تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۹
در حالی برخی از شهروندان سیب و سورانی از تخریب راه ارتباطی منتهی به قلعه سب خبر می دهند که معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری این شهرستان از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.
تنها راه دسترسی به زیباترین قلعه خاکی کشور تخریب شد/ تیغ شهرداری سیب بر جاده تازه تاسیس
به گزارش عصرهامون به نقل از شستون، قلعه «سب» که در شهرستان سیب و سوران قرار دارد بلندترین بنای خشتی ایران نام گرفته که هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

این قلعه که زیباترین و بلند ترین بنای خاکی کشور نام گرفته و بر روی صخره ای کم ارتفاع قرار دارد، سالم ترین قلعه ای است که از دوران اسلامی به جا مانده که  در اوایل قرن دوازدهم هجری مرکز حکمرانی حاکم محلی، «ملک دینارخان» و فرزندان وی  بوده است.

این بنا در مهر ماه ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد که در طول حکمرانی های حکام حداقل سه بار تعمیر و بناهایی به آن اضافه شده است.

حال شماری از شهروندان سیب و سورانی در تماس با این پایگاه خبری از تخریب زیرساخت های ارتباطی منتهی به قلعه خبر دادند و خواستار رسیدگی و رفع این معضل شدند.

به گفته شهروندان سیب و سورانی مسیر ارتباطی مردم و گردشگران به بلندترین بنای خشت و گلی ایران توسط شهرداری تخریب و جداول کار شده در آنجا نیز جا به جا شده است.
طبق پیگیری های انجام شده یکی از اعضای شورای اسلامی شهر سیب که نخواست نامش فاش شود ضمن تائید موضوع فوق، بیان کرد: این موضوع مخالفت اعضاء شورای اسلامی شهر سیب را در برداشته و اقدام شهرداری خلاف مصوبات شورا و قرارداد پیمانکار بوده است.

در ادامه خبرنگار ما جهت بررسی صحت و سقم این ماجرا به سراغ رضا زهی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری سیب و سوران رفت که وی ضمن اظهار بی اطلاعی از این موضوع، بیان کرد: در صورت صحت این امر با توجه به وضعیت اقتصادی که در منطقه وجود دارد هیچ توجیه فنی و اقتصادی قابل قبولی وجود ندارد.

وی افزود: اگر اولویت فعالیت شهرداری در خصوص انجام آسفالت تغییر کرده نیازی به تخریب زیرساخت دیگر مسیر ها با توجه به هزینه هایی که صورت گرفته است وجود ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد : در اولین فرصت تیم فنی عمرانی فرمانداری جهت بررسی موضوع و بررسی اولویت های تائید شده شهر سیب براساس ردیف های بودجه شهرداری به محل تخریب شده اعزام و از روند کار بازدید خواهند کرد و در صورت محرز شدن تخلف برخورد قانونی با مسببین این امر صورت می پذیرد.

رضا زهی در ادامه با توجه به اینکه  قلعه سیب بلندترین بنای خشتی و گلی ایران و  زیباترین قلعه خاکی کشور لقب گرفته است، خاطر نشان کرد: این قلعه هرساله پذیرای جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است که باید نسبت به نگهداری آن کوشا باشیم.

وی تصریح کرد: راه ارتباطی داخل شهر سیب به سمت قلعه نامناسب بوده و نیازمند اقدامی سریع و عاجل جهت بهبود وضعیت است که با برنامه ریزی مناسب این امر به زودی در اولویت های عمرانی فرمانداری وشهرداری سیب قرار می گیرد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcgw79q3ak9tu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما