تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۳
طرح ساماندهی تجارت مرزی؛ جهت پیشگیری از قاچاق کالا، حمایت از معیشت مرزنشینان و استفاده قانونمند از ظرفیت های مرز ارائه شده که همراهی، همفکری و تلاش تمامی دستگاه‌های متولی امر را می‌طلبد.
ساماندهی تجارت مرزی؛ منفعت و عدالت مرزنشینان را در پی دارد/ مبادلات مرزی و صادرات از الویت های دولت سیزدهم است
به گزارش عصرهامون، در سال‌های پس از پیروی انقلاب اسلامی، سرمایه گذاری‌های زیادی در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان بویژه در مرزهای رسمی و بازارچه‌های مرزی انجام شد و اکنون این مناطق نیاز به کارگشایی و تسهیل در روند صادرات و واردات برای ایفای نقش بیشتر در ارز آوری برای کشورمان دارند.

 فعالیت و تجارت در مرزها به دلیل تاثیر مستقیم بر اقتصاد مرزنشینان دارای اهمیت بسیاری است و می تواند در شاخصه های بیکاری این مناطق و شهرهای مجاور تغییرات چشمگیری را ایجاد کند.

همزمان با تشدید تحریم‌ها روند قاچاق به خصوص در زمینه قاچاق معکوس، از رشد بیشتری نسبت به سال‌های قبل برخوردار شد؛ با اجرایی شدن طرح ساماندهی تجارت مرزی، مرزنشینان در چارچوب قانونی فرآیند واردات کالا را انجام خواهند داد.

در گذشته مرزنشینان به اشکال مختلف به صورت پنهان و مخفی مبادرت به فعل قاچاق و مرتکب جرم می‌شدند، اما امروز با این طرح ساماندهی می‌شوند و سقف آن تعریف شده است.

مرزنشینان سیستان و بلوچستان باید در منفعت مرز به طور مساوی سهیم باشند

داود شهرکی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری با اشاره به اینکه ساماندهی مرزهای صادراتی و مبادلات مرزی از اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: همه مرزنشینان سیستان و بلوچستان باید در منفعت مرز به طور مساوی سهیم باشند.

وی از ابلاغیه رئیس جمهور به شورای ساماندهی مرزی استان پیرامون برنامه ساماندهی تجارت مرزی خبر داد و افزود: در این ابلاغیه مواردی وجود دارد که بیشتر آن مرتبط با حوزه تجارت استان سیستان و بلوچستان مصوب شده که برای اجرایی بند به بند ان نیاز به همراهی، همفکری و تلاش تمامی دستگاه‌های متولی امر را می‌طلبد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار تصریح کرد: بعد از گذشت ۴۰ سال از از انقلاب برای اولین بار تفاهم‌نامه‌ای بین وزرای خارجه دو کشور ایران و پاکستان برای ساماندهی و شروع به کار بازارچه‌های مرزی از نوع خرده‌فروشی و نیز بهبود شرایط زندگی مرزنشینان امضا شد.

وی گفت: در سال گذشته با همکاری دستگاه‌های مرتبط ۴۰۰ هزار تن برنج از طریق مرزهای استان وارد کشور شد که نیاز کشور را به خوبی تامین کرد.

انتهای پیام/

  https://www.asrehamoon.ir/vdcizvazyt1a5u2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها