تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۶
احمدرضا طاهری با بیان اینکه تحقق به شعار سال نباید نمایشی باشد گفت: حل مشکلات اقتصادی کشور با تحقق شعار سال در حوزه های تولید، درآمدزا و رقابت در بازار امکان پذیر است.
اشتغال‌آفرینی؛ ارمغان توجه به تولید و دانش‌بنیان‌ها/ دولت جوان و حزب‌اللهی علاج مشکلات کشور است
به گزارش عصرهامون، احمدرضا طاهری؛ کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین فقط شعار امسال نیست بلکه مقام معظم رهبری در چندین سال اخیر همواره بر تولید و اقتصاد و کارآفرینی تاکید داشته اند.

وی با اشاره به اینکه شعارهای سالهای قبل هم مربوط به تولید و اقتصاد و کارآفرینی و اشتغال بود افزود: مسئولین در سال های گذشته نتوانسته اند بصورت عملی به این شعارها تحقق بخشند و این مسئله همچنان یکی از اساسی ترین مشکلات کشور به شمار می رود، لذا به همین علت شعار رهبر انقلاب در سال 1401 نیز مجدد تاکید بر اقتصاد و کارآفرینی و تولید دارد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به وظیفه مسئولین جهت تحقق شعار سال تصریح کرد: در قبال تحقق شعار سال همه ما مسئول هستیم؛ اما مسئولین باید بستر و شرایط مناسب را فراهم کنند تا متخصصان و کارآفرینان بتوانند وارد این نوع فعالیت ها شوند.

وی ادامه داد: توجه به بخش خصوصی و حمایت از این بخش مهم ترین کاری است که مسئولین می‌توانند انجام دهند، تحقق بخشیدن این شعارها کار ساده ای نیست ولی باید از یک جایی شروع کرد و با اراده قوی ادامه داد.

طاهری با بیان تاکید رهبر انقلاب بر جوان گرایی اذعان کرد: به اعتقاد رهبر انقلاب، جوانِ امروز از جوان دوره‌ قبل فکورتر است و اطلاعات و آگاهی جوانهای امروزی از جوان های دیروزی بیشتر است، بااینحال ایشان همه چیز را در سن و سال نمی بینند.

وی گفت: از نگاه رهبر انقلاب منظور از دولت جوان یعنی یک دولت پر انرژی و بانشاط در اینجا منظور لزوما سن افراد نیست بلکه به افرادی اشاره می شود که به لحاظ فکر و انرژی جوان هستند، اگر به سخنان رهبر توجه داشته باشیم معنی جوان‌گرایی پیرزدایی نیست بنابراین، دولتی که جوان نیست نمی‌تواند بر رشد و توسعه جامعه تمرکز کند.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب درخصوص دانشگاه های دانش بنیان تشریح کرد: مقام معظم رهبری ارتباط سازمان یافته بین دستگاه های دولتی و مراکز دانشگاهی را یک ضرورت می داند، اگر این مسئله بتواند جنبه عملی بخود گیرد شاهد حضور ذهن های خلاق در جامعه خواهیم شد.

کارشناس سیاسی ادامه داد: برای پرورش ذهن های خلاق به اندازه اساتید چنین رسالتی بر عهده مدیریت ها نیز است که دانشگاه باید از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی خارج شود و در مسیر تولید علم قرار گیرد، نیازهای کشور را باید بررسی کرد و تحقیقات مدیریت شوند، اساتید و دانشجویان باید به فکر نظریه سازی باشند.

وی با اشاره به رسیدن تحقق شعار امسال باتوجه به حوادث فعلی اظهار کرد: برای رسیدن به تحقق شعار سال طبیعتاً کار بسیار سختی است و زمان بر است که تحقق بخشیدن به فرمایش های رهبری که تاکید بر کارآفرینی، تولید و اشتغال دارند کاری مدیریتی و تخصصی، به همین دلیل هم این نوع موارد را باید با اقتصاددانان و کارآفرینان مطرح کرد.

وی ادامه داد: نباید صرفا شعارهای رهبر انقلاب را در جلسات، سخنرانی ها و همایش ها تکرار و بصورت نمایشی عمل کنیم، در این خصوص، رهبر انقلاب می فرمایند «من با کار نمایشی و ویترینی به هیچ وجه موافق نیستم»؛ بنابراین، بسیاری از مسئولین ما در این خصوص عملگرا نبوده اند، بیشتر جلساتی که برای حل مشکلات برگزار می شود خروجی نداشته و نمایشی وار برگزار شدند و اصل را باید بر کارآمدی گذاشت و بجای اینکه مرتب تشکیلات جدید درست شود همین تشکل های موجود را باید کارآمد کرد.

طاهری با اشاره به حمایت از تولید داخلی و صادرات و روابط با کشورها تشریح کرد: در مسایل اقتصادی نمی توان نمایشی عمل کرد، در این نوع مسائل که مربوط به تولیدات و کیفیت است تعارفات و توصیه ها زیاد تاثیر ندارند.

وی افزود: مثلاً اگر کیفیت تولیدات داخلی ضعیف باشد، مردم بدنبال کیفیت خوب می‌گردند و ممکن است کیفیت خوب را در تولیدات خارجی بیابند، بنابراین، کارخانه داران یا صنعت گران ما اگر تولیدات ضعیفی داشته باشند نباید این انتظار را از مردم داشته باشند که مردم بدنبال تولیدات با کیفیت نروند و این یک اصل کلی است.

کارشناس اقتصادی گفت: در وهله اول باید محصولات خوبی تولید شود تا توان رقابت با محصولات خارجی داشته باشد، اگر تولیدات ما از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند میتوان به صادرات فکر کرد و در بازارهای جهانی به رقابت بپردازیم و اقتصاد در روابط بین‌الملل تعیین کننده است.

وی ادامه داد: هر چه به لحاظ اقتصادی قدرتمندتر باشیم در صحنه جهانی بیشتر میتوانیم مانور دهیم؛ البته فاکتورهای دیگر را نباید از دست داد و از آنجائیکه بحث ما در اینجا تولیدات است صرفا به فاکتور اقتصاد بسنده می شود.

طاهری با اشاره به بهبود اشتغال زایی در کشور و رونق اقتصادی که باعث خودکفایی ها و زمینه قدرت بین المللی می شود خاطرنشان کرد: بهبود اشتغال در کشور رابطه مستقیمی با قدرت بین المللی دارد و کشورهایی از جمله چین و ژاپن نمونه های بارز در جهان هستند که به این قدرت و خودکفایی رسیدند.


انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdce7v8zejh8e7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها