تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۴
کمبود فضای آموزشی، بیکاری، عدم زیرساخت مخابراتی و نبود پوشش امواج رسانه ملی در روستای "سوخته مُک" بخش بم پشت موجب گلایه اهالی این منطقه شده است.
سیگنال های غیر شرعی مهمان گیرنده های مرزنشینان/150 دانش آموز و 2 کلاس بلوکی!
به گزارش عصرهامون؛ به نقل از شستون؛ روستای سوخته مُک در فاصله 130 کیلومتری سراوان قرار دارد که با شهر سیرکان 30 کلیومتر و با مرز 15 کیلومتر فاصله دارد.

این روستا که قبل از انقلاب حتی یک فرد با سواد به خود ندیده بود اما حال به برکت انقلاب اسلامی دارای افراد تحصیلکرده ای است که تا مقطع دکتری پیش رفته اند.

به گفته اهالی این روستا در حال حاضر بیکاری مهم ترین معضل در این روستای مرزی محسوب می شود که انتظار دارند مسئولین امر در این خصوص چاره اندیشی کنند.

کمبود کلاس درس، نداشتن آب لوله کشی، ضعف در زیرساخت های مخابراتی و عدم آنتن دهی تلویزیون دیجیتال و آنالوگ از دیگر مشکلات اهالی این روستای مرزی در بخش بم پشت سراوان است.

2 کلاس درس سهم 150 دانش آموز روستای "سوخته مُک"

فیصل نعمتی نیا رئیس شورای اسلامی روستای سوخته مُک به خبرنگار ما گفت: روستای سوخت مک دارای جمعیتی بالغ بر هزار و 50 نفر و حدود 318 خانوار است.

وی با بیان اینکه این روستا 150 دانش آموز دارد، ادامه داد: یک باب مدرسه 2 کلاسه در سال 57 به صورت بلوکی در این منطقه احداث شده اما با توجه به رشد جمعیت در این روستا اقدامی در خصوص افزایش کلاس های درس توسط مسئولین مربوطه انجام نشده و دانش آموزان بیرون از کلاس و در محوطه مشغول به تحصیل هستند.

رئیس شورای اسلامی روستای سوخته مک، اضافه کرد: سوخته مک فاقد خانه بهداشت است اما به تازگی و با ورود خیرین کلنگ احداث این پروژه نیز بر زمین زده شد که انتظار می رود عملیات اجرایی آن با سرعت انجام شود.

نعمتی نیا تصریح کرد: قبل از انقلاب حتی یک نفر با سواد در این روستا وجود نداشت اما به برکت انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر بالای 53 نفر تحصیلکرده در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری وجود دارد.

وی گفت: در گذشته که در این منطقه آب وجود داشت شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی بوده اما با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود بارش نعمت الهی کشاورزی از بین رفته است.

رئیس شورای اسلامی روستای سوخته مک افزود: این روستا دارای شبکه لوله کشی است اما آب شرب نداریم و هر هفته چهار تانکر آب به منبع روستا تزریق می شود که پاسخگوی نیاز اهالی روستا نیست.

 فرکانس غرب مهمان ساکنین نوار مرزی
نعمتی نیا با اشاره به اینکه روستای سوخته مک در فاصله 2 کیلومتری از جاده قرار گرفته است، بیان کرد: در این منطقه و در نوار مرزی حدود 50 روستای پرجمعیت وجود دارد که می طلبد مسئولین در خصوص هموار ساختن راه نیز در این منطقه اهتمام ویژه داشته باشند.

به گفته وی نبود اینترنت، ضعف در آنتن دهی تلفن همراه و نبود امواج رسانه ملی از دیگر مشکلات مردم این روستا به شمار می رود؛ اهالی روستا از داشتن تلویزیون آنالوگ هم محروم هستند اما سیگنال های رسانه های بیگانه در این منطقه مهمان خانه روستاهای مرزی است با این تفاسیر در هفته های اخیر برخی از مسئولین برای رفع مشکلات در این روستا حضور یافتند.

این مقام مسئول بیکاری را مهم ترین مشکل تحصیلکردگان این روستا برشمرد و گفت: در گذشته به دختران اجازه تحصیل داده نمی شد اما در حال حاضر این مشکل وجود ندارد و دختران تحصیل کرده نیز در این روستا وجود دارد اما کمبود فضای آموزشی در روستای سوخته مک بیداد می کند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdciyvazwt1a5q2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما