تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰
سرپرست معاونت استانداری و فرماندار ویژه چابهار:

۱۰۰ هوتگ تا پایان خرداد سال جاری باید ایمن سازی شوند

جواد سپاهی از فنس کشی و ساماندهی ۱۰۰ هوتگ تا پایان خرداد ماه سال جاری با همکاری بنیاد برکت، خیرین و دهیاران خبر داد.
۱۰۰ هوتگ تا پایان خرداد سال جاری باید ایمن سازی شوند
جواد سپاهی، سرپرست معاونت استانداری و فرماندار ویژه چابهار در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به سیستم تامین آب و آبرسانی سنتی و روستایی در هوتگ ها انجام می شود بیان کرد: هوتگ ها به منظور ذخیره آب، بخش حیاتی و کارآمدی در زندگی و جز لاینفک زندگی مردم روستایی شده و سابقه استفاده از این سیستم تامین آب و آبرسانی بیش از هزار سال بوده و ساکنین این مناطق آن را حفظ کردند و به نظر تاکنون کارآمد هم بوده است.
 
وی ادامه داد: بیشتر این هوتگ ها در «دشتیاری» و «پلان» و بخش مرکزی شهرستان چابهار و به خاطر کمبود آب و بارندگی در این مناطق، استفاده از این هوتگ ها تنها راه دسترسی مردم به آب است.
 
۱۱۰۳ هوتگ در مناطق روستایی شهرستان چابهار وجود دارد
 
وی گفت: از آنجا که وجود این هوتگ ها با زندگی مردم این مناطق اجین شده است، راهکارهایی با کارگروه ساماندهی هوتگ ها برای پیشگیری حوادث اتخاذ شد که در شهرستان چابهار هزار و ۱۰۳ هوتگ در حال حاضر در مناطق روستایی موجود است که ساماندهی این هوتگ ها آغاز می شود.
 
فرماندار ویژه چابهار با اشاره به اینکه حصار و تغییر نحوه دسترسی به آب داخل این منابع اقدامات اولیه برای پیشگیری از وقوع چنین فجایعی است تصریح کرد: در فاز اولیه و طی بررسی ها سه تیم کارشناس تمامی اطلاعات همراه با طول و عرض و مالکین روستایی ها شناسایی و مشخص شده است.
 
وی با بیان اینکه اکثر این هوتگ ها شخصی و در داخل روستا هستند ادامه داد: عمق برخی هوتگ ها به ۱۰ تا ۲۰ متر می رسد و کف آنها نیز گل رس است و احتمال غرق شدن کودکان و احشام بسیار زیاد است، لایروبی، حصارکشی اقدامات اولیه برای جلوگیری از بروز حادثه است و هم اینکه ظرفیت آبگیری آنها افزایش یابد.
 
ادارات جهت ساماندهی و ایمن سازی هوتگ ها مشارکت فعال داشته باشند

سپاهی با بیان اینکه جمعی از ادارات جهت ساماندهی و ایمن سازی هوتگ ها مشارکت دارند اذعان کرد: ادارات؛ آبفا، آب منطقه ای، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، بخشداران و دهیاران و همچنین از ظرفیت معتمدین، علما و شوراها در این امر مشارکت دارند.
 
وی ادامه داد: ۳۸ روستای مرکزی شهرستان چابهار برای شستشو و احشام از هوتگ استفاده می کنند و مابقی به آب لوله کشی دسترسی دارند.
 
فرماندار چابهار افزود: همه اعضای کارگروه به این نتیجه رسیدند که هوتگ ها باقی بماند و جمع آوری نشوند حتی روستاهایی که آب لوله کشی دسترسی دارند، چراکه زمین های کشاورزی روستا هم با آب هوتگ تامین می شود.
 
وی از فنس کشی و ساماندهی ۱۰۰ هوتگ تا پایان خرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: با اولویت بندی هوتگ هایی که عرض و عمق بیشتر و داخل روستا هستند مشخص شدند و ۱۰۰ هوتگ با همکاری بنیاد برکت و خیرین، دهیاران ایمن سازی اولیه انجام خواهد شد و در اقدامات بعدی در کنار فنس کشی و ایجاد پله آبشخور احشام جدا خواهد شد.
 
سپاهی با اشاره به مقوله آموزش به دانش آموزان و روستانشینان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، هلال احمر و ائمه جمعه در نمازها و سخنرانی ها با دقت بیشتر و اطلاع رسانی به مردم با نصب تابلو و بنر استفاده صحیح هوتگ ها را به اهالی روستا یادآور شوند.
 
 
 
انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdcb0wb8arhba8p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما