سال های 70 چند عملیات بزرگ واکسیناسیون در مدارس داشتیم که گروه های سنی دیگر را نیز پوشش دادیم .
وی ادامه داد: واکسیناسیون هپاتیت در کشور رایگان است و در صورت شناسایی یک بیمار در خانواده باید کل خانواده آزمایش شوند.
 
لزوم واکسیناسیون ۲۵ تا ۵۰ ساله‌های استان
چندی پیش سید موید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایران در خصوص وضعیت هپاتیت «بی» در کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان گفته بود که شیوع هپاتیت «بی» در کشور عزیزمان ایران در حال حاضر کمتر از ۲ درصد است که این موضوع مرهون زحمات وزارت بهداشت در  زمینه واکسیناسیون تازه متولدین و غربالگری زنان باردار و پیشگیری انتقال از مادر مبتلا به نوزاد از سال ۱۳۷۳ تا کنون است.
 
وی افزود: این مداخلات در طی بیش از ۲۰ سال اخیر باعث کاهش شیوع این بیماری در استان سیستان و بلوچستان از ۵ به ۳.۵ درصد شده است، اما این استان هنوز با داشتن ۳.۵ درصد جمعیت مبتلا، واجد شیوع بالای هپاتیت «بی» است. با این حال، با وجود مداخلات بسیار موثر، انتقال هپاتیت «بی» در نوزادان و بزرگسالان همچنان به علل مختلف از جمله اجرا نشدن کامل برنامه غربالگری در مادران باردار به علت وجود راه‌های صعب‌العبور در این استان صورت می‌گیرد.
 
رییس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد: از سوی دیگر، رفت و آمد زیاد جمعیت این استان با استان‌های مرزی پاکستان با شیوع بالای هپاتیت «بی» و دریافت خدمات بهداشتی و سلامت از جمله انتقال خون در پاکستان، هموطنان‌مان در این استان را در معرض ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی قرار می‌دهد؛ لذا به نظر می‌رسد که واکسیناسیون جمعیت عمومی این استان با رده سنی ۲۵ تا ۵۰ سال می‌تواند نقش موثری در کاهش شدید موارد عفونت و بار بیماری‌های کبدی مرتبط با هپاتیت «بی» در طی سال‌های آینده داشته باشد.
 
علویان گفت: این پروژه که احتمالا با واکسیناسیون، پوشش جمعیتی در حدود کمتر از یک میلیون نفر صورت می‌گیرد و با هزینه‌ای نسبتا اندک می‌تواند اثربخشی بسیار بالایی در جلوگیری از انتقال این بیماری داشته تحمیل هزینه‌های آتی در زمینه مدیریت بیماری هپاتیت «بی»، سیروز و سرطان کبد  داشته و نقشی بسزا در افزایش طول عمر ساکنین عزیز این استان داشته باشد. ما معتقدیم همه هموطنان‌مان باید از خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب برخوردار باشند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 101519

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/101519/سیستان-بلوچستان-رکوردار-هپاتیت-بی-کشور-لزوم-واکسیناسیون-۲۵-۵۰-ساله-ها

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir