تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۹
برای توسعه در هر استانی شاخص های متعدد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی، آموزشی، فناوری، جهانگردی و ایرانگردی وجود دارد، مردم سیستان و بلوچستان با حضور حداکثری همچون سال های گذشته در انتخابات و انتخاب فرد اصلح خواهان توسعه شاخص های مختلف و رفع عقب ماندگی های تاریخی هستند.
انتخاب اصلح؛ شاهراه رفع عقب ماندگی های تاریخی سیستان و بلوچستان/ انتظار مردم از دولت منتخب، رفع نابه سامانی ها و توسعه است
به گزارش عصرهامون؛ سیستان و بلوچستان به اذعان بسیاری از کارشناسان و مسئولان، استانی با عقب ماندگی های تاریخی است و اگرچه در سال های گذشته تلاش هایی برای جبران این عقب ماندگی ها انجام شده، اما این تلاش ها آن چنان که باید کافی نبوده است.

بر این اساس در جای جای سیستان و بلوچستان ردپای محرومیت و عقب ماندگی دیده می شود و این استان در بسیاری از شاخص های توسعه فاصله معناداری با میانگین کشوری دارد.

اما با وجود این عقب ماندگی ها مردم دیار سیستان و بلوچستان همواره در عرصه های مختلف حضوری فعال و مشارکتی حداکثری داشته اند، مشارکتی که توانسته توطئه های دشمنان را در این استان خنثی کند و وحدت اقوام و مذاهب را بیش از گذشته سبب شود.

در سال های اخیر آگاهی جامعه و سواد انتخاباتی این استان بیش از گذشته افزایش یافته است، به طوری که دیگر مانند گذشته نگاه ها به انتخاب اصلح به صورت قومی و قبیله ای نیست و مردم تلاش می کنند بر اساس اطلاعات و دانش لازم در انتخابات شرکت داشته باشند و فردی را که شایستگی بیشتری دارد برگزینند.

هدف مردم سیستان و بلوچستان علاوه بر خنثی کردن توطئه های دشمنان و مشارکت حداکثری، انتخاب فردی است که بتواند شاخص های مختلف را در سیستان و بلوچستان ارتقا دهد و این استان را به میانگین کشوری نزدیک کند.

توسعه اقتصادی، ارتقا معیشت و رونق کسب و کار، بهبود شاخص های بهره مندی از آب، برق، گاز، ارتباطات از مهم ترین اولویت های مدنظر مردم در این استان است.

رشد قابل توجه بلوغ سیاسی و اجتماعی در استان

نورمحمد یعقوبی، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: کشور ما بزرگ و با تمدن و فرهنگی غنی و کهن است که اقوام مختلف با فرهنگ ها و باورهای مخصوص خود در این کشور زندگی می کنند.

وی اظهار کرد: سیستانی ها و بلوچستانی ها جزو اقوام اصیل و شناخته شده ایرانی هستند که در یک منطقه مشخص به نام سیستان و بلوچستان زندگی می کنند، مردمان این دیار آزاده، صادق، سختکوش، پر تلاش، شجاع و پایبند به اصول هستند و مردمان خونگرم که در خطه ای از کشورمان مرزداران نظام محسوب می شوند و به ارتقا شاخص های امنیت پایدار در جنوب شرق ایران کمک می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: شاخصه های اجتماعی و فرهنگی زیادی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که از جمله می توان به سرمایه اجتماعی در استان اشاره کرد.

یعقوبی اظهار کرد: اعتماد عمومی، همبستگی ها و انسجام اجتماعی شاخص های بسیار مهمی هستند که منجر می شود اجتماع از گسیختگی های ارتباطی و اجتماعی رهایی یابد، پیوندها بیشتر شود و مردم به هم نزدیک تر شوند و قطعا به روان سازی امور اجتماعی کمک خواهد کرد.

وی گفت: به لحاظ اجتماعی و فعالیت های سیاسی، سیستان و بلوچستان در دهه های اخیر تحولات جدیدی را تجربه کرده، میزان بلوغ سیاسی و اجتماعی در استان رشد قابل توجهی داشته است.

مشارکت بالای انتخابات در سیستان و بلوچستان

این استاد دانشگاه عنوان کرد: نتایج فعالیت های سیاسی و حضور در عرصه های انتخاباتی طی سالیان اخیر نشان می دهد که میزان مشارکت انتخاباتی در سیستان وبلوچستان قابل تامل و توجه است.

یعقوبی گفت: مردم متحد و منسجم پای صندوق های رای می آیند و تلاش می کنند کاندید اصلح انتخاب شود به امید اینکه فرد منتخب بتواند بخشی از آلام اقتصادی و اجتماعی آن ها را مرتفع کند و زیرساخت ها را توسعه دهد.

وی افزود: فردی که بتواند شاخص هایی که در استان وضعیت مناسبی ندارند به سمت جلو حرکت دهد، برنامه های مدون و مشخصی را برای بهبود وضعیت توسعه در سیستان و بلوچستان به ویژه در زمینه های کسب و کار معرفی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای توسعه در هر استانی از جمله سیستان و بلوچستان شاخص های متعدد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی، آموزشی، فناوری، جهانگردی و ایرانگردی وجود دارد در استان ما هم جای تامل و بررسی بیشتری دارد.

یعقوبی عنوان کرد: وضعیت استان ما نشان می دهد که در خیلی از شاخص ها شرایط خوبی نداریم، با اینکه دولت ها در طول سال های اخیر تلاش کردند به سیستان و بلوچستان توجه بیشتری کنند ولی عمق محرومیت های تاریخی به حدی است که هنوز نتوانستیم با میانگین کشوری ارتباط نزدیکی برقرار کنیم و از این رو نیاز است در همه زمینه ها توجه ویژه ای اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: مردمان ما خوب هستند و در عرصه های مختلف همواره حضور داشتند و ثابت کردند که هر زمان نیز به حضور باشد به صورت حداکثری پای کار هستند و مشارکت آنها توام با صداقت وهمراهی است.

انتظارها از دولت منتخب برای رفع نابه سامانی ها و توسعه استان

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: از آن طرف انتظار بر این است که هر دولتی روی کار می آید به این شاخص های مختلف توجه و به رفع نابه سامانی ها و مشکلات مختلف و توسعه بسترهایی که استان را می تواند به میانگین کشوری کمک کند.

یعقوبی بیان کرد: در طول سال های اخیر به رغم اینکه سازمان های بخش دولتی، مدنی و خصوصی تلاش کردند که شتاب شاخص های توسعه در استان بیشتر شود ولی وضعیت کنونی در خیلی از شاخص ها شاید قابل قبول نباشد و به تامل بیشتری نیاز داشته باشد.

وی گفت: برخی از شاخص ها مانند تورم، توسعه کسب و کار و اشتغال جوانان در سطح ملی هم مشکلاتی را ایجاد کرده است ولی بررسی های میدانی نشان می دهد وضعیت استان از نظر این شاخص ها خوب نیست و مردم در تنگنا هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: انتظار می رود دولت آتی توجه ویژه ای به این مسائل داشته باشد و به توسعه کسب و کارهای بومی و محلی و اشتغال پایدار کمک کند.

یعقوبی اضافه کرد: نمی توان با برنامه های موقت، کوتاه مدت و پراکنده اشتغال پایدار را در سیستان و بلوچستان ایجاد کرد،  استان نیاز به توجه بیشتر در اشتغال، صنعت، معدن، تجارت، کسب و کار و کشاورزی نیاز دارد تا بتوانیم به اشتغال پایدار و قابل قبولی برسیم.

انتخاب اصلح و حضور حداکثری در آینده استان تاثیرگذار است

وی بیان کرد: حضور مردم سیستان و بلوچستان در پای صندوق های رای، مشارکت حداکثری آن ها و انتخاب اصلح قطعا می تواند در آینده استان اثرگذار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: همواره تجربه ثابت کرده است بی تفاوتی نسبت به برخی از مسائل می تواند بازتاب های خطرناکی داشته باشد.

یعقوبی ادامه داد: ما نمی توانیم منفعل و بی تفاوت باشیم، باید حرکت و تلاش کرد، در انتخاب اصلح مطالعه داشت و با آگاهی و بصیرت به دنبال آن بود به گونه ای که این فرد بتواند با یک دولت منسجم، یکپارچه و همراه برنامه های مشخصی را برای سیستان و بلوچستان و رفع برخی محرومیت ها داشته باشد و با اجرای کارآمد و اثر بخش زمینه ساز شتاب دهی به شاخص های توسعه باشد.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcc04qs02bq1p8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما