تاریخ انتشار :جمعه ۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۲
محمدعلی ابراهیمی گفت: کاستی ها و ظرفیت های زیادی در بازار رسولی زاهدان وجود دارد که با توجه به آن ها و رفع ایرادات و استفاده از پتانسیل ها می توان مکانی مناسب برای خرید و تفریح گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورد که از جمله می توان به کمبودهای زیرساختی، راهنمای گردشگری، نقشه مسیرها، بازار صنایع دستی و ... اشاره کرد.
رفع کاستی‌های بازار رسولی به رونق گردشگری خرید سیستان و بلوچستان کمک می‌‌کند/ جای خالی صنایع دستی بومی در بازار بزرگ استان
محمدعلی ابراهیمی، پژوهشگر میراث فرهنگی و کارشناس مردم شناسی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: در بازار رسولی زاهدان می توان چالش های مختلفی را به منظور جذب گردشگر مورد بررسی قرار داد، ازجمله موقعیت مکانی و کمبودهای زیرساختی نظیر پارکینگ، سرویس های بهداشتی، پیاده رو و ماشین روها، معابر اصلی وفرعی، معماری بنا و منظر و طراحی داخلی مغازه ها.
 
وی اظهار کرد: ترتیب و اصول ساخت بازارهای سنتی و مدرن، تابلوها، اطلاعات و راهنمای گردشگر، نقشه مسیرها، معرفی بازارها، بازارچه ها و پاساژها، امنیت و انتظامات، مسجد و وضوخانه، امور فرهنگی و اجتماعی، فروشگاه سوغات و بازار صنایع دستی، تولید ملی و اجناس خارجی، معضل البسه و لوازم دست دوم و چندم و مسائل بهداشتی، آموزش فروش و روش برخورد با گردشگر داخلی و خارجی از دیگر چالش هایی است که می تواند در جذب گردشگر موثر باشد.
 
پژوهشگر میراث فرهنگی عنوان کرد: هرچند در کوچه های اطراف چهارراه رسولی پارکینگ های موقتی ساخته شده ولی هنوز معضل اصلی این محدوه پارکینگ است، ساخت پارکینگ طبقاتی هم باعث درآمدزایی می شود و هم مشکل ترافیک بازار را حل می کند.
 
ابراهیمی ادامه داد: دستشویی و سرویس های بهداشتی از ملزومات بازار رسولی است که در راستای طرح های توسعه ای باید به آن توجه شود، همچنین کمبود فضا در ترددها مانعی دردسترسی مناسب است، در پیاده روها، دست فروش ها باید ساماندهی شوند و خیابان اصلی نیز پیشنهاد می شود کلا به پیاده رو تبدیل یا حداقل یک طرفه شود.
 
وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در بازار رسولی به آن دقت نمی شود استفاده نکردن از الگوی معماری مشخص با اولویت معماری شاخص بومی است، اولین چهارطاقی ها و نماسازی هایی زیبای ایرانی و استفاده از کاشی های رنگی و شیشه های چند رنگ و...می تواند در جریان سازی معماری و نهادینه کردن سنت ها در تلفیق با مدرنیته، زیباسازی و جلب مخاطب نقش آفرین باشد.
 
برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و جشن های ملی مذهبی موثر در سرزندگی شبانه بازار رسولی
 
کارشناس مردم شناسی اظهار کرد: نبود زندگی و سرزندگی شبانه ازجمله مواردی که در بازارهای استان به خصوص بازار رسولی با توجه به موقعیت شهری و فرهنگ اجتماعی مواجه هستیم و برای رفع این موضوع پیشنهاد می شود کاربری های مختلط تجاری، مسکونی که باعث افزایش نظارت اجتماعی در ساعات شبانه در فضای شهری می شود، صورت گیرد.
 
ابراهیمی عنوان کرد: ایجاد تمهیداتی برای استقرار دست فروشان در ساعات شبانه و همچنین حضور فعالیت های متنوع و جذاب مانند برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، برگزاری جشن های مذهبی ملی، فعالیت های هنری، نوازندگی و برگزاری تئاترهای شبانه در فرهنگسرای ساختمان و احیاء بنا در ساعات شبانه از دیگر راهکارهای سرزندگی شبانه در این مکان است.
 
وی بیان کرد: تابلوهای اطلاعات و راهنمای گردشگر یکی از مشکلات بازار رسولی زاهدان است، پیشنهاد می شود در ابتدای بازار تابلو و نقشه ای با کیفیت از کل چهارراه نصب در مسیرهای مختلف نیز تابلوهای معرفی پاساژها، بازارها، همچنین مکان مساجد، سرویس ها و....جانمایی شود.
 
پژوهشگر میراث فرهنگی عنوان کرد: معرفی دیگر ظرفیت ها و خدمات گردشگری استان نیز میتواند در این مسیر نصب شود و یا کیوسک اطلاع رسانی و معرفی استان با توجه به تردد گردشگران در مکان مناسبی تعبیه شود.
 
ابراهیمی اضافه کرد: یکی از برنامه هایی که همواره می تواند، ضمن جذب گردشگر و مشتری، معرف فرهنگ و تمدن استان باشد و در کنار آن اوقاتی مفرح را نیز برای گردشگران فراهم آورد برگزاری رویدادهای مختلف در مناسبت های محلی و ملی در این بازار است هرچند نداشتن مکان مناسب، مانعی دراین زمینه است که باید برای آن در دراز مدت طرحی نو اندیشیده شود. لیکن برگزاری یک جنگ شبانه یا نمایشگاه جانبی صنایع دستی و سوغات در همین مکان فعلی نیز مفید است.
 
ظرفیتی برای فروش صنایع دستی و سوغاتی های سیستان و بلوچستان
 
وی گفت: از جمله ظرفیت های شاخص استان انواع صنایع دستی و سوغاتی ها است که برای گردشگران جذابیت دارد، ولی در یکی از بزرگترین بازارهای استان به فروش نمی رسد، در انبوه مغازه ها و فروشگاه های متعدد بازار رسولی ایجاد بازارصنایع دستی، تولید ملی و سوغات استان از اهم واجبات است، زیرا تمام شرایط را دارد.
 
کارشناس مردم شناسی اظهار کرد: سرزنده کردن بازار رسولی از طریق نمایش رنگ و نور، آسایش محیطی و در امان بودن از گزند گرما و سرما، تنوع کاربری و نزدیک بودن کاربری های مختلف نظیر سینما، خرید، غذا، شهر کتاب به هم در این فضا آسایش محیطی و راحتی برای گذراندن اوقات فراغت، وجود رستوران سنتی و مدرن و اغذیه فروشی های متعدد می تواند در جذب گردشگر موثر باشد.
 
وی تصریح کرد: دسترسی آسان، طراحی آبنما و استفاده از پوشش گیاهی، ارتقا مبلمان ها به انواع کارا و متنوع تر، تقویت هویت و حس مکان در پیوند با فرهنگ بومی، ایجاد جاذبه برای گردشگران خارجی و تبدیل مکان به مقصد گردشگری داخلی می تواند در جذب گردشگر موثر باشد.
 
ابراهیمی عنوان کرد: بخش عمده ای از بازاررسولی دکه ها هستند که نیاز به ساماندهی، زیباسازی، نظم و آموزش فروشنده ها دارند، در اثر وجود این کیوسک ها، فعالیت خرید و فروش نیز افزایش یافته و در کل تأثیر مثبتی روی فعالیت مغازه ها می گذارد.
 
وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید در بازاررسولی مورد توجه قرارگیرد، تأمین آسایش حرارتی و برودتی خریداران و تهویه مطبوع است، با توجه به شرایط آب وهوایی و بادها و ریزگردها در فصول مختلف باید امکانات سرمایش وگرمایش مناسب تعبیه شود.
 
کارشناس مردم شناسی بیان کرد: به منظور افزایش جاذبه بازاررسولی، لازم است که طرح های قسمت های مختلف مرکز با کارهای هنری نیز همراه شود، یکی از اهداف اولیه طراحی مرکز خرید، ایجاد محیطی رنگارنگ و نشاط انگیز است که دیدار از آن همواره جالب باشد.
 
ابراهیمی عنوان کرد: بسیاری از مردم، بازار رسولی را به همان نسبت که برای خرید بازدید می کنند، برای گردش نیز مورد استفاده قرار می دهند، شکی نیست که یک مجموعه کامل هنری می تواند، فضای ویژه ای ایجاد کند که مرکز را به صورت یک موجودیت برجسته نشان دهد، بدیهی است که استفاده از عناصر هنری باید با توجه کافی صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: استفاده از کارهای هنری جنبی یعنی نقاشی دیواری، مجسمه، درخت کاری، فواره ها، نوع فرش کردن، چراغانی و طرح های گرافیکی، جاذبه ای بسیار زیاد به بازار رسولی می بخشد.
 
پژوهشگر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: علامت گذاری ها و طرح های گرافیکی یکی از ابزارهای مهم در طراحی مناسب بازار رسولی محسوب می شود، محدوده کاربرد هنر گرافیک در طراحی مرکز خرید بازار شامل علائم خارجی، سمبل ها و نشانه های گرافیکی، علائم ورودی، علائم ویژه مختلف در نماهای درونی فروشگاه هاست، این طرح های گرافیکی و علامت ها به خریدار امکان می دهد که به سهولت به همه مکان ها راهنمایی شود.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdchv-nzw23nxzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما