ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> بیماران تالاسمی ایرانشهری در حسرت تخت خالی هستند | عصر هامون
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۴
مسئول مرکز تالاسمی ایرانشهر با اشاره به کمبود تخت در این بخش برای بیماران، گفت: ویروس منحوس کرونا باعث کاهش اهدا خون در شهرستان ایرانشهر شده به نحوی که جان ۶۷۱ بیمار تالاسمی را به خطر انداخته است.
بیماران تالاسمی ایرانشهری در حسرت تخت خالی هستند
به گزارش عصرهامون به نقل از پهره؛ تالاسمی یکی از بیماری های ارثی است که بدن بیمار نمی‌تواند به میزان کافی هموگلوبین تولید کند و در نتیجه نیاز شدید و دایمی به تزریق خون دارد.

زندگی یک بیمار تالاسمی تنها به تزریق خون بستگی دارد و تک تک افراد جامعه با اهدا خون خود می‌توانند کمک بسیار بزرگی برای ادامه حیات آنان ارائه دهند.

بیماری تالاسمی فقط پیشگیری دارد و درمان آن سیر بسیار سختی دارد؛ که تقریباً به نتیجه حاصل نخواهد رسید، در بین شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان، ایرانشهر بیشترین آمار بیماران تالاسمی را دارد.

اغلب خانواده‌های آن ها با فقر و بیکاری دست به گریبانند. به غیر از تهیه دارو، کمبود تجهیزات بیمارستانی از جمله تخت و نداشتن جایی برای  ماندن همراهان بیمار از دیگر مشکلات این قشر از افراد است.

هزینه دارو و نایاب بودن آن از مشکلات اصلی ماست

در همین راستا علی رخشانی یک شهروند ایرانشهری، مبتلا به بیماری تالاسمی در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: همیشه برای تهیه داروی "دفترال" با مشکل روبرو می باشم. هربار که خون تزریق می‌کنم اگر نتوانم پس از تزریق این دارو را مصرف کنم میزان آهن خون من افزایش یافته و باعث بزرگ شدن طحال و به وجود آمدن مشکلات کبدی می‌شود؛ که باعث رسوب آهن خون در قلب شده و  پس از مدتی منجر به فوت می شود.

وی افزود: متاسفانه مشابه دارو دفترال هم هیچ دارویی در بازار وجود ندارد.

رخشانی در ادامه به کمبود خون در زمان های خاص و خصوصا الان که با بیماری منحوس کرونا در کشور روبرو می باشیم، برای بیماران تالاسمی در ایرانشهر اشاره می‌کند‌ و اضافه کرد: در بسیاری از مواقع از جمله در فصل تابستان و ماه رمضان مردم به علت گرما و روزه‌داری خون اهدا نمی‌کنند. به همین دلیل همیشه با مشکل کمبود خون در استان مواجه می‌شویم.

وی با بیان این که تخت های بیمارستان در ایرانشهر برای بیماران تالاسمی دارای محدودیت می باشند، تصریح کرد: متاسفانه هنگام تزریق خون چند بیمار همزمان با هم از یک تخت استفاده می‌کنند و به راحتی نمی‌توانیم روی آن بخوابیم و نشسته خون به ما تزریق می شود.

این شهروند ایرانشهری ادامه داد: گاهی به دلیل مشکلات عدیده مالی هزینه رفت و آمد تا مرکز تالاسمی؛ جهت تزریق خون را ندارم.

در همین راستا، خبرنگار ما جهت پیگیری و رسیدگی به معضلات بیماران تالاسمی ایرانشهر سراغ مسئول تالاسمی شهرستان می رود.

کمبود تخت معضلی جدی برای بیماران خاص

در همین زمینه عاطفه پندار؛ مسئول تالاسمی شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: آمار مراجعه کنندگان این بیماری به مرکز تالاسمی شهرستان بالا است. مراجعه کنندگان در بیشتر  روزها تعداد زیادی هستند، در حالی تخت هایی که در مکان بخش تالاسمی برای بستری آنان در نظر گرفته شده؛ محدود است.

وی افزود: بسیاری از بیماران تحت پوشش مرکز تالاسمی در ایرانشهر به دلیل مشکلات مالی برای پیگیری و ادامه روند درمان در مراکز درمانی حاضر نمی شوند و وقتی جویای حالشان می شویم می گویند هزینه  بیمارستان  را نداریم و منتظر می باشیم تا یارانه ها واریز شود بعد از آن ادامه درمان را انجام دهیم.

مسئول مرکز تالاسمی شهرستان ایرانشهر ادامه داد: تعداد بیماران مبتلا در شهرهای مجاور مانند دلگان، جلگه، نیکشهر، سرباز، و بمپور، بزمان و روستاهای اطراف آن ها شناسایی شدند و خدمات رسانی به آنان در این منطقه انجام می گیرد.

وی ادامه داد: یک مرکز جامع خدمات بیماران خاص در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در این شهر وجود دارد و یک مرکز جدید هم در سرباز به تازگی به ارائه خدمات در این حوزه می پردازد.

پندار تصریح کرد: حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر دارای بیشترین آمار بیماران تالاسمی در کشور است و یکی از دلایل عمده گسترش تالاسمی در منطقه انجام ندادن آزمایش‌های لازم قبل از ازدواج می باشد که متاسفانه برخی عاقدان محلی بدون در نظر گرفتن آزمایشات به جاری کردن عقد اقدام می‌کنند.

وی گفت: تنها راه جلوگیری از بیماری تالاسمی انجام آزمایشات قبل از ازدواج است که به جوانان توصیه می شود و برای جلوگیری از تولد فرزندان بیمار، آزمایش‌های لازم را به درستی انجام دهند.

پندار اضافه کرد: جهت کاهش آمار بیماران مبتلا به تالاسمی باید فرهنگ سازی انجام شود زیرا در این بیماری به ازای هر بیمار سالیانه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه بر عهده دولت است که این مبلغ هنگفتی می باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: متاسفانه در اثر شیوع ویروس کرونا و ماه مبارک رمضان، کاهش اهدای خون و در نتیجه کاهش ذخایر خونی، وضعیت بیش‌ از ۶٧١ بیمار مبتلا به تالاسمی در ایرانشهر به مخاطره افتاده است.

نگرانی ما افزایش چشمگیر بیماران خاص است

وی اظهار کرد: پرونده ۴۰ نفر از افراد مبتلا به تالاسمی ساکن در سرباز انتقال به آن شهرستان داده شده است که هم اکنون افراد تحت پوشش مرکز در ایرانشهر ۶۴۵ نفر می باشند.

مسئول مرکز تالاسمی ایرانشهر گفت: در مجموع تعداد تخت های موجود برای استفاده بیماران تالاسمی ۳۱ عدد می باشد که این آمار با توجه به افزایش پذیرش روزانه بیماران که بالغ بر ۵۵ بیمار می باشد بسیار کم است.

وی با اشاره به این که ۶۰ درصد از فرآورده های خونی مورد نیاز شهرستان ایرانشهر از استان های دیگر تامین می شود، بیان کرد: رایزنی های انجام شده جهت فراهم کردن ذخایر خونی از آذرماه تا اسفند ماه سال ۹۸ و عدم مواجه با کرونا از طریق مرکز موجود در تهران حل شد.

پندار اذعان کرد: وقتی خون به بدن بیمار مبتلا به تالاسمی تزریق می شود نیاز به آهن زدایی می باشد که این کار از طریق مصرف دارو دفترال انجام می گیرد که گاهی بیماران برای تامین این اقلام با مشکل مالی مواجه می باشند.

وی با اشاره به این که تمامی دارو و اقلام ایرانی که برای تزریق خون به بیمار مبتلا به تالاسمی استفاده می شود؛ رایگان است، عنوان کرد: پرداخت هزینه داروهای خارجی همچون دفترال به نحوی است که درصدی به صورت یارانه دولتی و مابقی طبق فرانشیز تعریف شده بر عهده شخص بیمار می باشد.

به گفته پندار یکی از عمده مشکلات بیماران تالاسمی در شهرستان های مجاور، عدم توان پرداخت هزینه ایاب و ذهاب به ایرانشهر می باشد که با توجه به شلوغی مرکز این منطقه ممکن است نوبت به آنان جهت تزریق خون نرسد.

وی گفت: یکی از درخواست های بنده تاسیس مراکز تالاسمی در بیمارستان های فنوج، دلگان، مهرستان می باشد که با انجام این کار ۵۰ درصد از بیماران غیر بومی می توانند خدمات را به راحتی در محل سکونت خود دریافت کنند.


انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjttevauqe8mz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما