تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۱
جواد سرگلزائی گفت: جهاد سازندگی از جمله سازندگی‌های پس از پیروزی انقلاب است که توانست با هدف رفع محرومیت در گروه‌های کاملاً مردمی به وجود بیاید.
رفع ریشه‌ای مشکلات مناطق محروم با احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی امکان پذیر است
جواد سرگلزائی، کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: توسعه نامتوازن دستاورد اقدامات عمرانی رژیم پهلوی در دهه ۵۰ برای ایران و ایرانی بود؛ عدم وجود زیرساخت های لازم و کافی و اجرای دستوری پروژه‌های عمرانی نه تنها باعث پیشرفت و توسعه جامعه نشد بلکه فاصله زیادی بین مناطق برخوردار و کم برخوردار ایجاد کرد.
 
وی افزود: زمانی که انقلاب اسلامی به وقوع پیوست با توجه به آرمان های آن و حمایت از مستضعفان نگاه از مناطق برخوردار به مناطق کم برخوردار و محروم معطوف شد، مناطقی که متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها نتوانسته بودند هیچ گونه رشدی را در قرن بیستم تجربه کنند برای خدمات دهی به این مناطق دور افتاده از پایتخت امکانات و نیروی انسانی وسیعی  لازم بود  که حتی درآمدهای نفتی بسیار زیاد اواخر حکومت پهلوی نتوانسته بود این امکانات و نیروی انسانی را پای کار بیاورد و به محرومیت زدایی بپردازد.
 
این کارشناس با بیان اینکه منشا انقلاب ایران مکتب اسلام بود، تصریح کرد: علی‌رغم همه کاستی ها توانست با ایجاد نهادهای مردمی شروع به توسعه مناطق کم برخوردار کنند به این منظور شکل گیری بسیج جهاد سازندگی با تفکر نشات گرفته از آموزه‌های اسلام باعث شد همه دشواری‌ها و پیچیدگی خدمات رسانی به مناطق کم برخوردار و محروم و حتی صعب‌العبور با روحیه جهادی به فراموشی سپرده شود.
 
وی ادامه داد: بسیج یک حرکت اجتماعی بسیار توانمند است که با توجه به اقتضائات جامعه برای گره گشایی و برطرف کردن معضلات می تواند بازوی اجرایی قوی در اختیار دولت ها بگذارد.
 
بسیج و جهاد سازندگی یک حرکت اجتماعی که ریشه در مکتب اسلام دارد

سرگلزائی گفت: حال اگر مبانی حرکتی این پدیده اجتماعی ریشه در مکتب اسلام داشته باشد با توجه به الهام بخش بودن مبانی اسلام می تواند بر هر معضل و مشکلی فائق آید مانند واژه جهاد که به معنای مجاهدت در راه خدا و عمل برای رضای اوست که تنها انگیزه آن بُعد معنوی و چشم پوشی از مادیات و در نظر گرفتن راه حق است.
 
وی اذعان کرد: جهاد سازندگی بعد از انقلاب اسلامی توانست اتفاقات بسیاری را در زمینه توسعه مناطق دور افتاده بر اساس این الگو رقم زند و به شکوفایی پتانسیل های نهفته این مناطق کمک کند.
 
کارشناس سیاسی ادامه داد: زمانی که به ظاهر پایتختی مدرن و مجهز و به روز داشتیم بسیاری از شهرها و روستاهای دور از مرکز کشور ما حتی از نعمت آب و برق محروم بودند؛ جهاد سازندگی و نیروی انسانی آن توانست این خدمات را به دورترین نقطه های جغرافیایی ایران اسلامی برساند.
 
وی افزود: امروز شاید واژگانی چون آب و برق در ذهن ما متولیان این امور یعنی شرکت مدیریت برق و شرکت آب و فاضلاب را تصویرسازی کنند اما اگر از پدران خود پرس و جو کنیم بهره مندی از نعمت آب و برق را مدیون جهاد سازندگی و تلاش نیروهای آن و خدمات بسیج جهاد سازندگی می دانند.
 
سرگلزائی خاطرنشان کرد: علاوه بر آب و برق خدمات عمرانی دیگری چون راه و ساختمان، سد سازی و... از خدمات این ارگان مردمی و انقلابی در سالهای پس از انقلاب است که توانست شاخص های توسعه در ایران را در حد مطلوبی بالا ببرد و این نشان دهنده آن است در صورتی  که اعمال ما فقط برای رضای خداوند و خدمت به خلق باشد بسیاری از نمی شود ها به می شود ها تبدیل خواهند شد.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcc04qs02bq008.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما