تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰
عبدالرزاق صابری،مدیر سازمان انتقال خون شهرستان چابهار گفت: تعطیلات نورزی و بیماری کرونا دو عامل اساسی در کاهش مراجعات مردمی به مراکز و پایگاه های انتقال خون شده است.
کاهش ذخایر خونی در بهار ۱۴۰۱ نگران کننده است/ 460 بیمار تلاسمی در چابهار چشم انتظار اهداکنندگان
به گزارش عصرهامون،  عبدالرزاق صابری در گفت وگو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: در آستانه سال نو وتعطیلات نوروز به علت سفرهای نوروزی و مشغله های دیگر مردم و همچنین شیوع بیماری کرونا آمار اهدای خون درکشور پایین بوده و شهرستان چابهار نیز از این امرمستثنی نیست.

وی با اشاره به کاهش آمار اهدای خون در چابهار افزود: نیاز روزانه بیمارستان امام علی (ع) در این شهرستان حدود ۴۰ واحد می باشد، این درحالیست که در ایام نوروز به طور متوسط روزانه فقط ۶ مورد خونگیری انجام شده؛ و نیاز خونی وفرآورده های آن از مرکز استان تامین می شود.

این مسئول با تاکید براینکه نیاز ضروری به تمام گروه های خونی وجود دارد، گفت: میزان نیاز به گروه های خونی قابل پیش بینی نیست و اتفاق و حادثه خبر نمی کند، سازمان انتقال خون باید آمادگی کامل را داشته باشد و بتواند بیماران تمام گروه های خونی را پوشش دهد.

 وی با اشاره به اینکه اهدای خون هیچ مشکلی برای اهدا کنندگان ایجاد نمی کند،تصریح کرد: اهدا کنندگان خون از سالم ترین افراد جامعه هستند، این موضوع به صورت علمی ثابت شده که با کاهش غلظت خون خطر سکته های قلبی و مغزی کاهش می یابد، و اثر مثبت روحی و روانی برای شخص اهداکننده دارد.

به گفته صابری، اهداکنندگانی ب اسابقه اهدای بیش از پنجاه سال وجود دارند که همچنان به امر خداپسندانه اهدای خون قدام کرده و هیچ مشکلی ندارند.

وی در خصوص شرایط افراد برای اهدای خون،گفت: سن افراد باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال و وزن از ۵۰ کیلو بیشتر باشد، همچنین بعداز ثبت نام اهدا کننده  توسط پزشک معاینه می شود تا در صورت تاییدپزشک از وی خونگیری انجام شود، در صورتی که شخص شرایط اهدای خون را نداشته باشد از اهدای خون معاف و توسط پزشک مشاوره لازم به وی داده می شود.

مدیرسازمان انتقال خون شهرستان چابهار ادامه داد: انتقال خون مرکزی این شهرستان در خیابان امداد روبروی بیمارستان امام علی (ع) واقع شده، و درایام نوروز همه روزانه ساعت ۷ الی ۱۳:۳۰ پذیرای اهداکنندگان خون می باشد.

صابری خاطرنشان کرد: در شهرستان چابهار۶۴۰ کودک مبتلا به تالاسمی وجود دارد که هر ۱۵ روز به یک واحد خون نیاز دارند، و این بار مسئولیت ما را بسیار سنگین کرده ، بر این اساس تقاضا داریم همگان در امر خداپسندانه اهدای خون بیش از گذشته مشارکت کرده و یاری رسان این کودکان معصوم و دیگر بیماران نیازمند باشند.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcaoin6y49nyo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما