کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مالی در مصاحبه ای مطرح کرد؛

انتظارات آمریکا و دیگران از ایران در مذاکرات احیای برجام

7 آذر 1400 ساعت 17:53

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه ای در آستانه از سرگیری مذاکرات وین، به لفاظی برضد تهران پرداخت و ادعاهای مختلفی درباره مذاکرات و برنامه هسته ای ایران مطرح کرد.


به گزارش عصرهامون به نقل از راه دانا؛ «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با شبکه رادیویی آمریکایی «ان پی آر» طی ادعاهایی به لفاظی درباره مذاکرات احیای برجام در وین در آستانه از سرگیری آن در ۸ آذر پرداخت.

 
رابرت مالی با اشاره به سفرش به کشورهای منطقه در خاورمیانه از جمله کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، درباره اظهارات کشورهای مذکور درباره احیای برجام گفت که این کشورها خواهان بازگشت ایران به برجام هستند که در این صورت روابط سیاسی و اقتصادی خود با تهران را گسترش خواهند داد اما چنانچه ایران از این کار خودداری ورزد، این فرصت را از دست خواهد داد.
 
پیام فوق مسئله‌ای است که در ۸ آذر به طرف ایرانی مخابره خواهد شد و مالی در این باره ادامه داد که کشورهای عرب که در ابتدا نسبت به این توافق مردد بودند، اکنون آماده بازگشت آمریکا به این توافق هستند.
 
مالی سپس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موضع رژیم صهیونیستی درباره احیای برجام، گفت که نمی‌توان این مسئله را پنهان کرد که این رژیم همچنان مخالف این توافق است، اما باید این مسئله نیز ذکر شود که کسانی در داخل این رژیم شامل مقامات سابق می‌گویند که خروج آمریکا از این توافق اشتباه بزرگی بود.
 
نماینده ویژه آمریکا ادامه داد که به نظر وی صهیونیست‌ها مایلند که آمریکا به توافق برنگردد، اما همزمان این نکته را نیز مشخص کرده اند که در صورت بازگشت آمریکا به این توافق، تلاشی برای جلوگیری از آن نخواهند کرد و چنانچه ما به توافق برنگردیم و اگر ایران آماده نباشد، آنها از ما خواسته اند که همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم که البته این مسئله خواسته ما نیز است.
 
وی همچنین درباره ترور شهید فخری زاده توسط عوامل صهیونیست و اثرات آن در مذاکرات احیای برجام، گفت که نمی‌خواهد تمرکزش را بر آنچه ممکن بوده یا نبوده در ایران اتفاق بیفتد، بگذارد چرا که تمرکز بر روی دیپلماسی است و اینکه آیا ایران به توافق بر می‌گردد یا خیر. اما چنانچه ایران نخواهد این کار را انجام دهد، که در شرایط فعلی این چنین به نظر می‌رسد، بدیهی است که شاهد تلاش‌هایی از نوع دیپلماتیک یا نوع دیگر برای رسیدگی به جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران خواهیم بود.
 
مالی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد جدید دولت ایران و بی اعتمادی آن نسبت به آمریکا و تاثیرش در مذاکرات آتی، گفت موضع آمریکا در این زمینه تغییری نکرده و باید ببینیم که موضع ایران چه تغییری کرده است. این ایران بوده است که طی پنج ماه گذشته از بازگشت به میز مذاکره خودداری کرده و اقداماتی را که نباید، انجام داده است. آمریکا فقط در ۸ آذر به میز مذاکره بر می‌گردد. پس باید دید آنها در روز مذاکره چه خواهند گفت. باید عجله کرد تا مسائلی را که در پایان دور ششم مذاکرات ناتمام مانده به سرانجام رساند چرا که وقت دارد از دست می‌رود و این مطلوب ما نیست.
 
وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برخی بندهای برجام و انقضای آنها و اینکه زمان بیشتری با توجه به خروج آمریکا از این توافق نیاز است یا خیر، گفت که با خروج از توافق، دردسرهای مرتبط با این مسائل را به جان خود خریدیم. هدف ما این بود که زمانی که بر سر این توافق مذاکره کردیم، در اجرایش موفق شویم. برخی احساس می‌کنند که هر دو طرف می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و سپس برای پرداختن به بسیاری از مسائل دیگر با ایران، از جمله جنبه‌های برنامه هسته‌ای آن‌ها، بر روی آن تمرکز کنیم. این همان چیزی بود که ما امیدوار بودیم انجام دهیم.
 
مالی در پایان در پاسخ به سوالی در مورد نحوه و ساز و کار مذاکرات در وین گفت که وی و هیئت همراه در هتلی خواهند بود و منتظر می‌مانند تا گزارشی که دیگران یعنی کسانی که ایران موافقت می‌کند با آنها صحبت کند، را بشنوند. البته طرف آمریکایی بارها به طرف ایرانی گفته که این راهش نیست و اگر آنها می‌خواهند زودتر به نتیجه برسند، باید رو در رو مذاکره نمایند.
 
انتهای پیام؛ 


کد مطلب: 144030

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/144030/انتظارات-آمریکا-دیگران-ایران-مذاکرات-احیای-برجام

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir