تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۲۴
سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پيشگيري از وقوع جرم دادگستری سيستان و بلوچستان خبر داد:

ثبت ۱۶۵۰ جرم سایبری در سیستان و بلوچستان/ حوزه اقتصادی و اخلاقی رکورددار بیشترین جرائم

غلامرضا باغ شیرین گفت: گسترش روز افزون خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های گذشته موجب شده ۱۶۵۰ جرم سایبری در سیستان و بلوچستان در سه حوزه اقتصادی، اخلاقی و امنیتی استان سیستان وبلوچستان ثبت شود.
ثبت ۱۶۵۰ جرم سایبری در سیستان و بلوچستان/ حوزه اقتصادی و اخلاقی رکورددار بیشترین جرائم
غلامرضا باغ شیرین، سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پيشگيري از وقوع جرم دادگستری سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: در این استان نسبت به سایر نقاط که شاخص توسعه منابع انسانی بالاتری دارند گرایش به خرید اینترنتی کمتر است، علی رغم محدودیت های خرید، تخفیف و پیشنهادات موجود، در این استان خرید سنتی و در حقیقت تعامل و ارتباط به صورت رود در رو است.

وی افزود: از آنجایی که۵۱ درصد جمعیت استان روستانشین و دسترسی به اینترنت ندارند در این زمینه باز هم گرایش مردم به خریدهای آنلاین کمتر از سایر نقاط است؛ که باید علاوه بر تجهیز زیرساخت ها، حداقل های اولیه‌ی خرید آنلاین که تلفن همراه است، را داشته باشند و برای ورود به این عرصه از سواد رسانه ای برخوردار باشند.

این مسئول تصریح کرد: جامعه سیستان بلوچستان بافت جوانی دارد، ارتباطات دانش بنیان اغلب جوان گزین هستند و این باعث می شود مخاطبین این فروشگاه ها افزایش پیدا کند، که در این راستا نیز زیرساخت های توسعه منابع انسانی، بحث نفوذ اینترنت و گسترش فروشگاه ها الکترونیکی در حال افزایش است.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که بحث ارتقاء سواد رسانه ای و جرایم سایبری، صفحات جعلی، تبلیغات فیک یا فریبنده، با واقعیت عینی جامعه فاصله دارد؛ باید در ابتدا موضوع سواد رسانه ای ترویج داده شود تا مردم در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند، چرا که با توجه به جوان گزین بودن استان و افزایش بستر شبکه اینترنت، گرایش به نیاز کاذب و به واسطه اهمال یا انفعال برخی از دستگاه ها با سونامی جرايم اینترنتی و کلاهبرداری رو به رو هستیم.

وی اذعان کرد: طبق آخرین آمار در سال گذشته هزار و ۶۵۰ جرم سایبری در سیستان و بلوچستان ثبت شد و به طور میانگین روزی پنج مورد و هر ۶ ساعت، یک نفر قربانی جرم سایبری یا کلاهبرداری می شود.
 
سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پيشگيري از وقوع جرم دادگستری با اشاره به انواع جرایم سایبری در سه قالب موضوع اقتصادی، اخلاقی و امنیتی، تشریح کرد: اغلب این جرایم بخشی از آن جنبه های مالی دارد، بحث کلاهبرداری اینترنتی، سایت های فیک و ابلاغ های الکترونیکی مصادیق جرایم سایبری هستند که بیشتر جنبه اقتصادی و مالی دارد.
 
وی ادامه داد: بخش دیگری از جرایم سایبری، سرقت اطلاعات شخصی افراد است که در فضای مجازی رخ می دهد، شامل تصاویر، متن، صوت و یا مشخصات یا اطلاعات کاربران است که جنبه خصوصی دارند و جرایم و پیامد های پایین دستی مانند اخاذی، باج گیری و مزاحمت را در بر میگیرد.
 
وی با اشاره به مدل دیگری از جرایم سایبری در استان، افزود: برخی جرائم جنبه امنیتی دارد، در جهت نشر اکاذیب و تشویش اذعان عمومی به تجمع های غیرمتعارف بر حسب ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه ای و ماده۴۹۸قانون مجازات اساسی، یا مواردی که توهین به مقامات است در قالب جرايم اینترنتی مطرح می شود.
 
باغ شیرین با اشاره به حوزه آموزش مجموعه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، اظهار کرد: در سال جاری ۲۸ برنامه که سه عنوان با حوزه فضای مجازی مرتبط است در دستور کار قرار دارد؛ از آنجایی که راهکارهای پیشگیری از جرايم سایبری و کلاهبرداری های اینترنتی یک برنامه تخصصی است، اقدامات ترويجي و ارتقاء آگاهی های همگانی از طریق بنر، بروشور، زیرنویس، عکس نوشته نیز از دیگر اقداماتی است که پیرامون آن اقدام به برگزاری دوره و کارگاه های تخصصی خواهیم کرد.
 
انتهای پیام/

 
https://www.asrehamoon.ir/vdcevv8zpjh8e7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما