تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۴
چندی پیش اعلام شد ماموریت مریخ‌نورد "ژورونگ" چینی‌ها رو به پایان است و آخر این هفته به اتمام می‌رسد اما سازمان ملی فضایی چین اعلام کرده است مریخ‌نورد چینی ژورونگ تمام وظایف از پیش تعیین‌شده خود را انجام داده و گرچه با طول عمر سه‌ماهه طراحی شده بود اما باز هم به کاوش ادامه می‌دهد.
ماموریت مریخ‌نورد چینی‌ها تمدید شد
به گزارش عصرهامون به نقل از ایسنا، سازمان ملی فضایی چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که این ربات ۱.۸۵ متری که در حال حاضر صدها میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد به انجام عملیات و کاوش خود در ناحیه "یوتوپیا پلانیتیا"(Utopia Planitia) که دشت گسترده‌ای در نیم‌کره شمالی مریخ است، ادامه خواهد داد.

"ژورونگ" که از انرژی خورشیدی برای کار خود استفاده می‌کند، از دوربین با کیفیت و وضوح بالا و سایر ابزارهای خود برای بررسی خاک و جو مریخ و همچنین جستجوی آب یا یخ در زیر سطح مریخ استفاده می‌کند.

این ربات ۲۴۰ کیلوگرمی بخش اصلی ماموریت تیان ون-۱ محسوب می‌شود. ماموریت "تیان‌ون ۱"(Tianwen-۱) چین که از یک مدارگرد، یک فرودگر و یک مریخ‌نورد تشکیل شده است، در ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب شد.
فرودگر حامل مریخ‌نورد، در ۱۵ مه سال جاری در بخش جنوبی "یوتوپیا پلانیتیا"(Utopia Planitia) فرود آمد.

ماموریت "تیان ون ۱" که به افتخار یک شاعر قدیمی چینی نامگذاری شده تاکنون مسافتی در حدود بیش از ۴۷۰ میلیون کیلومتر را طی کرده و پیش از ورود به مدار مریخ در ۱۰ فوریه چندین مانور مسیری(trajectory maneuvers) انجام داده است.

در حال حاضر، ژورونگ حدود ۱۰ گیگابایت داده اولیه جمع‌آوری کرده است و حدود ۹۰۰ متر نیز در سیاره سرخ حرکت کرده است.

"سان زژو"(Sun Zezhou) طراح اصلی کاوشگر "تیان ون -۱" گفت: این سطح نورد به دلیل اختلال پیش‌بینی شده در ارتباطش با زمین که ناشی از تابش الکترومغناطیسی خورشید است عملیات خود را از اواسط سپتامبر تا اواخر اکتبر متوقف کرده و سپس مجددا به ماموریت خود ادامه خواهد داد.

مریخ نورد "ژورونگ" با طول عمر سه ماهه طراحی شده بود و هدف اصلی آن بررسی نشانه‌های آب-یخ، نظارت بر آب و هوا و مطالعه ترکیبات سطحی مریخ بود.

انتهای پیام
https://www.asrehamoon.ir/vdcjiyevxuqexoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها