تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۵۱
محمد سرگزی گفت: ایران و افغانستان همواره با یکدیگر روابط حسنه ای داشته و به نمادی از یکدلی و وحدت در منطقه تبدیل شده اند.
ایران و افغانستان نماد وحدت و همدلی در منطقه هستند/ تفرقه و جدایی آرزوی دیرینه دشمنان برای ماست
به گزارش عصرهامون، محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اینکه علاوه بر روابط بین الملل و منطقه ای روابط بین بومیان منطقه هم برقرار است بیان کرد: ایران و افغانستان به دلیل همسایگی، مسلمان‌بودن و داشتن مرز، فرهنگی و تاریخ مشترک؛ هم مردمی که در حوزه سیستان زندگی می کنند و هم مردمی که در مجاورین مرز افغانستان هستند از دیرباز روابط خانوادگی و نزدیکی با هم دارند و در مراسمات مذهبی یکدیگر شرکت می کردند.

وی با اشاره به اینکه عده ای سعی در انحراف افکار عمومی بین ایران و افغانستان را دارند افزود: افرادی در تلاش هستند تا این روابط دیرینه را به نوعی تحت شعاع قرار دهند و برنامه ریزی کنند که روابط بین این دو کشور تیره و تار شود اما نگاه مردم و حکومت افغانستان اینطور نیست و مردم و مجلس ما این نوع تحرکات را قبول و تایید نمی کنند.

نماینده مردم سیستان با اشاره به روابط نیک و حسنه ایران و کشور افغانستان در مدت چهل سال اخیر اذعان کرد: در تمامی این سالها که کشور افغانستان با ناامنی های داخلی حاصل از دخالت بیجا کشورهای بیگانه دست و پنجه نرم می کند، جمهوری اسلامی ایران همچون یک کشور دوست و برادر با پناه دادن و رفع بسیاری از مشکلات و مهیا کردن امکانات لازم مردم مهاجر افغان از آموزش تا معیشت زندگی، مهمانوازی خود را ثابت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران نزدیک به سه میلیون افغانی در کشورمان زندگی می کنند ادامه داد: مردم افغانستان از تمامی مزایا و امکاناتی که در کشور ما وجود دارد بهره مند هستند و از آنهایی که هم اکنون در کشور ما زندگی می کنند جویای احوالشان باشید، رفتار درست ملت ما با مردم افغانستان را به خوبی می توانید مشاهده کنید.

سرگزی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «هیچ دانش‌آموز افغانی از تحصیل بازنماند» یادآور شد: این دستور از سوی مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، صادر شده است که یک حکم حکومتی و یه امر بسیار مورد توجه است و از طرفی دین اسلام تاکید کرده و باید بعنوان یک مسلمان و برادر از آنها در برابر دشمنان محافظت کرد.

وی تصریح کرد: قطعا آن چیزی که بقیه به دنبال تیره کردن روابط بین ایران و افغانستان هستند رخ اتفاق نخواهد داد لذا نیازمند هوشیاری همگانی دو ملت هستیم تا به سادگی با فریب و برنامه های مختلف آنها، در پازل دشمن بازی نکنیم و در این گرداب غرق نشویم.

نماینده مردم سیستان در مجلس با اشاره به اینکه بیگانگان و دشمنان سعی در خدشه وارد کردن روابط دوستانه دو کشور و تیره سازی رابطه طولانی این دو ملت پس از سالها صلح و دوستی دارند اظهار کرد: تقویت بیش از پیش روابط بین دو کشور در سطح دیپلماسی عمومی و روابط مردمی بین آنها نسبت به قبل باید بیشتر حفظ شود و اجازه ندهند دشمنان دو ملت ایران و افغانستان از این رخداد برای موج سواری و اختلاف افکنی سوءاستفاده کنند.

سرگزی با اشاره به اشتغال بسیاری از مردم مهاجر افغان در ایران گفت: بسیاری از مردم افغان با مهارت و تجربه ای خود در بسیاری از مشاغل در کنار مردم ما مشغول کار هستند و تا به امروز هیچ مشکلی در این زمینه نبوده است.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdchxmnz-23nixd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما