کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان:

شایسته سالاری و نیروهای انقلابی؛ ملاک انتخاب مدیران در سیستان و بلوچستان/اگر حضور در میدان نبود وضعیت بحرانی در مناطق سیل زده رقم می خورد

27 دی 1400 ساعت 12:57

رحمدل بامری گفت: در خصوص انتصاب مسئولان در استان پس از مشورت و بررسی های لازم و بر اساس مصالح نظام و مردم تصمیم گرفته می شود که این سرعت در آینده خودش را نشان می دهد. ملاک انتخاب شایسته سالاری بوده، حزبی، گروهی و جناحی نیست.


به گزارش عصرهامون؛ رحمدل بامری، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با حضور در تحریریه این پایگاه خبری بیان کرد: در صحنه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و مبارزه با جنگ نرم دشمن و تخریب هایی که معاندان، مخالفان و دشمنان عامدانه بر علیه جمهوری اسلامی ایران دارند، نقش رسانه هایی که در مسیر خط انقلاب حرکت می کنند، سخت تر و سنگین تر است.
 
وی اضافه کرد: عصرهامون نشان داده که تاکنون نقش خود را به خوبی ایفا کرده و با اطلاع رسانی درست کنار مسئولان بوده است که با توجه به این مهم به منظور عرض خداقوت و خسته نباشید خدمت اعضای تحریریه و مسئولان این رسانه مردمی رسیدیم.
 
بارندگی های امسال با سال ۹۸ متفاوت اما خسارت ها کمتر بود
 
این مقام مسئول با اشاره به سیل اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان و اقدام های صورت گرفته در این خصوص، بیان کرد: تاکنون چنین بارندگی را با این حجم در یک بازه زمانی کوتاه یا نداشتیم یا کم داشتیم، پیک بارندگی سال ۹۸ که باعث سیل شد و خسارت هایی بر جای گذاشت، ۱۵۰ میلی متر در حوزه بالادستی سد کهیر در بنت بود، اما آن زمان سیلاب رخ داد که مشکلاتی را ایجاد کرد و شاهد سر ریز شدن سدها بودیم.
 
بامری گفت: بارندگی اخیر با سال ۹۸ متفاوت و میزان بارش ها سه برابر دوره گذشته بود، ۳۴۰ میلی متر فقط طی دو روز در کنارک بارید، اما به صورت نقطه ای بود، به گونه ای که طی ۲۰ دقیقه ۱۱۴ میلی متر در کنارک باران بارید، اما در فرودگاه این شهرستان ۳۴  میلی متر بارندگی به ثبت رسید، این شدت بارش ها و نقطه ای بودن آن مشکلاتی را برای کنارک، تیس و برخی نقاط روستایی، حوزه دلگان، فنوج، قصرقند و ایرانشهر ایجاد کرد.
 
۴ اقدام اساسی برای رفع مشکلات کنارک در کوتاه مدت
 
وی اضافه کرد: مشکلاتی که در پی بارندگی های اخیر در شهر کنارک شاهد آن بودیم، به دلیل نبود زیرساخت ها صورت گرفت که برای رفع آن در کوتاه مدت باید سیستم فاضلاب، جمع آوری روان آب ها، سیستم زه کشی و دیوار حفاظتی در شهرهای ساحلی و سایر شهرهای بزرگ شمال و جنوب استان ایجاد شود.
 
سرپرست فرمانداری ویژه چابهار اظهار کرد: حجم بارندگی در بازه زمانی کوتاه به دلیل نبود زیرساخت خروج آب های روان از حوزه شهری که نه شیب آن به سمت دریاست و نه خشکی، راه خروجی نیز برای آن دیده نشده و بعد از سیل ۹۸ هم اقدام اساسی پیرامون حوزه شهری صورت نگرفته است، باعث شد که شهر دچار آبگرفتگی شود. این آب های سطحی طی سه مرحله از خانه ها و معابر تخلیه شد، اما بارندگی مجدد رخ می داد و باز هم شاهد آبگرفتگی بودیم.
 
 
حضور فعال نیروها و نهادهای جهادی و انقلابی در مناطق سیل زده  
 
وی با بیان این که نهادهای انقلابی، سپاه، ارتش و نیروی دریایی و هوایی، گروه های جهادی و مردم از روز اول همه پای کار بودند، گفت: با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران، حضور میدانی استاندار سیستان و بلوچستان، برگزاری جلسات ستاد بحران قبل از شروع بارش ها و تقسیم و اعزام اعضای ستاد حوادث استان شامل معاونان استانداری و مدیران کل به سه نقطه شمال، جنوب و مرکز استان و پیگیری استاندار و دستور رئیس جمهور مبنی بر حضور وزیر نیرو، وزیر کشور و برگزاری جلسات ستاد بحران و ارتباط وبیناری با هیئت دولت و انتقال مطالب کار فراگیر، جهادی و همه جانبه ای صورت گرفت که اگر غیر این می شد، با این حجم بارندگی تلفات جانی بی شماری را شاهد بودیم، اما سیل در شهر کنارک با وجود شرایطی که رقم خورد، هیچ تلفات انسانی به همراه نداشت.
 
بامری اظهار کرد: این تلاش ها منجر به این شد که در فرصت زمانی بسیار کوتاه آب از معابر و خانه های مردم تخلیه شود، اما مشکلی که وجود دارد، منطقه زه پیدا کرده، هر چه آب را تخلیه می کنیم، باز هم از داخل خانه ها بالا می آید که چهار اقدام اساسی و مورد نیاز با پیگیری استاندار به هیئت دولت منتقل و محقق شد، در اولین فرصت زمانی برای انجام آن اقدام شود.
 
وی گفت: آب تخلیه و کمک های اولیه توسط هلال احمر و نهادهای انقلابی و گروه های جهادی و دولت در حد توان توزیع شد و دیگر اقدام ها در حال انجام است، در مرحله بعد موضوع ایجاد سیستم فاضلاب، جمع آوری روان آب ها، سیستم زه کشی و دیوار حفاظتی در دستور کار قرار دارد.
 
آسیب دیدگی بیش از ۱۵ هزار مسکن و برنامه ریزی دولت برای جبران خسارت
 
معاون استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: برای منازل مسکونی نیز برنامه هایی در دستور کار است، ۲ هزار و ۱۰۰ منزل فقط در شهر کنارک شناسایی شده و بیش از ۱۳ هزار واحد در دیگر نقاط و در مجموع بالغ بر ۱۵ هزار مسکن در سطح استان شناسایی شده که از ۵ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده اند. اقدام های لازم در خصوص این منازل در حال انجام است تا با ارائه تسهیلات و اعتباراتی از طریق بنیاد مسکن نسبت به نوسازی، بازسازی و ترمیم آن اقدام می شود.
 
وی افزود: تا زمانی که این اقدام ها را انجام ندهیم و چهار موضوع ایجاد سیستم فاضلاب، جمع آوری روان آب ها، سیستم زه کشی و دیوار حفاظتی اجرایی نشود، حتی اگر بارندگی نداشته باشیم، اما به واسطه یک طوفان دریایی ممکن است شهر کنارک زیر آب برود که اگر دیوار حفاظت ساحلی ایجاد شود، به طور قطع از مشکلات پیشگیری می کند.
 
اقدام های پیشگیرانه در دستور کار است
 
بامری اظهار کرد: در چابهار همین وضعیت را در سال ۹۸ داشتیم که اقدام های خوبی نسبت به جمع آوری آب ها و تعریض کانال ها صورت گرفت، این بار حدود ۲۴۰ میلی متر باران در این شهر بارید که اگر زیرساخت ها فراهم نبود، چابهار وضعیتی همچون کنارک داشت، اما به سرعت آب ها خارج شد و کمترین خسارت را شاهد بودیم.
 
وی افزود: در حوزه راه ها و زیربناهای روستایی و شهری هم مشکلاتی ایجاد شد، معاون وزیر راه و وزیر نیرو و استاندار از نزدیک از مناطق مختلف به صورت میدانی بازدید کردند، علاوه بر کنارک برای حاشیه نشینان هم مشکلاتی ایجاد شده بود، اقدام های اولیه انجام گرفته، اما اقدام های لازم پیشگیرانه این است که کارهای زیرساختی را انجام دهیم که اگر پیک بعدی بارندگی از هفته بعدی آغاز شود، این مشکلات را نداشته باشیم یا کمتر باشد، امیدواریم بتوانیم کاری را انجام دهیم که باران رحمت الهی سبب خوشحالی و شادی مردم شود.
 
خشکسالی و ترسالی استان هر دو بحران است

 
این مقام مسئول گفت: شمال استان آب نیست، نگران هستیم که دغدغه آب شرب مردم را چگونه تامین کنیم، دعا می کنیم باران ببارد و به چاه نیمه ها هدایت شود، جنوب استان باران می بارد، سیل می آید و به دریا می رود، خشکسالی و ترسالی استان هر دو بحران است، امیدواریم زیرساخت های لازم در این رابطه فراهم شود که دولت مصمم است این کار را انجام دهد، استاندار به صورت ویژه موضوع را پیگیری می کند. تکلیف داریم برای مردم این استان که شایسته هستند، بیش از این کار کنیم.
 
 
تاکنون ۸ فرماندار در سیستان و بلوچستان تعیین تکلیف شدند
 
وی با اشاره به انتصابات نیز گفت: در ارتباط با انتصابات آنچه در بیرون گفته می شود و آنچه واقعی صورت می گیرد تفاوت معناداری دارد، تاکنون هشت فرماندار در سیستان و بلوچستان تعیین تکلیف شدند و برای این امر از نیروهایی استفاده شده که فرزندان شهدا و با سابقه بخشداری، معاونت فرمانداری و دارای رزومه درخشانی هستند. باید سرعت و دقت را در کنار هم داشته باشیم.
 
شایسته سالاری و نیروهای انقلابی ملاک انتخاب مسئولان است
 
بامری تصریح کرد: در خصوص انتصاب مسئولان در استان پس از مشورت و بررسی های لازم و بر اساس مصالح نظام و مردم تصمیم گرفته می شود که این سرعت در آینده خودش را نشان می دهد. ملاک انتخاب شایسته سالاری بوده، حزبی، گروهی و جناحی نیست، هر کسی که نیروی انقلابی، جهادی و ولایی و خدمتگذار مردم و شایسته است، از هر طیفی که باشد از توانمندی وی استفاده می شود، نگاه و نگرش نظام همین است.
 
سرنوشت فرمانداری های چابهار و زابل به زودی تعیین تکلیف می شود
 
وی در خصوص فرمانداری شهرستان های ویژه چابهار و زابل که به صورت سرپرستی اداره می شود، اظهار کرد: فرمانداران این دو شهرستان به زودی تعیین تکلیف می شوند، به لحاظ حساسیت این دو قطب نوع انتخاب باید به گونه ای باشد که هم انتظارات مردم، دولت و نظام را پاسخ دهد و هم با کمترین خطا صورت بگیرد، این اقدام صورت گرفته و جای نگرانی نیست.
 
مدیران باید پای کار و میدانی باشند؛ نه پشت میزنشین
 
بامری با بیان این که تلاشی که انجام می شود این است که از نیروهایی که تجربه و توان دارند استفاده شود، اضافه کرد: رویکرد دولت انقلابی و جوان گرایی بوده، استفاده از نیروهای جوان و بانوان انقلابی سرلوحه کار مدیریتی استان است، نیروهای جهادی، انقلابی و پای کار که در میدان حضور داشته یابند، نه این که مدیر پشت میز نشین باشند.
 
 
حضور در میدان را از شهید سلیمانی آموختیم
 
وی گفت: ما حضور در میدان را از شهید سلیمانی آموختیم، اما خاک پای سربازان این شهید بزرگ نیستیم، اگر حضور در میدان نبود، این امنیت و آرامش نه تنها در کشور، بلکه برای جهان اسلام و از آن فراتر برای آزادی خواهان جهان و مظلومین عالم نبود.
 
هم نتیجه حضور میدانی را دیدیم و هم حضور دیپلماسی
 
بامری با بیان این که هم حضور در میدان و هم حضور دیپلماسی را دیدیم، اذعان کرد: اگر حضور در میدان نبود، به طور قطع امروز شاهد بحران بودیم، در پی سیل سال ۹۸ در جنوب استان بعد از ۷۰ روز آب از کنارک تخلیه شد، اما این مرحله با بارش بی سابقه ۳۴۰ میلی متر بارندگی، آب چهار روزه از معابر و منازل مسکونی تخلیه شد، حضور در میدان یعنی این.
 
وی افزود: حضور در میدان یعنی کنار مردم بودن، مردم احساس کنند که فرمانده کل سپاه، استاندار و دیگر مقام های مسئول در کنارشان هستند، رهبری فرموده اند در کنار مردم باشید، در کنار مردم بودن یعنی حضور در میدان، پشت میز نشستن کنار مردم بودن، نیست و فقط تصمیم های پشت اتاق دربسته را به همراه دارد، اما تا کف میدان نباشیم تصمیمی که گرفته می شود، هم تصمیم درستی نیست.
 
تا وقتی در آب یا شرایط طوفان نباشیم نمی دانیم درد مردم چیست
 
معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: وقتی داخل آب نباشیم، به عنوان مسئول چه می دانیم درد مردم کنارک چیست و تا زمانی که شرایط باد و گرد و خاک را در سیستان لمس نکنیم، نمی دانیم طوفانی که خانه مردم را خراب کرده چیست.
 
حضور در میدان یعنی لمس کردن درد مردم
 
به گفته وی، حضور در میدان یعنی لمس کردن درد مردم و مشکلات آن ها و در کنار مردم، همراه و برای مردم بودن و نه بر مردم بودن، حضور در میدان را به ما شهید سلیمانی آموخت و تا زمانی که حضور در میدان نباشد کاری انجام نمی شود، البته برنامه ریزی خیلی مهم است که در ارتباط با سیل، قبل از شروع بارش ها سه نشست برگزار و سه ستاد در شمال، جنوب و مرکز استان تشکیل شد و معاونان به مناطق اعزام شدند و استاندار هم حضور میدانی داشت، اگر این برنامه ریزی نبود ۳۴۰ میلی متر بارندگی فاجعه می آفرید.
 
بامری تاکید کرد: در پی بارش ها فقط ۲ فوتی داشتیم که دلیل آن ریزش سقف در نگور بود، ولی اگر غیر از این می بود خسارت های زیادی را شاهد بودیم، حضور در میدان یعنی این. 
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 145438

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/145438/شایسته-سالاری-نیروهای-انقلابی-ملاک-انتخاب-مدیران-سیستان-بلوچستان-اگر-حضور-میدان-نبود-وضعیت-بحرانی-مناطق-سیل-زده-رقم-می-خورد

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir