> کودکان نیاز به فضای مجازی پاک دارند افسردگی و انزوا نتیجه اعتیاد به اینترنت | عصر هامون
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۶
امروزه وسایل ارتباطی بر زندگی انسان ها سایه افکنده است، این وسایل مانند چاقوی دو لبه­ای است که می­تواند نقاط مثبت و منفی داشته باشد. یکی از آسیب های فضای مجازی در این خصوص آسیب پذیر بودن سلامت روانی کودکان و نوجوانان است.
کودکان نیاز به فضای مجازی پاک دارند /افسردگی و انزوا نتیجه اعتیاد به اینترنت
به گزارش عصرهامون به نقل از پهره؛ با پیشرفت تکنولوژی و ورود اینترنت به فضای خانه‌ها، رنگ بازی‌های کودکانه هم تغییر کرد، دیگر بازی‌های قدیمی برای کودکان امروزی هیجانی به همراه ندارد.

کودکان و نوجوانانی که به استفاده از اینترنت اعتیاد پیدا می کنند و هنگام فعالیت در فضای مجازی، توجهی به از دست رفتن وقت و زمان ندارند، زمان خواب و استراحت خود را نیز قربانی این فعالیت ها می کنند.

در این راستا حسین هراتی مقدم، معاونت اجتماعی سپاه شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: استفاده از فضای مجازی علاوه بر این که دارای فرصت های فراوانی بوده اما در صورت عدم مدیریت صحیح و رها سازی آن، باعث بروز آسیب های متعددی به خصوص برای کودکان و نوجوانان به همراه دارد.

وی افزود: جهت جلوگیری از گرفتار شدن کودکان و نوجوانان به آسیب‌های فضای مجازی، والدین باید در عین رفاقت چارچوب‌های قاطعانه خود را حفظ کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: فضای مجازی آن قدر هم که از اسمش برداشت می‌کنیم مجازی نیست و گاهی واقعی‌ تر از زندگی‌ روزمره است و والدین در هر حالت باید بر استفاده از این ابزار کودکان و نوجوانان کنترل داشته باشند تا تعادل بین در زندگی آن‌ها حفظ شود.

وی اضافه کرد: هر قدر که از فضای مجازی استفاده مفید شود باز هم فعالیت‌های دنیای واقعی باید در جای خود باقی بمانند.

هراتی مقدم خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم فرزندانمان گرفتار فضای مجازی نشوند، باید در خانه محیطی شاد و آرام به دور از هر گونه تشنج و تنش را ایجاد کرد.

وی عنوان کرد: اگر فضای خانه برای کودکان، یک فضای امنی نباشد و دائماً تنش در جریان باشد، بچه ها به دنبال یک فضای آرامش‌بخش می‌گردند.

به گفته هراتی مقدم، در شرایط کرونا، فضای مجازی به‌ عنوان یک دوست خیلی خوب برای فرزندان ما ظاهر شد و همراه جذابیت و تازگی بود فرزندانمان به آن دل بستند و گاهی حتی به بهانه درس‌ خواندن با دوستانشان و افراد بیگانه چت می‌کنند که این موضوع می تواند عواقب بدی را در پی داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی که روانشناسان در این حوزه به آن اشاره کردند اصل ارتباط معلم و شاگرد و حفظ، استمرار آن است و معمولاً خانواده‌ ها نیز که اثرات مثبت این ارتباط را مشاهده و نتایج تربیتی آن را لمس کردند به این واقعیت اشاره دارند.

وی گفت: قرمزی چشم، خارش چشم، سردرد، سرگیجه، تیک‌های عصبی، بدخلقی و بهانه‌گیری، پرخاشگری، درد مفاصل، افت تحصیلی، انزواطلبی، کندی ذهن از مهم‌ترین آسیب‌ها و معایب استفاده بیش از حد از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای در کودکان و نوجوانان است.

معاونت اجتماعی سپاه شهرستان ایرانشهر بیان کرد: افرادی که بیش از حد بازی‌های رایانه‌ ای انجام می‌دهند یا بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و جست‌وجوهای اینترنتی می‌گذرانند به بیماری‌های متعدد جسمی و روحی مبتلا می‌شوند و سلامتی خود را به خطر می‌اندازند.

وی گفت: کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی‌های کامپیوتری و موبایلی می‌کنند و به عبارت دیگر دچار نوعی اعتیاد می شوند و بیشتر از دیگر کودکان به بیماری‌های روحی و جسمی مبتلا می‌شوند و رفتارهای پرخاشگرانه، عصبی و غیرطبیعی از خود نشان می‌دهند.

وی با بیان این که کودکان به راحتی در دریای محتوای نامناسب مجازی می توانند غرق شوند، گفت: والدین باید ابتدا با فضای مجازی آشنایی لازم را پیدا و در حقیقت به روز بودن و آشنایی کامل آن ها با این مورد موجب می شود که بتوانند با نوجوان ارتباط مناسبی را برقرار کنند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcivzazpt1a552.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما