تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۹
داستان تکدی گری در حالی یک تراژدی بی پایان در کلانشهر زاهدان به شمار می رود که تنها راه مقابله با این معضل که به نوعی آبستن آسیب های اجتماعی است، همکاری و هماهنگی همه دستگاه ها و مردم می باشد.
تکدی گری؛ تراژدی بی‌پایان فقر فرهنگی اجتماعی/جمع‌آوری متکدیان وظیفه کیست؟
به گزارش عصرهامون به نقل از  زاهدنیوز، حضور بی شمار زباله گردها و متکدیان به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان در حالی چهره ناخوشایندی برای کلانشهر زاهدان رقم زده، که شهروندان نیز از ازدیاد این افراد در پشت چراغ های قرمز، بازار، کنار خیابان ها و غیره گلایه ها دارند.

تکدی‌گری به‌عنوان یک آسیب اجتماعی حاصل ساختارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه و زاییده فقر و نابرابری‌های اجتماعی است، فقر، بیکاری، عدم‌مهارت و آشنایی با یک حرفه خاص نیز می‌تواند از دلایل عمده روی آوردن افراد به این کار باشد مهاجرت و نقل مکان افراد از روستاها به شهر نیز یکی دیگر از این دلایل است.

بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مصوب ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۸ در خصوص ساماندهي متکديان شهرداري موظف است نسبت به شناسايي و جمع آوري و تحويل افراد موضوع اين مصوبه به مجتمع اردوگاهي اقدام کند.

تکدی‌گری یک آسیب ریشه‌دار اجتماعی برای شهرهای بزرگ است و اغلب کود‌‌کان متکد‌‌ی توسط باند‌‌هایی به خد‌‌مت گرفته می‌شوند‌‌ و در صورت جرم دانستن اعضای اصلی باندهای تکدی‌گری، شاهد آن هستیم که این مجرمان به راحتی به اعمال بزهکارانه خود‌‌ د‌‌ر شهر‌ها اد‌‌امه د‌‌اد‌‌ه و واهمه‌ای ند‌‌ارند.
 

 
تکدی گری به‌عنوان معضل اجتماعی محسوب می‌شود اما عاطفه و عمل خیرخواهانه مردم برای کمک به این گروه موجب افزایش تکدی پروری می‌شود و به همان ترتیب عمل به وظایف دستگاه‌های مجری را با مشکل مواجه می‌کند بر این اساس می‌طلبد مردم همکاری لازم را با این نهادها داشته باشند.

برای مبارزه با تکدی‌گری، کمک نکردن فرهنگ‌سازی شود

محمد آذر مینا، مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تکدی گری پدیده های مختلف و اثرگذاری دارد، بیان کرد: به باور من بخش مهمی از برخوردها با موضوع تکدی گری باید به شکل فرهنگی و همراه با آگاهی بخشی به شهروندان انجام شود.

وی با اشاره به نقش مهم مردم در جلوگیری از پدیده تکدی گری، گفت: مردم بدانند بسیاری از متکدیان نیازمند واقعی نیستند و آن ها از سادگی مردم سواستفاده می کنند، تعدادی از آنان کودکان کار، عده ای دیگر کودکان خیابانی بی سرپرست و یا بدسرپرست و عده ای دیگر متکدی هستند.

این مسئول با اشاره به طرح جمع‌آوری و برخورد با متکدیان که به طور جدی توسط اکیپ گشت شهری متشکل از نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری در این شهرستان انجام می شود، اظهار کرد: در ستاد جمع آوری معتادان ۲ دستگاه مینی بوس گشت به استعداد ۱۲ نفر مرد و۶ نفر زن در ۲ شیفت کاری صبح و بعدازظهر در شهر زاهدان مسئولیت جمع آوری متکدیان را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: هر ۶ ماه یک بار طبق احکام قضایی یک دوره جمع آوری متکدیان معتاد انجام می شود، و سایرمتکدیان دیگر به صورت روزانه جمع آوری می شوند.
 

 
مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری افزود: در هر کمپ برای متکدیان متهاجر یک دوره ۶ ماه ترک اعتیاد انجام می شود، این افراد توسط ستادی که برای این کار پیش بینی شده جمع آوری می شوند.

وی گفت: وظیفه شهرداری شناسایی و جمع آوری متکدیان متعاد متجاهر است و در واقع در بهترین حالت ۱۶ نهاد در کنار هم و با تفکیک وظایف در این خصوص وظیفه دارند.

آذرمینا اذعان کرد: متکدیان پس از جمع آوری غربالگری می شوند؛ به طور مثال اگر کودک کار باشد به سازمان بهزیستی ارجاع داده می شود و اگر نیاز شد این افراد را به مراجع قانونی می فرستند و نهادهای کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی برای هر متکدی پرونده تشکیل می دهند تا بتوانند از کمک های دولتی بهره ببرند.

همکاری مردم؛ عامل اصلی برای تحقق شهر بدون متکدی

وی از همه ارگان هایی که در این زمینه می توانند نقش آفرینی کنند درخواست همکاری کرد و گفت: ۳۰ درصد کار جمع آوری است و بیش از ۷۰ درصد مابقی موضوعات اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگی است که نیاز به ورود نهادهای فرهنگی از جمله سازمان صدا سیما و همه ارگان های فرهنگی برای آگاه سازی است.

این مسئول با اشاره به اینکه همکاری مردم عامل اصلی برای تحقق شهر بدون متکدی است، تشریح کرد: همکاری مردم در موفقیت طرح جمع آوری متکدیان عاملی ضروری است و شهروندان با معرفی سرشبکه های متکدیان و نیز کمک نکردن به متکدیان شهر می توانند به اجرای موفق این طرح کمک کنند.


انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcdf50foyt0on6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها