تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۴
پیشکسوت ترین و جوانترین مدیران روابط عمومی در سیستان و بلوچستان حصول هر موفقیت سازمانی را لازمه ایجاد ارتباط مناسب بین بخشی دانسته و گفتند: رمز موفقیت روابط عمومی ها ارتباط خوب دو جانبه و آگاهانه با رسانه ها است.
رمز موفقیت روابط عمومی ها دانش، خلاقیت و ارتباط خوب با رسانه ها است/ باید در خدمت مدیریت سیستم باشیم نه مدیر
به گزارش عصرهامون "نجمه خسروپرست"، بیست و هفتم اردیبهشت تحت عنوان روز ملی روابط عمومی و ارتباطات، فرصتی است تا به نقش و جایگاه روابط عمومی ها در موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها پرداخته شود.

با توجه به اهمیت و جایگاه روابط عمومی‌ها، تحریریه خبر عصرهامون در سیستان وبلوچستان اقدام به برگزاری میزگردی با حضور "مجتبی محرابی" مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان پیشکسوت ترین نیرو در این عرصه، و "نسیم باستان" روابط عمومی سازمان فنی و حرفه ای و "سروش سراوانی" روابط عمومی سازمان صمت به عنوان جوان ترین مدیران روابط عمومی‌ها کرده، و در این نشست به نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها و ادارات و ارتباط میان اصحاب رسانه و خبرنگاران با روابط عمومی‌ها پرداخته شد.
 
روابط‌ عمومی شغل نیست شور و عشق است

 مجتبی محرابی به عنوان پیشکسوت ترین مدیر روابط عمومیِ استان با بیان اینکه نزدیک به 30 سال است که در این مشغول بکار بوده و طی پنج سال پیاپی موفق به کسب رتبه برتر کشوری در این عرصه شده است، گفت: علت موفقیت بنده در همراهی رسانه ها، مجموعه روابط عمومی استان، همراهی با سیستم اداری و همراهی ویژه مدیر دستگاه اجرایی می باشد.

 
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان در تعریفی از کار روابط عمومی افزود: روابط عمومی عشق است کار نیست، با توجه به دنیای امروزی که در حوزه ارتباطات قرار داریم فعالیت در این عرصه بسیار پیچیده شده؛ بیاد دارم روزی که در سیستان وبلوچستان مشغول بکار شدم تنها 2 روزنامه کیهان و اطلاعات فعال بودند اما امروز رسانه های متعددی روی کار آمده به گونه ای که کوچکترین اخبار در دنیا به صورت آنی منتشر و مردم آنها را تحلیل می کنند، و این کار را برای روابط عمومی سخت تر کرده است.

سروش سراوانی، مدیر روابط عمومی سازمان صمت سیستان وبلوچستان و جوانترین مدیر روابط عمومی نیز که قریب به 10 سال در حوزه روابط عمومی به عنوان کارشناس مشغول به فعالیت بوده است، ادامه داد: دو سال است که به عنوان مسئول روابط عمومی در سازمان صمت مشغول بکار شده ام، سال گذشته حوزه روابط عمومی سازمان صمت به عنوان روابط عمومی برتر حائز اهدای لوح شد.

به گفته وی؛ روابط عمومی پل ارتباطی مردم با مسئولین است، از آنجایی که شرایط در این عرصه سخت و هر کارمند و خانواده با وجود تلفن های هوشمند یک رسانه است تبیین برخی موضوعات در این اوضاع برای روابط عمومی ها سخت تر شده، که در این مسیر رسانه ها یاریگر آنها هستند.

نسیم باستان،مدیر روابط عمومی سازمان فنی و حرفه ای سیستان وبلوچستان و جوانترین بانوی روابط عمومی استان هم که بالغ بر 7 سال در این عرصه مشغول بکار است، تاکید کرد: روابط عمومی یعنی روابط موثر با عموم مردم، و در کل حلقه رابط بین مردم و سازمان‌ها هستند.
 
در خدمت مدیریت سیستم باشیم نه مدیر سیستم

محرابی در خصوص ویژگی یک روابط عمومی موفق، اظهار کرد: مدیر روابط عمومی ای موفق است که آگاهی و دانش داشته و بروز باشد، دارای صبر و حوصله و استفاده از شیوه های جدید اطلاع رسانی باشد و جمع آوری اطلاعات به موقع، سازمان خود را به جامعه خوب جلوه دهد.

وی تاکید کرد: روابط عمومی حافظ نظام بیرونی و منظم کننده نظام درون سازمان است؛ حافظ نظام بیرونی یعنی مخاطبان و منظم کننده نظام درون سازمانی یعنی نیروهای هر سازمان، بر این اساس مدیری در این عرصه موفق است که هر دو را حفظ کند.

به گفته این پیشکسوت؛ بسیاری از روابط عمومی ها از وظایف ذاتی خود اطلاع کافی ندارند، منتظر هستند تا ببینند مدیر مجموعه چه کاری از آنها می خواهد، در حالیکه روابط عمومی باید در خدمت مدیریت سیستم باشد نه در خدمت مدیر سیستم؛ مدیریت سیستم یعنی مخاطبان بیرونی درونی و عام؛ که در این امر رسانه ها یکی از مخاطبان اصلی و بازوی ما هستند.

سراوانی اما ویژگی یک روابط عمومی موفق را ارتباط نزدیک با مدیر مجموعه در جهت ارتقای سازمان دانست و ادامه داد: ارتباط و تعاملات دوسویه با مجموعه همکاران، ارتباط نزدیک و دوسویه با رسانه ها و اعتماد سازی بین مردم از دیگر ویژگی های یک روابط عمومی به شمار می رود.

 
بانوی روابط عمومی استان نیز اظهار کرد: هدف یک روابط عمومی خوب باید حل مشکلات مشترک بین سازمان و مردمی باشد که با آن سازمان سروکار دارند، بر این اساس مهمترین رسالت یک روابط عمومی آگاه کردن مردم از تلاش ها و مشکلات سازمان، جویا شدن نظرات مردم و جمع کردن و انتقال آن به سازمان و ترتیب اثر دادن به آنها در برنامه ریزی های آتی به منظور رسیدن به رشد و توسعه بیشتر سازمان است.
  
پاسخگویی و رضایت مردم دغدغه مهم مدیران روابط عمومی

محرابی در این بخش از میزگرد به بیان دغدغه های موجود در عرصه روابط عمومی پرداخت و گفت: پاسخگویی به مردم و کسب رضایت آنان دغدغه اصلی ما است، از آنجایی که در بخش کشاورزی مشغول به ارائه خدمات هستیم و بیشترین سهم را در تامین و تولید محصولات داریم باید تمام تلاش خود را بکار گیریم، چرا که بزرگترین موفقت هر دستگاه و نظامی جلب مشارکت عمومی است، و ما زمانی می گوییم موفق هستیم که به این مهم دست یافته باشیم.

سراوانی افزود: بالاترین دغدغه ما اعتماد مردم است، اینکه رفتار و تلاش ما به گونه ای باشد که مردم اطمینان کرده و اقناع شوند، و به سمت رسانه های بیگانه نروند.

باستان هم ادامه داد: دغدغه روابط عمومی بسیار زیادبوده و روز و شب کار کردن است؛ تولید اخباری که هم اعتماد مردم را جذب کند هم پرسنل را مشتاق تر به کار، یک دغدغه مهم است که اگر کسی عاشق کارش نباشد نمی تواند در این حوزه دوام بیاورد، از طرفی مزایای حقوقی پایین این قسمت نسبت به سایر جایگاه ها یکی دیگر از دغدغه های فعالان در امر روابط عمومی به شمار می رود.
 
انگیزه و انرژی نیروهای جوان، راهگشای حل مشکلات  

پیشکسوت عرصه روابط عمومی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه بکارگیری نیروی جوان دارای انگیزه و انرژی زمینه ای برای حل مشکلات و معضلات است، گفت: بکارگیری نیروهای جوان در این حوزه مهم است چرا که فردی باید در این عرصه به میدان بیاید که علاقه، دانش و شوق داشته باشد این چنین فردی موفق است، امروز چون نیروهای جوان شیوه های جدید کار در روابط عمومی را یادگرفته و آموزش دیده اند بسیار موثر هستند.

جوانترین بانوی روابط عمومی نیز تاکید کرد: استفاده از نیروی جوان که با انرژی و دارای سواد رسانه ای هستند در ارتقای یک سازمان موثر می باشند؛ مدیران درجریان باشند اگر می خواهند قوی تر کاریشان را به مردم انعکاس دهند از فعال ترین، جوان ترین وبه روز ترین نیروی انسانی استفاده کنند.
 
 
 
اگر زمان به عقب برگردد بازهم این شغل را انتخاب خواهم کرد

پیشکسوت عرصه روابط عمومی با بیان اینکه اگر زمان به عقب برگردد بار دیگر این شغل را انتخاب خواهم کرد، افزود: به شخصه علاقمند به کارهای هنری هستم، فعالیت در این عرصه عشق به همراه دارد زمان نمی شناسد، بیشتر اوقات اداری و خانوادگی صرف در این عرصه می شود، از سوی دیگر کلمات در این حیطه مهم بوده بر این اساس حساسیت کار، اعتمادسازی و تصمیم گیری در مواقع بحرانی را بسیار دوست دارم.

سراوانی هم تاکید کرد: اگر به گذشته برگردم باز هم فعالیت در عرصه روابط عمومی و رسانه را انتخاب می کنم زیرا به فعالیت در این عرصه علاقمند هستم.

باستان هم گفت: در هر حیطه و مقطعی که پیشرفتی داشته باشم باز هم کار رسانه و روابط عمومی را برای خود اولویت می دانم، جمله معروفی وجود دارد که بر اساس آن "مدیری موفق است که روابط عمومی باشد هیچوقت یک روابط عمومی موفق نیست مگر اینکه مدیر خوب باشد"، بنابراین اگر روابط عمومیِ خوبی باشم در آینده مدیر خوبی هم می توانم باشم.
 
بهترین کادوی روز روابط عمومی از معنوی تا مادی

محرابی در این بخش از میزگرد به بیان بهترین کادوی معنوی و شیرین ترین خاطره کاری خود اشاره کرد و افزود: به یاد دارم روزی مدیران روابط عمومی از وزارت خانه به سیستان وبلوچستان آمده بوده از بنده پرسیدند اگر مشکلی وجود دارد مطرح کرده تا آن را برطرف کنیم که گفتم نه؛ این گروه نزد رئیس مجموعه رفته و با این جواب از سوی مدیر مواجه شدند که "رئیس من در روابط عمومی است اگر مشکلی باشد به شما می گوید"؛ این به عنوان یک افتخار برای من بود. چرا که ارتباط را به نحوی برقرار کرده ام که مدیر دستگاه روابط عمومی را به عنوان مرجع انتخاب کرده است، چون می داند ارتباط مستقیم با مخاطبین بر عهده این مجموعه بوده و این بزرگترین هدیه معنوی در عرصه روابط عمومی است؛ علیرغم هدایای مادی که از سوی وزیر جهاد، استاندار، نماینده ولی فقیه و غیره گرفته ام و احساس کردم در ارزیابی کاری خود برای ارسال تدوین رسالت به مخاطبان موفق بوده ام.

سراوانی اما، دریافت لوح از سوی رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده کشور به عنوان بیشترین تولید محتوا و خبر در کشور را بهترین کادوی روز روابط عمومی تلقی کرد و گفت: سال گذشته یکی از بزرگترین ذخایر مس کشور در منطقه نیمروز واقع در شمال استان کشف شد که اشتغال خوبی همراه با امیدآفرینی به دنبال داشت، این برای بنده شیرین ترین واقعه بود.
 

 
باستان هم با لبخندی بر لب ادامه داد: خاطره شیرین زیاد دارم، شیرین ترین اینکه برای برپایی یک مراسم ویژه ولادت امام علی(ع) آماده می شدیم اما از آنجایی که منابع مالی اداره در بحث فرهنگی کم و اعتباری تخصیص نمی یابد تصمیم گرفتیم جشنی در اداره برگزار و همه پرسنل را از سطح استان دعوت کنیم، تمام هزینه را جمع آوری کردیم که حین برگزاری عده ای به طور ناگهانی از ستاد غدیر در مراسم حضور یافتند و طی یک قرعه کشی به پنج نفر از شرکت کنندگان امتیاز سفر کربلای معلی دادند، اینکه از بین آن پنج نفر 2 نفر نیروی روابط عمومی اسمشان درآمد برای بنده شیرین بود چرا که نتیجه این اقدام خیر، خبر خوشایند زیارت کربلا برایم بود.

متن تسلیت، تلخ ترین خاطره کاری

بیان تلخ ترین خاطره اگر چه سخت است اما جوانترین بانوی روابط عمومی در استان به نمایندگی از سایر فعالان در این عرصه نوشتن پیام تسلیت برای فوت یک همکار و یا ابراز همدردی یکی از اعضای خانواده هایشان را تلخ ترین لحظه کار عنوان کرد و گفت: در دو سال اخیر که از شیوع کرونا می گذرد شاهد فوت تعدادی از همکاران بودیم که بسیار غم انگیز بود، در برخی از مراسمات که شرکت می کردم به یاد دارم یکی از همکاران داغدار بنده گفت "دیدی بالاخره برای من هم ابراز همدردی نوشتی"؛ این تلخ ترین جمله ای بود که طی این سالها شنیدم.

وی گفت: هدایای زیادی طی این سالها به مناسبت روز روابط عمومی از سوی همکارانم دریافت کرده ام که از همه آنها تشکر می کنم.
واقعیت گرایی و شفاف سازی نیاز اصلی جامعه است

محرابی در خاتمه این میز گرد توصیه ای به فعالان این عرصه به عنوان پیشکسوت کرد و گفت: گاهی اوقات با یک خبر که در رسانه ها درج می شود سریعا اقناع می شویم و این بزرگترین آفت برای یک روابط عمومی است، همانطور که هر روز نیاز به نوشیدن و غذا خوردن داریم ارتباط با جامعه و افکار عمومی و رسانه ها و مخاطبین هم وظیفه همه می باشد، باید تمام رسانه ها را در کنار خود حفظ کنیم، اگر گاهی یک رسانه یک بار منفی به ما می رساند نباید به آن حمله کرده شاید همین اقدام ما را از یک اشتباه دور کند، باید شفاف سازی کنیم چرا که واقعیت گرایی و شفاف سازی نیاز اصلی جامعه است.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjtoevmuqexyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما