تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۳۶
طوفان های همراه گردو غبار در شمال سیستان و بلوچستان تا کنون نه تنها در اقتصاد مردم تاثیر منفی گذاشته بلکه مهاجرت بسیاری از خانواده ها را نیز رقم زده است.
شیوع بیماری سل دستاورد دولت از دیپلماسی ضعیف/خسارت سنگین طوفان ها در سرزمین کهن
به گزارش عصرهامون؛ به نقل از اوشیدا؛ یکی از مهمترین دلایل وجود ریزگردها در منطقه سیستان بروز طوفان های ۱۲۰ روزه در تمام فصول از سال است.

با آبگیری بخش هایی از تالاب هامون در سه سال گذشته مردم در این مدت وجود گرد وغبار در هوا را نسبت به ۲۰ سال گذشته کمتر احساس کردند.

یکی از دلایل این امر نیز انتقال آب تالاب به کانون های گردو غبار در منطقه سیستان است که باعث شده بود طوفان های ۱۲۰ روزه با ریزگردها همراه نشوند.

اما با احداث بند کمال خان در افغانستان و جلوگیری افغان ها از ورود آب به شمال سیستان و بلوچستان در سال جاری یک بار دیگر گرد وغبار همراه با طوفان ها مهمان ناخوانده مردم سیستان شده است.

طوفان در سیستان تا کنون نه تنها در اقتصاد مردم تاثیر منفی گذاشته بلکه مهاجرت بسیاری از خانواده ها را نیز رقم زده است.

طوفان ها شهرک دامداران نیاتک را به تعطیلی کشانده است

علی راستگو بخشدار بخش مرکزی زابل در گفت و گو با خبرنگار ما در همین خصوص گفت: یکی از مهمترین دلایل تعطیلی شهرک دامداران بخش مرکزی زابل قرار گرفتن این منطقه در تونل باد بوده است.

وی افزود: جانمایی این منطقه اقتصادی در یک دهه قبل اشتباه بوده و اکنون با توجه به وزش طوفان های شدید در منطقه و همچنین حمل ماسه های بادی به درون مکان های احداث شده این منطقه دامداران نمی توانند در آن فعالیت کنند.

راستگو بیان کرد: این منطقه دارای زیرساخت هایی همچون جاده و دسترسی به برق است که متاسفانه سال هاست رها شده است.

بخشدار بخش مرکزی زابل بیان کرد: بیشتر از دو هزار هکتار از اراضی محدوده شهرک دامداران در تونل باد قرار دارد و امیدوار هستیم تا هر چه زودتر این منطقه تعیین تکلیف شود.
 


نابودی پوشش گیاهی تالاب هامون ریزگردها را افزایش می دهد

حسن مرادقلی فرمانده یگان پناهگاه حیات وحش تالاب هامون در گفت و گو باخبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین دلایلی که در تابستان باعث بروز ریزگردها و گردو غبار در هوا می شود از بین بردن پوشش گیاهی تالاب هامون توسط برخی از افراد نا آگاه است.

وی افزود: بسیاری از افراد به هنگام دید و بازدید از مناطق دیدنی تالاب با روشن کردن آتش بخش عمده ای از پوشش گیاهی تالاب را از بین می برند که این امر باعث بلند شدن خاک کف تالاب در هنگام طوفان ها می شود.

مرادقلی بیان کرد: همچنین یک باور اشتباه در بین عشایر منطقه وجود دارد که برای چرای دام ها پوشش قدیمی تالاب را با آتش از بین می برند تا در سال بعد علوفه تازه ای برای دام آنها رشد کند.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی تالاب هامون مهمترین نقش را در تثبیت ریزگردها دارد ادامه داد: همچنین عبور شتر ها از بستر خشک تالاب نیز از جمله عواملی است که باعث به وجود آمدن پدیده گرد وغبار می شود.

تبدیل تهدید به فرصت با استفاده از طوفان های زابل

حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه سیستان به دلیل وزش طوفان های همراه با گرد و غبار رتبه اول در ابتلا به بیماری سل را دارد.

وی افزود: همچنین این منطقه را می توان به عنوان یکی از مناطق آلوده جهان به دلیل وجود ریزگردها در هوا دانست.
 


دهمرده بیان کرد: دلیل عمده پدیده ریزگردها در منطقه سیستان سدسازی های غیر اصولی کشور افغانستان است که باعث عدم ورود آب به منطقه شده است.

دهمرده خاطرنشان کرد: در سال های اخیر با توجه به ظرفیت موجود در منطقه سیستان مزرعه بادی تولید برق میل نادر را راه اندازی کرده ایم که تنها با یک توربین، برق پنج هزار خانوار تامین می شود.

وی گفت: مزرعه بادی تولید برق میل نادر کار بزرگی است که نظام آن را انجام داده است و با گسترش این مزرعه می توانیم برق را علاوه بر تامین برق خود منطقه آن را به کشورهای افغانستان و پاکستان صادر کنیم.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcjiievtuqetiz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما