تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۸
حسن درویش وند، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: توجه به توریسم درمانی و گردشگری از ظرفیت‌های مهم ایران در تعامل با پاکستان است که باید به این بخش توجه ویژه ای شود.
توریسم درمانی ظرفیتی مهم برای افزایش تعاملات ایران و پاکستان/ ۵۳۰ میلیون دلار کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان صادر شد
به گزارش عصرهامون، حسن درویش وند، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کویته پاکستان در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی سیستان و بلوچستان که با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته در سالن استانداری برگزار شد، گفت: ایران و پاکستان دارای روابط دوستانه و فرهنگی گسترده‌ای هستند اما متاسفانه در حوزه اقتصاد این موضوع متناسب با ظرفیت‌های موجود ۲ کشور نیست و نیاز به گسترش دارد. 

وی ادامه داد: پاکستان با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر ظرفیت گسترده‌ای در زمینه مبادلات اقتصادی با ایران محسوب می شود که متاسفانه آن گونه که باید به آن توجه نشده است.

به گفته درویش وند، گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشور پاکستان علاوه‌بر منفعت ملی ۲ کشور، خدمتی به مردم مرز نشین محسوب می شود که توجه به نیازها، ایجاد زیرساخت‌ها، شناخت امکانات، قوانین و مقررات ۲ کشور برای ایجاد یک تبادل مناسب بسیار مهم است.

چشم انداز 5 میلیارد دلاری صادرات کالا

ماندانا زنگنه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان هم در این نشست با اشاره به اهمیت تبادل تجاری و اقتصادی پاکستان برای ایران اسلامی و سیستان و بلوچستان گفت: ۹ شهرستان استان با این کشور هم مرز هستند که با توجه به این مهم استفاده از بازارچه‌ها و مرزهای رسمی منطقه می‌تواند در حوزه تجارت و اقتصاد نقش مهمی ایفا کند.

وی تصریح کرد: ۵۳۰ میلیون دلار حجم صادرات ایران به پاکستان در سال ۹۸ بود که با توجه به نیاز آن کشور این میزان قابل قبول نیست که دست یابی به حجم صادرات پنج میلیارد دلاری در افق چشم انداز ۱۴۰۰ دیده شده که با توجه به ظرفیت‌های این بخش تا ۱۶ میلیارد دلار هم قابل افزایش است.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های ریلی در راستای تسریع وتسهیل مبادلات ۲ کشور اذعان کرد: استاندارد سازی مسیر ریلی زاهدان به میرجاوه در حال پیگیری است و می طلبد که این موضوع از سوی کشور پاکستان نیز انجام شود.

صادرات 49 میلیون دلاری کالا طی 2 ماه

داود شهرکی، رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: مبادلات مرزی با پاکستان در راستای منافع هر 2 کشور و به ویژه مرزنشینان باید به صورت پایدار باشد و از این فرصت استفاده بهینه شود.

وی ادامه داد: ایران و به ویژه سیستان و بلوچستان که مرزهای طولانی با پاکستان دارد، باید تبادلات مالی و تجاری با روش های مختلف با این کشور داشته باشد و پیگیری های لازم توسط دستگاه های مسئول جهت تسهیل در امر مبادله ارز در اجلاس‌های کشوری صورت پذیرد.

شهرکی گفت: افزایش ارزش غالب کالاهای صادراتی ایران توسط گمرک پاکستان و افزایش تعرفه ورود بیشتر کالاهای صادراتی توسط گمرک پاکستان در راستای اقدام متقابل از جمله دلایل کاهش صادرات از سیستان و بلوچستان به کشور پاکستان در سال گذشته است.

وی اذعان کرد: در مجموع در 2 ماه فروردین و اردیبهشت امسال به ارزش 49 میلیون و دویست و هفتاد هزار و نهصد و نود و هفت دلار، صادرات از گمرگات و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان به  پاکستان انجام شد.

این مقام مسئول، با بیان این که در این 2 ماه از مجموع  کل صادرات استان، حدود 21 درصد صادرات به کشور پاکستان انجام شده است، تصریح کرد: میزان صادرات از طریق گمرکات استان به پاکستان طی مدت اعلام شده برابر با 12 میلیون و دویست و هفتاد هزار و پنجاه و یک دلار و صادرات از طریق بازارچه های استان به این کشور نیز برابر با 37 میلیون دلار است.
  
وی خاطرنشان کرد: مصالح ساختمانی (سیمان)،  گاز،  گوگرد ، خرما ، کاشی و سرامیک از جمله اقلامی است که در این مدت به پاکستان صادرشده است.

انتهای پیام/ 
https://www.asrehamoon.ir/vdcbfzb80rhb5sp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما