تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۵۵
عشق و علاقه مردم سیستان نسبت به اهل بیت (ع) زبان زد خاص و عام است، به همین جهت نیز مراسمات عزاداری محرم در سیستان از همان روز اول با شور خاصی برگزار می شود.
تجلی سنت های دیرینه در بین هامون نشینان؛ از چاوشی تا تعزیه/ سیستانیان اولین خون خواهان و عزادارن سید الشهدا(ع) بودند
به گزارش عصرهامون؛ به نقل از اوشیدا؛ مردم سیستان و بلوچستان از اولین افرادی بودند که پس از واقعه عاشورا برای خون خواهی امام حسین (ع) به پا خواستند، لذا مراسمات مذهبی محرم در این استان از جایگاه بالایی برخوردار است و هر ساله به بهترین شکل برگزار می شود.

مراسمات دسته روی در تاسوعا و عاشورای حسینی در منطقه سیستان یکی از بزرگترین مراسمات مذهبی در ایران است که هزاران نفر از عاشقان آن امام خود را به دسته های سینه زنی و زنجیر زنی می رسانند تا به عزاداری بپردازند.

شور و حال مردم سیستان در ایام محرم وصف نا پذیر است، هر یک از دسته های سینه زنی در این منطقه با کمک مردم اقدام به تهیه و توزیع نذری می کنند تا در این روزها بتوانند یاری گر محرومان جامعه هم باشند.

عشق و علاقه مردم سیستان نسبت به اهل بیت (ع) زبان زد خاص و عام است، به همین جهت نیز مراسمات عزاداری محرم در سیستان از همان روز اول با شور خاصی برگزار می شود و مردم اقدام به توزیع چای و شیر کاکائو در بین عزاداران می کنند.

سیستان جزو اولین شهرها در اجرای تعزیه

حجت الاسلام ابراهیم گزمه امام جمعه شهرستان هامون در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: سیستان یکی از شهرهای پایه گذار هنر تعزیه در کشور است و هرساله در ایام محرم این هنر در شهرهای مختلف سیستان برگزار می شود.

وی افزود: در سیستان افراد بسیاری علاقه مند به هنر تعزیه هستند و از آنجایی که عشق و علاقه خاصی به سرور و سالار شهیدان دارند این هنر را به بهترین شکل در ایام محرم به اجرا در می آورند.

امام جمعه هامون بیان کرد: شهر بنجار جزو اولین شهرهای ایران در اجرای هنر تعزیه است که هنوز هم در این شهر تعزیه با شور خاصی برگزار می شود.

حجت الاسلام گزمه تصریح کرد: در سیستان قبل از ایام محرم جوانان به صورت خودجوش اقدام به تمیز کردن مساجد می کنند، این رسم از گذشته تا کنون در منطقه اجرا می شده است.

امام جمعه هامون خاطرنشان کرد: روز تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) عزاداری مردم سیستان به اوج خود می رسد، همه مردم با اهدا مبلغی به مساجد و هیات های مذهبی اقدام به پخت غذا و توزیع آن بین عزادارن می کنند.

وی ادامه داد: عزادارن حسینی از اوایل صبح نهم و دهم محرم خود را به دسته های عزاداری می رسانند و تا شام غریبان برای سرور و سالار شهیدان عزاداری می کنند.

امام جمعه هامون گفت: اکثر مردم در روستاها با نصب پرچم مشکی فرا رسیدن ماه محرم را خبر می دهد، در سیستان حتی برادران اهل سنت نیز به عزاداری می پردازند و با برگزار نکردن جشن ها و نخریدن لباس نو این ایام را گرامی می دارند.

حجت الاسلام گزمه همچنین گفت: در روزهای تاسوعا و عاشورا سیستانیان از کارهای غیر ضروری دست می کشند و سعی دارند تمرکز خود را تنها بر روی عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران شهیدش بگذارند.

 


پخت غدایی با قدمت ۱۰۰ سال در ایام محرم

حجت الاسلام جانعلی ظریف صیادی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان هیرمند نیز به خبرنگار ما گفت: چاوشی یکی از قدیمی ترین آئین های مردم سیستان در ایام محرم است که هنوز در بسیاری از شهرهای این منطقه از جمله شهرستان هیرمند اجرا می شود.

وی افزود: چاوشی اینگونه است که یکی از بزرگان شهر با حرکت در کوچه ها و معابر شهر اشعار حزن انگیزی را برای مردم می خواند و آنها را برای تجمع برای عزاداری دعوت می کند.

حجت الاسلام ظریف صیادی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آئین های مهم سیستانیان در روزهای نهم، دهم محرم پخت غلور و شعله زرد زابلی است.

وی ادامه داد: پخت غلور زابلی در سیستان قدمتی ۱۰۰ ساله دارد که همواره با همان روش قدیمی بر روی آتش پخته می شود، هرچند که در سال های اخیر حلیم هم به این سنت ها اضافه شده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان هیرمند گفت: این غذای نذری با همکاری گروهی از عزاداران از شب در دیگ های بزرگ روی آتش پخته و تا اذان صبح کار هم زدن و همچنین پخت آن در دستور کار قرار دارد و در همان ابتدای صبح که سیستانیان برای اقامه نماز از خواب بر می خیزند، غلور نذری نیز درب خانه ها توزیع می شود تا به عنوان صبحانه بتوانند میل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در غلور از گندم بسیار زیادی استفاده می شود و خورشت آن هم طعمی شبیه به آبگوشت دارد که با گوشت گاو و یا گوسفند پخته می شود، در ایام محرم هر سیستانی دستکم یک بار طعم این غذا را خواهد چشید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای پخت غلور معمولا گندم از قبل شسته می‌شود و بعد از خشک شدن کامل به صورت نیمکوب و یا بلغور در می‌آید و سپس از آن استفاده می شود، یک وجه تسمیه این غذا هم همین است که گندم را به این صورت در می‌آورند که در گویش محلی به آن غلور کردن گندم می‌گویند.

رونمایی از جمله حضرت آقا در ۲۵ محرم

حجت الاسلام مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل نیز در همین خصوص به خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین برنامه هایی که امسال از اهمیت ویژه ای برخوردار است مراسم ۲۵ محرم است.

وی افزود: مراسم ۲۵ محرم گرامیداشت قیام سیستانیان به خون خواهی امام حسین(ع) است که اولین مردمانی بودند که از فاصله چند هزار کیلومتری دست به قیام زدند.

امام جمعه شهرستان زابل خاطرنشان کرد: این مراسم چند سالی است که در سیستان برگزار می شود و با توجه به اهمیت آن بنا داریم تا به بهترین شکل ممکن آن را برگزار کینم، در همین راستا نیز از مداحان برجسه کشور دعوت به عمل آورده ایم تا در این مراسم مردم سیستان را همراهی کنند.

وی گفت: همچنین در این روز برای اولین بار سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص این قیام بزرگ توسط آیت الله محامی رونمایی خواهد شد.
 


انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcdkz0fzyt0o96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما