تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۳۴
محمد حسنی گفت:فضای مجازی به محل دوم زندگی مردم تبدیل شده است از این رو برای پیشگیری از آسیب های احتمالی بایدقبل از ورود به این فضا آموزش های لازم را فراگرفت.
آموزش صحیح عامل اصلی پیشگیری از آسیب های فضای مجازی/ لازم است مسئولان برای کنترل این فضا برنامه ریزی کنند
به گزارش عصرهامون، محمد حسنی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی در خصوص تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در افزایش آسیب های اجتماعی به خبرنگار چهاربهاران،گفت:امروز فضای مجازی به عضو جدا نشدنی زندگی مردم تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه امروز این فضا محل زندگی دوم و گاها اول مردم است،تصریح کرد:آسیب های اجتماعی که امروز گریبان گیر جامعه و خصوصا جوانان ما شده است نشات گرفته از فضای مجازی است، چراکه محتواهای مختلفی بدون در نظر گرفتن سنین افراد در این فضا موجود و باعث تغییر رفتار انفجاری جوانان و کودکان است.

حسنی با اشاره به اینکه این فضا ساخته شده توسط غرب برای رسیدن به اهدافش است، تصریح کرد: هدف از ساخت این فضا تغییر باورها و عقاید و اندیشه های جامعه  به سمت و سوی  افکار و اندیشه های غربی است، در حقیقت غرب در فضای مجازی به دنبال سلطه و نابودی فرهنگ های مستقل ملت های جهان است.

وی با بیان اینکه اعتیاد،اعتماد و اعتقاد به فضای مجازی،موجب روزمرگی کاربران می شود، یادآورشد: روزمرگی برای یک جوان بسیارخطرناک است چراکه باعث می شود وی از مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی خود شانه خالی کند و حتی در مواردی به افسردگی و خودزنی بیانجامد.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه محتوای جهت دار و تاثیر گذار در فضای مجازی به صورت سرگرمی محور تولید و منتشر می شوند، خاطرنشان کرد: این مسئله موجب می شود تا فرد هر آنچه در دنیای واقعی به آن دسترسی ندارد را در فضای مجازی جست وجو کند که این هم برمی گردد به کمبود امکانات تفریحی ارزان و در دسترس و عدم نظارت خانواده بر نحوه و میزان استفاده فرزندانشان از فضای مجازی است.

حسنی بابیان اینکه خیلی از اختلافات خانوادگی و طلاق ها ریشه در فضای مجازی دارد، افزود: استفاده و نحوه حضور در فضای مجازی باید کنترل شده و با نظارت باشد، در سطح بالا مسئولین باید برای کنترل این فضا برنامه ریزی کنند و درسطح پایین هم والدین دراین خصوص ورود کنند.

وی بااشاره به اینکه هویت یک فرد از سه بعد شخصی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: هویت هر فرد مختص و ویژه همان فرد است و شکل گیری آن از بدو تولد آغازمی شود و موارد مختلفی ازجمله جامعه و تعاملات محیطی تاثیر بسازیی در شکل گیری نهایی هویت فرد دارد از این روز فرد با حضور در فضای مجازی و پنهان کردن شخصیت اصلی خود مدام در حال شخصیت سازی غیرحقیقی و به نوعی مجازی است که این مسئله باعث ایجاد اختلال در هویت و شخصیت فرد در جامعه می شود.

حسنی با اشاره به نیاز جامعه به فضای مجازی، تصریح کرد: همانطور که گفته شد فضای مجازی عضو جدانشدنی جامعه است و بسیاری از نیازهای کاری و اجتماعی مردم از طریق همین فضا رفع می شود، پس نیاز است در که در کنار استفاده از این فضا آموزش های لازم نیز جهت بهره برداری سالم از این فضا صورت گیرد.

انتهای پیام https://www.asrehamoon.ir/vdcfccdy0w6djta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما