تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۴
محسن حیدری گفت: از اواخر وقت یکشنبه مجدد موج بارشی جدید در استان فعال می شود که دامنه اثر آن ۱۱ شهرستان مرکزی، جنوب شرقی و جنوبی استان را شامل می شود.
تاخت و تازه دوباره مونسون هند و احتمال وقوع سیلاب در ۱۱ شهرستان سیستان و بلوچستان
محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: بر اساس آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی بارش های موج جدید بارشی از یکشنبه در شهرستان های فنوج، نیکشهر، قصرقند، سرباز، راسک، مهرستان، سراوان، سیب سوران، بمپور، جنوب ایرانشهر و دلگان شروع می شود.

وی افزود: عمده پدیده های مخاطره آمیز این سامانه، بارش های رگباری، رعدوبرق و صاعقه، تندباد شدید لحظه ای و خیزش موقتی گردوخاک، سیلابی شدن معابر و پرآب شدن رودخانه های محلی است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: احتمال می رود در نتیجه سیلاب های سامانه برای مدتی برخی محورهای مواصلاتی روستایی که فاقد زیرساخت ها مناسب هستند، مسدود شود.

حیدری اضافه کرد: توصیه می شود در زمان بارش ها و برخورد صاعقه از رفت و آمد در فضای باز به صورت اکید خودداری شود و کشاورزان به ویژه نخل داران این مناطق اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز خسارت را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: بارش های مورد انتظار از نوع رگباری است که در بازه زمانی کوتاه اما با شدت زیاد می بارد که اثرات مخاطره آمیز آن برای کشاورزان ممکن است بیشتر باشد به عبارتی این بارش ها شمشیری دولبه برای فعالیت های کشاورزی است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم رعد و برق، هم تندباد موقتی و هم خود بارش ها در آستانه برداشت خرما در مناطق جنوب شرق استان، مانند کابوس برای کشاورزان است که ممکن است دست رنج یک ساله آن ها را از بین ببرد.

حیدری تأکید کرد: بارش های مونسون، با وجود مخاطراتی که در پی دارد، استان را از تنش جدی آبی تا حدودی نجات داده، البته بارش هایی که تاکنون باریده است، به هیچ عنوان کفاف نمی کند و ما بیش از ۶۵ میلی متر معادل ۶۵ درصد بارش های یک سال زراعی کسری بارش در سال زراعی جاری داریم.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjayevyuqexyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما