کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو کمیسیون عمران مجلس:

چینی ها می خواهند ایران را از جاده ابریشم کنار بگذارند؛ ترکمنستان جایگزین ما می شود

22 دی 1400 ساعت 11:26

اسماعیل حسین‌زهی درمورد خبر حذف ایران از کریدور امارات و جایگزینی عراق، گفت: جاده ابریشم ایران از گذشته تا کنون معروف بوده و نیاز است وزرای راه و شهر سازی و امور خارجه این موضوع را به جد پیگیری کنند. ‏


به گزارش عصرهامون، اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد خبر حذف ایران از کریدور امارات و جایگزینی عراق، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی باید در بحث حمل و نقل و کریدور‌ها توانش را بگذارد. نیاز است با این کشورها در بحث حمل و نقل گفت و گو داشته باشیم تا بتوانیم در آینده جایگاهی که متعلق به جمهوری اسلامی بوده را بازگردانیم.

وی تصریح کرد: ما این هشدار‌ها  را پیش از این هم داده بودیم، حتی جاده ابریشم که با چین هم از این طریق مراودات و مبادلاتی داریم، فکر می‌کنم در حال تغییر مسیر به سمت ترکمنستان هستند و از آنجا می‌برند؛ از طرفی هم با توجه به مبادلاتی که با عراق داشتیم، امارات جانشین ما شد.

به گفته نماینده مردم خاش، مدیران و وزرای مربوط باید در این زمینه با کشورهای مرتبط نشست داشته باشند چراکه مبادله و حمل و نقلی با کشورهای موردنظرمان داریم و به تایید مجلس هم رسیده بنابراین نباید مشکل خاصی به وجود بیاید.

وی ضمن تاکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی باید در بحث حمل و نقل و کریدور‌ها توانش را بگذارد، گفت: جاده ابریشم ایران از گذشته تا کنون معروف بوده و نیاز است وزرای راه و شهر سازی و امور خارجه به جد پیگیری کنند.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در واقع فکر می‌کنم در آینده مبادلات کالاهایی که انجام می‌شود، در روابط کشورها تاثیر دارد؛ از این رو لازم است که دولتمردان توجه‌شان را به این قسمت بیشتر جلب کنند و بتوانند توافق‌نامه‌هایی میان همسایگان انجام دهند، بالاخره اول همسایه بعد کشورهای خارجی دیگر. نیاز است با این کشورها در بحث حمل و نقل گفت و گو داشته باشیم تا بتوانیم در آینده جایگاهی که متعلق به جمهوری اسلامی بوده را بازگردانیم.

حسین‌زهی اظهار کرد: شیطنت‌های مختلفی در مرزهای خودمان انجام می شود هر زمان که می‌خواهیم با یکی از همسایگان‌مان روابط خوبی داشته باشیم متاسفانه شیطنت‌هایی صورت می گیرد؛ واقعیت این است که اکثر همسایگان ما از آمریکا و دول غربی حرف شنوی دارند بر این اساس با توجه به مشترکات زیادی که داریم باید تعامل بیشتری برقرار کرده؛ و با توجه به انتخاباتی که در عراق انجام شد و رابطه حسنه‌ای که با عراق به وجود می‌آید، قاعدتا برای همسایگان مضر است و مجبورند دالان‌های دیگری پیدا کنند و ماهم باید به جد پیگیر این مسئله باشیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 145276

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/145276/چینی-می-خواهند-ایران-جاده-ابریشم-کنار-بگذارند-ترکمنستان-جایگزین-شود

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir