تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۱
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از رونمایی از اولین موتور دیزلی دریایی تمام ایرانی خبر داد.
دریادار ایرانی: اولین موتور دیزلی دریایی تمام بومی رونمایی شد
به گزارش عصرهامون به نقل از راه دانا؛ امیر دریادار شهرام ایرانی در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما به مناسبت هفتم آذرماه روز نیروی دریایی افزود: رونمایی از اولین موتور دریایی دیزلی به عنوان هدیه ای به مردم می باشد که تماماً با دستان مهندسان داخلی طراحی و ساخته شده است این موتور تمامی تست های خود را پشت سر گذاشت و بر روی اولین ناو موشک انداز نصب خواهد شد.
او ادامه داد: از آنجا که در موتورها، مهم ترین قسمت، خنک کننده ها محسوب می شوند در حوزه دریایی هم این کار با آب شور دریا انجام می شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: موتورهای دریایی به مناسبت ماموریت های محوله به آنها، همواره 24 ساعته روشن هستند طراحی آن از این لحاظ مورد اهمیت قرار می گیرد حال آن که امکان خنک سازی موتورهای دیزلی دریایی به دست توانمند مهندسان داخلی میسر شده است.
امیر دریادار ایرانی تصریح کرد: در جهان حدود 5 تا 6 کشور هستند که توانایی طراحی چنین موتورهایی را دارند که ایران هم در میان همین کشورها قرار دارد.
وی با اشاره به عملیات مروارید که سال ها بعد، زمان وقوع آن به روز نیروی دریایی نام گرفت افزود: عملیات مروارید نتیجه یک سلسله عملیات هایی بود که در آخر، گل سرسبد آنها عملیات مروارید واقع و در پی آن مسیر جنگ متفاوت شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان گفت: در این عملیات دو ویژگی و دو اتفاق خاص وجود دارد اول انکه، شاهرگ اقتصادی دشمن کاملا قطع شد زیرا صادرات نفت رژیم بعث از دو سکوی الامید و البکر اتفاق می افتاد که در پی عملیات مروارید، امکان صادرات نفت از این دو سکو کاملا قطع شد در ادامه، ناو پیکان توانست با مقابله ای جدی، دو سوم یگان های شناور رژیم بعث را از صحنه دریا حذف نماید و تسلط دریایی ایران به صورت صد درصد برقرار شود.
او تصریح کرد: در عملیات مروارید، بازوی دریایی رژیم بعث قطع از سوی دیگر، امنیت مواصلاتی ایران برقرار شد.
امیر دریادار ایرانی گفت: همت و تلاش و باور دینی جوانان و نیروهای پر انگیزه نیروی دریایی در آن زمان این بود که تا آخرین قطره خون ایستادگی کنند و با همین روحیه هم تا اخرین گلوله ایستادند ناوچه پیکان زمانی که برای پهلو گرفتن در اسکله حرکت کرد دیگر گلوله ای برای شلیک نداشت و در نهایت مورد اصابت قرار گرفت و غرق شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در همین راستا قصد داریم با استفاده از توان فرهنگی کشور فیلمی ارزشی و ارزنده در خصوص شهدای ناو همیشه قهرمان پیکان تهیه کنیم زیرا ارزش های واقعی در کشورمان هیچوقت تحت تاثیر حواشی و مسائل حاشیه ای قرار نمی گیرد.
وی گفت: با تمام رشادت هایی که در طول هشت سال دفاع مقدس داشتیم دشمن را از صفحه حذف کردیم اما توانایی های دیگری را در اختیار دشمن قرار دادیم تا بتواند سامانه اقتصادی ما را در حوزه دریا به چالش بکشاند که البته در آن زمان عملیات اسکورت کشتی ها انجام شد و حدود 10 هزار کشتی تجاری و نفتکش اسکورت شد و سالم به بنادر رسیدند و در مجموع 250 فروند مورد اصابت قرار گرفت و تعداد معدودی از آنها غرق شد امروز هم با همان جدیت و تلاش، در عمق دریاها و اقیانوس مشغول عملیات هستیم.
امیردریادار ایرانی افزود: در حال حاضر پهنه اسکورت و حضور دریایی ایران حدود دو هزار کیلومتر فراتر از مرزهای خشکی افزایش یافته است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: غیرت جوانان ما ستودنی است جوانان ما توانسته اند با مهندسی کاملاً بومی، ناوهایی بسازند که هزاران کیلومتر راه را بدون وقفه بپیماید، حال اینکه اگر در سایر حوزه ها مانند خودرو نمی توانیم مانند حوزه دریایی، پیشرفت کنیم به دلیل آن است که نمی خواهیم بپذیریم جوانان ما در چه جایگاهی قرار دارند و دانش آنها به کجا رسیده و چگونه می توانند دانش را با تجربه ما بیامیزند و به کار بگیرند و محصولی پیچیده بسازند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcc10qs12bq0x8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما