کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش جریان‌های عراقی به نتایج انتخابات/ مدافعان و مخالفان به صف شدند

21 مهر 1400 ساعت 9:13

کمیسیون عالی انتخابات پارلمانی عراق می گوید نتایج اعلام شده، اولیه و غیر نهایی است اما گروه ها و شخصیت های متعدد عراقی ملاحظاتی جدی درباره تخلفات احتمالی در این رویداد دارند.


به گزارش عصرهامون به نقل از راه دانا؛ کمیسیون عالی انتخابات عراق بعد از اعلام نتایج اولیه و واکنش های مختلف برخی جریان ها و شخصیت های عراقی، نامزدها و جریان های سیاسی و نیز طرح موضوع عدم شمارش بخشی از آرا، نتایج اعلام شده قبلی را از پایگاه اطلاع رسانی خود حذف کرد.

کمیسیون عالی انتخابات اعلام کرد که ۳ هزار و ۱۰۰ صندوق را به صورت دستی بازشماری خواهد کرد.
این کمیسیون افزود: آرایی که قرار است به صورت دستی شمارش شوند ۶ درصد کل آرا را مشتمل بر ۶۰ هزار رای شامل می شود.
کمیسیون، تصمیم گرفته در مرحله نخست امروز چهارشنبه صندوق های ۴۹۸ مرکز انتخاباتی را با حضور رسانه ها و نمایندگان گروه های سیاسی در بغداد شمارش دستی بکند تا با نتایج رایانه ای اعلام شده تطابق دهد.
بر اساس نتایج اولیه و غیر نهایی، جریان صدر پیشتاز نتایج اولیه انتخابات مجلس عراق است.
این کمیسیون از ۱۲ اکتبر (۲۰ مهرماه) به مدت سه روز به نامزدهای معترض نسبت به نتایج انتخابات مهلت داده تا شکایت خود را با مستندات ارائه دهند.
از سوی دیگر، مرکز حقوق بشر بغداد از مفقود شدن بیش از ۲ میلیون رای خبر داده است.
این مرکز به عدم شمارش آرا در  ۳ هزار و ۱۸۳ سیستم استناد کرده که گفته شده است به علل فنی از کار افتادند و آرای موجود در آنها به سرجمع رای افزوده نشده است.
واکنش جریان های عراقی به نتایج انتخابات/مدافعان و مخالفان به صف شدند
بیانیه مرکز حقوق بشر بغداد
اما نامزدهای انتخابات پارلمانی و جریان های سیاسی نسبت به تفاوت آرا واکنش های مختلفی از خود نشان داده اند.
مقتدا صدر تشکیک در نتایج انتخابات را رد کرده و گفت: کسی حق ندارد که دست به خشونت بزند.
از سوی دیگر «احمد الاسدی» سخنگوی فهرست الفتح عراق در کنفراسی خبری در بغداد گفت: نتایج شمارش آرای انتخابات مجلس را به هیچ وجه قبول نداریم ، شفافیتی در کار نبود .
وی افزود: کمیسیون انتخابات باید بطور شفاف واقعیت ها را بیان کند . ما لحظه به لحظه نتیجه شمارش آرا را پیگیر بودیم و می دانیم پیروز انتخابات شدیم اما نمی دانیم در شمارش آرا چه اتفاقی افتاد.
عضو ائتلاف الفتح ادامه داد: طرفداران فهرست الفتح شوکه شده اند ، ما آنها را به آرامش دعوت کردیم . کسی را متهم نمی کنیم ولی تاکید داریم که آرای ما مفقود شده است. یک میلیون رای شمارش نشده است و ما حتی از یک رای طرفداران خود نمی گذریم.
این عضو ائتلاف الفتح تصریح کرد: ما خواهان بازشماری دستی ۱۲ هزار حوزه انتخاباتی هستیم و مطمئنیم در ان صورت نتایج انتخابات تغییر خواهد کرد.
افزون بر فهرست الفتح که شامل جریان های محور مقاومت و بسیج مردمی است، احزابی چون اتحادیه میهنی کردستان و حزب العزم اهل سنت نیز نسبت به نتیجه انتخابات تشکیک کردند و خواستار بازشماری دستی آرای صندوق ها شدند .
فهرست الفتح رسما طی بیانیه ای «مهند نعیم» مشاور نخست وزیر در امور انتخابات را که پیش از این مدیر مسئول شبکه «العین» ویژه نظارت بر انتخابات بود به تلاش برای تخریب سیستم تجمیع آرای جریان های سیاسی خاص و مورد نظر متهم کرد و خواستار دادگاهی شدن او شد. الفتح گفته فایل صوتی از وی دارد که بر این ادعا صحه می گذارد.
در همین حال، «عدنان فیحان» رئیس ائتلاف الصادقون در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: نتایج اعلامی، منجر به پیچیدگی های بیشتر در روند سیاسی و ورود کشور به تونلی تاریک می شود زیرا این نتایج، آشکارا غیر منطقی و دور از واقع است.
حزب اسلامی عراق نیز نتایج انتخابات را نپذیرفته است.
«عمار طعمه» از جریان «النهج الوطنی» در بیانیه ای که در رسانه های عراقی بازتاب وسیعی یافت نوشت: فقدان بیش از ۲ میلیون رای، مشکوک است و برای آن آمار و ادله ارائه می کنیم.
وی استناد کرده است که تعداد رای دهندگان اعلامی در پایگاه اینترنتی کمیسیون عالی انتخابات ۹ میلیون و ۷۷ هزار و ۷۷۹ نفر است در حالی که جمع کل آرای اعلام شده برای همه نامزدها در همین سایت ۶ میلیون و ۹۴۷ هزار و ۶۳۹ رای است.
طعمه ادامه داد: فرق بین تعداد رای دهندگان با رای حاصل شده از سوی نامزدها ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۴۰ رای و این یعنی سرنوشت بیش از ۲ میلیون رای نامعلوم است.
او سپس استدلال کرده است که ۳ هزار و ۱۷۷ صندوق رای هنوز شمارش نشده است و این در حالی است که کمیسیون انتخابات می گوید فقط ۶۰ هزار رای شمارش نشده باقی مانده است.
به روایت عمار طعمه، این در حالی است که به طور معمول در هر صندوق باید حداقل ۳۰۰ رای باشد و هنوز بیش از ۳ هزار صندوق شمارش نشده است. همچنین باید پرسید چطور نتایج را بدون شمارش کامل صندوق ها اعلام کردند؟
در واکنش دیگر، «حسن سالم» نماینده سابق پارلمان و عضو جنبش عصائب اهل الحق عراق در توییتر نوشت: «در انتخابات از الف تا یای آن تقلب و مقابل چشم مردم با آرای رای دهندگان بازی شده است.»
از سوی دیگر، مقتدا صدر رهبر جریان صدر که حائز اکثریت ( ۷۵ کرسی) در پارلمان شده است در بیانیه ای توییتری خواستار خویشتنداری سایر طرف ها شده و تاکید کرده است که «مهم نیست چه کسی پیروز است بلکه مهم تر از آن خود ملت عراق و خدمت به آن است.»
واکنش جریان های عراقی به نتایج انتخابات/مدافعان و مخالفان به صف شدند
بیانیه مقتدا صدر
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 142606

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/142606/واکنش-جریان-های-عراقی-نتایج-انتخابات-مدافعان-مخالفان-صف-شدند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir