کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در راستای تسهیل و ارتقای ترانزیت سواحل مکران؛

ازبک ها در یک قدمی پیوستن به موافقت نامه چابهار/معاونان وزرای حمل و نقل و تجارت ازبکستان از بندر شهید بهشتی بازدید کردند

5 بهمن 1400 ساعت 12:01

طبق گفته مسئولان امر هیئت اقتصادی ازبکستان با حضور معاون وزیر حمل و نقل و معاون وزیر تجارت این کشور در چابهار حضور پیدا کرده اند تا مراحل نهایی الحاق این کشور به توافق‌ نامه چابهار نهایی شود.


به گزارش عصرهامون؛ آبان ماه امسال بود که خبری مبنی بر ابزار تمایل ازبک‌ها برای پیوستن به توافقنامه ایران- هند و افغانستان از گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، در این پایگاه خبری منتشر و در ادامه نیز مذاکراتی انجام و اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران از رویکرد دولت ازبکستان برای استفاده از ظرفیت های بندری چابهار برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری این کشور در بندر شهید بهشتی استقبال می کند.

معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان نیز در این نشست ها اعلام کرد که بندر چابهار می تواند نقش پررنگی در تسهیل حمل و نقل و لجستیک بین کشورهای منطقه داشته باشد و مقرر شد هیئتی از ازبکستان از بندر چابهار در آینده نزدیک بازدید کنند.

در پی این مذاکرات، مقام هایی از کشور ازبکستان وارد سیستان و بلوچستان شده اند و در حال بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی و ظرفیت های این بندر استراتژیک هستند، طبق اعلام مسئولان امر به خبرنگار ما بعد از این بازدید و مذاکرات لازم، نتیجه نهایی الحاق ازبک ها به موافقت نامه چابهار اعلام می شود.
 

حضور هیئت اقتصادی ازبکستان جهت نهایی شدن مراحل الحاق به موافقت نامه چابهار

در همین راستا بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: هیئت اقتصادی ازبکستان با حضور معاون وزیر حمل و نقل و معاون وزیر تجارت این کشور در چابهار حضور پیدا کرده اند تا مراحل نهایی الحاق این کشور به موافقت نامه چابهار نهایی شود.

وی ادامه داد: پیش نویس این الحاق آماده شده و نتیجه نهایی آن به زودی اعلام می شود، درصورت الحاق ازبسکتان به توافق نامه چابهار، این موافقت نامه وارد مرحله جدیدی می‌شود.

طبق گفته آقایی، موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و افغانستان، موسوم به چابهار با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال این سه کشور به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید و این روزها ازبک‌ها و قرقیزها خواستار پیوستن به این موافقتنامه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا جلسه بررسی راهکارهای افزایش تعاملات تجاری ایران و ازبکستان از طریق بندر چابهار و معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری با حضور معاونین وزرای حمل و نقل و سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و سفیر ازبکستان در ایران در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد و مذاکرات ادامه دارد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 145650

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/145650/ازبک-یک-قدمی-پیوستن-موافقت-نامه-چابهار-معاونان-وزرای-حمل-نقل-تجارت-ازبکستان-بندر-شهید-بهشتی-بازدید-کردند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir