تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۷
نماینده پارلمان لبنان و عضو دفتر سیاسی جنبش امل در این کشور تاکید کرد که مطمئنا سرنوشت معامله قرن همانند سرنوشت طرح خاورمیانه جدید جورج بوش پسر خواهد بود و در نهایت به شکست می انجامد.
سرنوشت معامله قرن مانند طرح خاورمیانه جدید خواهد بود
به گزارش عصرهامون به نقل از مهر،  لبنان در شرایط کنونی نقش بسیار حساسی در منطقه خاورمیانه ایفا می‌کند؛ در شرایطی که طرح صهیونیستی آمریکایی معامله قرن مطرح شده مخالفت لبنان با این طرح می‌تواند نقش بسیاری مهمی در خنثی کردن طرح مذکور ایفا کند.
از سوی دیگر تحولات داخلی در این کشور و تداوم اعتراضات مردمی علیه اوضاع معیشتی در سایه تشکیل دولت جدید نظر بسیاری از تحلیل گران را به خود جلب کرده است.
به همین مناسبت گفتگویی با «محمد نصر الله» نماینده پارلمان لبنان و عضو دفتر سیاسی جنبش أمل این کشور و هم چنین عضو فراکسیون توسعه به ریاست نبیه بری رئیس جمهور لبنان انجام شد که به شرح زیر است.
*نظر شما در خصوص معامله قرن چیست و به نظر شما این طرح آمریکایی در نهایت اجرایی شده و موفقیت آمیز خواهد بود؟
معامله قرن آخرین حلقه از سلسله تجاوزات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه امت عربی و اسلامی ما به شمار می‌رود. این طرح در واقع یک تلاش جدید برای پایان دادن به مسأله فلسطین بر اساس معیارهای صهیونیست‌ها محسوب می‌شود که در آن حق بازگشت آوارگان فلسطینی لغو شده و آنها باید در همان جایی که هستند ساکن شوند. در این طرح، رژیم صهیونیستی، رژیمی است که از قدرت نظامی و حمایت بین المللی برخوردار است اما ما مطمئن هستیم که سرنوشت معامله قرن همانند سرنوشت پروژه خاورمیانه جدید است که آن را جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۱ رونمایی کرد و در نهایت شکست خورد چرا که با مقاومت امت رو به رو شد.
امروزه گروه‌های مقاومت در بالاترین سطح از آمادگی خود قرار دارند و این قدرت از تهران گرفته تا غزه و لبنان، سوریه، عراق و یمن به تدریج در حال افزایش است. مقاومت زنده است و علیه پروژه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا از خود فداکاری‌های بزرگی نشان می‌دهد و آخرین فداکاری که شاهد آن بودیم تقدیم کردن ۲ شهید بزرگوار یعنی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بود. به همین دلیل معتقدیم که پرچم فلسطین که مهم‌ترین مسأله کشورهای عربی و اسلامی به شمار می‌رود تا زمان آزاد سازی کامل فلسطین هم چنان پابرجا خواهد ماند.
*واکنش کشورهای عربی به طرح صهیونیستی آمریکایی معامله قرن را چطور ارزیابی می‌کنید؟ چرا شاهد آن هستیم که برخی از این کشورها واکنشی به این طرح نداشته و حتی به صورت محرمانه با آن موافقت کرده‌اند؟
شرایط موجود در کشورهای عربی بسیار درد آور است. باید مسأله فلسطین و آزاد سازی آن مهم‌ترین مسأله این کشورها و ملت باشد اما کاملاً عکس آن را شاهد هستیم به طوری که می‌بینیم روند عادی سازی روابط میان اکثریت کشورهای عربی و دشمن صهیونیستی تسریع یافته تا بدین وسیله دشمن استراتژیک جهان عرب که همان اسرائیل است با ایران جا به جا شود؛ ایرانی که مسأله فلسطین را با در نظر گرفتن ابعاد ایمانی و اخلاقی به عنوان مسأله اصلی خود قرار داده و اقدام به بستن سفارت رژیم صهیونیستی کرده و به جای آن سفارت فلسطین را بازگشایی کرده است اما کشورهای عربی سفارت خانه‌های این رژیم را باز کرده و برای اسرائیل دفاتر اقتصادی در پایتخت‌های خود تعیین می‌کنند.
این کشورها به سرنوشت سیاهی که در انتظار آنها است اهمیتی نمی‌دهند. این رفتار اعراب باعث شده تا اکثر کشورهای عربی با معامله قرن موافقت کنند این موافقت تنها یک موافقت محرمانه نیست بلکه یک موافقت علنی و آشکار است تامسأله فلسطین به صورت کامل پاک شده و یک ائتلاف علیه گروه‌های مقاومت و در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود. ما این روند را محکوم کرده و هم چنان پرچم آزاد سازی فلسطین را در دست گرفته و به صورت کامل با طرح معامله قرن مخالف هستیم.
*موضع گیری ایران در قبال معامله قرن و مخالفت کامل این کشور با طرح مذکور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
موضع مخالف ایران در قبال معامله قرن برگرفته از مبانی عالی قدری است که جمهوری اسلامی ایران از لحظه نخست و با اقدام امام خمینی (ره) به آن اعتقاد داشته و مسأله فلسطین را به عنوان مهم‌ترین مسأله اسلامی در روح و جان خود قرار داده است.
امام موسی صدر نیز تاکید داشت که یکی از مهم‌ترین دلایل شعله ور شدن جرقه انقلاب اسلامی علیه شاه ایران اینمسأله فلسطین و همکاری شاه با دشمن اسرائیلی بود. شاه از اسرائیل حمایت می‌کرد؛ بنابراین باید گفت که موضع ایران علیه معامله قرن یک موضع دینی و منطقی و اخلاقی و عادلانه است.
*به نظر شما نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه منطقه به ویژه لبنان در شرایط کنونی چیست؟
آمریکا ۲ هدف در منطقه دارد؛ نخست سیطره کامل بر ذخایر و ثروت کشورهای منطقه به ویژه نفت و گاز تا بتواند از طریق آن کنترل اقتصاد کشورهای بزرگ را به دست بگیرد و دوم تقویت قدرت اسرائیل و تضمین بقای آن.
مقاومت به ویژه در لبنان و فلسطین موفق شد در دل صهیونیست‌ها ترس و وحشت بیاندازد. اسرائیل پیش از این فکر می‌کرد به راحتی می‌تواند لبنان را که مساحت بسیار کمی در برابر دیگر کشورهای عربی داشته اما از لحاظ عزت و کرامت به برکت امام موسی صدر و مقاومت در سطح بسیار بالایی قرار دارد اشغال کند اما در نهایت موفق نشد. مقاومت در لبنان تا تحقق اهداف استراتژیک آن ادامه دارد. مقاومت لبنان موفق شد شکست‌های سیاسی و نظامی گسترده‌ای از جمله نبرد بزرگ در سال ۲۰۰۶ را به دشمن صهیونیستی تحمیل کند.
*نظر شما در خصوص تجاوزات پی در پی رژیم صهیونیستی علیه سوریه و لبنان چیست؟
تجاوزات اسرائیل علیه لبنان و سوریه بیانگر ماهیت تجاوزکارانه دشمن صهیونیستی و اهداف آن است. صهیونیست‌ها از هیچ فرصتی برای هدف قرار دادن مقاومت و هر گروهی که با نقشه‌های آنها مخالف باشد دریغ نمی‌کند. البته در مقابل از افزایش روز افزون قدرت محور مقاومت که لبنان و سوریه بخشی از آن است به شدت ترس و وحشت دارد.
*در خصوص اوضاع داخلی لبنان به نظر شما آیا اعتراضات در این کشور ادامه خواهد داشت و تا کی این مسأله تداوم پیدا می‌کند؟
اوضاع داخلی در لبنان بسیار سخت است به طوری که ما زیر سایه یک نظام سیاسی طایفه‌ای فاسد که برای گروهی از افراد فاسد ایجاد شده زندگی می‌کنیم. این نظام در واقع زندگی اقتصادی در لبنان را از بین برده و نشانه آن وقوع بحران مالی و آثار اجتماعی آن از جمله فقر و بیکاری است. این مسأله باعث شده شهروندان لبنانی امنیت اجتماعی خود را از دست بدهند.
البته دولت جدیدی در کشور تشکیل شده و ما تا جایی که بتوانیم از آن حمایت می‌کنیم و امیدواریم این دولت بتواند طرح اقتصادی موفقیت آمیزی را در کشور اجرا کند. در صورت شکست دولت ممکن است اعتراضات در این کشور از سر گرفته شده و حتی با قدرت و خشونت بیشتری به خیابان‌ها بازگردد که این مسأله نتایج منفی بر زندگی تمام مردم لبنان خواهد داشت و امیدواریم که بتوانیم از شرایط سخت کنونی عبور کنیم.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdceoz8z7jh8wei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما