کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره میراث فرهنگی ایرانشهر:

گردشگری مجازی؛ راهکاری برای پیشگیری از بیماری/ بیت تاریخی رهبر انقلاب نیاز به مرمت و بازسازی دارد

1 ارديبهشت 1399 ساعت 8:45

حمید خدایاری گفت: هدف از تاکید و توصیه بر گردشگری مجازی در ایام شیوع کرونا این است تا مردم ضمن آشنایی با آثار باستانی، حس حضور در مناطق تاریخی و تجربه یک تفریح متفاوت، با ماندن در خانه نقش خود را در مبارزه با قطع زنجیره این ویروس منحوس نیز ایفا کنند.


به گزارش عصرهامون، ایران، یک کشور مهم در عرصه گردشگری جهان است کم تر کشوری در دنیا سراغ دارم که 4 فصل سال را بتوان، در هر زمانی، مشاهده؛ هوا و فضای 4 فصل را تجربه کرد.

 امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری، مسئولان توصیه اکید کردند که از سفر پرهیز شود البته ماندن در خانه هم برای خود مزیت‌هایی دارد؛ از جمله این که اعضاء خانواده بیشتر کنار یکدیگر باشند، می‌توان به مطالعه پرداخت و فیلم دید.

 فرصتی برای انجام کار‌های عقب افتاده باشد و مهم تر از همه، این که در شرایط بحرانی کرونا در جامعه، حیات و سالم ماندن مهم ترین گزینه می باشد.

حال با این وصف، شاید بد نباشد که در خانه و پای سایت ما کمی گردشگری مجازی کنید. ما در این گزارش به معرفی یکی از محله های تاریخی در ایرانشهر پرداختیم که شاید بتواند یکی از گزینه‌های سفر شما در تعطیلات تابستان ۹۹ و بعد از شکست کرونا باشد.

نگین و قلب بلوچستان "ایرانشهر" یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان است که دارای آثار گردشگری و جاذبه های فراوانی از جمله بیت رهبر معظم انقلاب می باشد.

بازدید مجازی از بیت مقام معظم رهبری در ایرانشهر

حمید خدایاری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: با توجه به گسترش شیوع کرونا، مردم جهت پیشگیری از شیوع ویروس، فعلا از مسافرت کردن به نقاط مختلف گردشگری در کشور خودداری کرده و اکنون در خانه هایشان اقامت داشته باشند.

وی افزود: سالم می‌مانیم تا بتوانیم دوباره بعد از شکست کرونا با خیال راحت چمدان سفر ببندیم و به هر کجای این سرزمین پهناور که خواستیم سفر کنیم؛ در نهایت آرامش و لذت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر ادامه داد: هدف، آشنایی مردم با آثار باستانی و مناطق تاریخی منتشر شده این است تا در خانه ها بازدید از این مناطق به صورت مجازی انجام شود. در همین راستا گزارش بازدید مجازی از بیت مقام معظم رهبری در ایرانشهر در این رسانه منتشر شده است.

وی با اشاره به این که بیت رهبری نیاز به مرمت و بازسازی دارد، تصریح کرد: بیت رهبر معظم انقلاب یادآور خاطرات تلخ و شیرین حضور ایشان در این منطقه است، این مکان در سال 70 از سوی صاحب آن به عنوان یادبودی از اقامت رهبر انقلاب به سازمان میراث فرهنگی اهداء و در سال 86 در فهرست آثار ملی ثبت و مرمت آن توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شد.

خدایاری اضافه کرد: این مکان در زمینی به مساحت 431 مترمربع با مصالح بومی، خشت، گل و معماری سنتی در خیابان "ولایت" ساخته شده و به عنوان نخستین موزه قرآن و عترت در جنوب سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، چهار اتاق این ساختمان با درهای چوبی رو به حیاط باز می‌شود و دارای حیاطی مزین به باغچه‌ای پرگل می باشد که بر زیبایی این بنای ساده افزوده است.

وی در تکمیل مطلب فوق با بیان این که اتاق های فوق به ترتیب به عنوان کتابخانه، محل اقامت حجت‌الاسلام راشد یزدی، محل اسکان و استراحت رهبر معظم انقلاب و آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عنوان کرد: موزه قرآن و عترت (بیت رهبر معظم انقلاب) در ایرانشهر محلی است که ایشان در زمان حکومت رژیم ستم‌شاهی، دوران تبعید خود در این منطقه سپری کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: رطوبت و شوره ای خسارت پذیر از داخل کوچه این بنای تاریخی و بسیار مهم را تهدید می کند که نیاز به مرمت و بازسازی دارد و حیاط آن هم باید سازماندهی شود که با همکاری شهرداری، اداره آب و فاضلاب شهری ساماندهی این بنا امکان پذیر می باشد و این مکان به آن شکلی که شایسته است باید بازسازی شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به واقع شدن ایرانشهر در مسیر زاهدان و چابهار، جاذبه‌های گردشگری این شهرستان همه ساله از سوی علاقمندان به قرآن و عترت، مسافران و گردشگران مورد بازدید قرار می گیرفته؛ اما امسال به دلیل شرایط بحرانی بیماری کرونا تعطیل می باشد و پذیرایی مهمان به صورت حقیقی انجام نمی گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر عنوان کرد: بازسازی پروژه بیت مقام معظم رهبری همکاری ارکان های ذیربط را می طلبد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 122939

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/122939/گردشگری-مجازی-راهکاری-پیشگیری-بیماری-بیت-تاریخی-رهبر-انقلاب-نیاز-مرمت-بازسازی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir