تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۶
‌رهاسازی فاضلاب و پساب های خانگی و بوی بد ناشی از گندیدگی جوی های معابر در اکثر نقاط ومحلات شهرستان خاش مشکل جدیدی نیست بلکه معضلی است که سال هاست شهروندان با آن دست به گریبان هستند.
فوران فاضلاب خانگی در جوی های آب/ اخطار کتبی شهرداری خاش به شهروندان متخلف
به گزارش عصرهامون، رها شدن پساب های خانگی در کف کوچه و خیابان ها، مشکلی که در بیشتر نقاط شهرستان خاش قابل مشاهده است و بیشتر ساکنان این شهر از رها سازی پساب به معابر ناراضی و نگران هستند.
 
در کوچه پس کوچه های این شهر اولین چیزی که جلب توجه می کند پساب های رها شده در بیشتر خیابان ها است که تمام عرض خیابان و کوچه را فرا گرفته و همیشه خیس و بوی نامطبوعی دارند و با توجه به شیب دار بودن برخی خیابان ها این پساب ها به سمت جداول در حرکت و در یک نقطه انباشته هستند.
 
هرچند اغلب مردم فاضلاب ناشی از شستشوی حیاط یا ناشی از ظرفشویی، آشپزخانه و روشویی را به عنوان فاضلاب نمی شناسند، اما این موارد جز فاضلاب بوده و رها کردن آنها در محیط می تواند موجب شیوع انواع بیماری‌های واگیردار شود‌.
 
رها سازی پساب خانگی تهدیدی برای سلامتی همه ساکنین محلات
 
یکی از شهروندان خاشی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: رها کردن فاضلاب خانگی در معابر علاوه بر سیمای بصری، باعث آلودگی محیط زیست و شیوع انواع بیماری ها در شهر می شود.
 
ریگی ادامه داد: با گرم شدن هوا رها سازی پساب خانگی افزایش می یابد و جمع شدن آن ها در چاله ها و جوی های انتقال آب باعث رشد و تکثیر حیوانات موذی وحشرات می شود.
 
 وی تصریح کرد: برخی از شهروندان بدون توجه به مسائل بهداشتی و آگاهی داشتن از خطرات شیوع بیماری ها اقدام به رها کردن فاضلاب های خانگی می کنند که متولان در این زمینه باید اقدامات جدی انجام دهند.
 
این شهروند افزود: با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس كودكان برای گذران اوغات فراغت در كنار این جوی ها به بازی می پردازند و در معرض انواع بیمارها و تهدیدهای جدی قرار می گیرند.
 


 
صدور اخطار به منازل مسکونی به دلیل رهاسازی فاضلاب خانگی به داخل معابر
 
مهدی شهنوازی، شهردار خاش با اشاره به اهمیت جلوگیری از شیوع بیماریهای واگیر دار بیان کرد: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، برای منازلی که فاضلاب خانگی خود را به داخل معابر رهاسازی می‌کنند توسط خدمات شهری شهرداری اخطار کتبی صادر می شود.
 
وی از ایجاد واحد اجرائیات شهرداری خاش جهت رفع سد معبر، فاضلاب خانگی خبر داد و گفت: در مرحله نخست به همه واحدهای صنفی نسبت به ایجاد سد معبر، فاضلاب خانگی، نخاله ساختمانی تذکر داده شده است.
 
وی افزود: فاضلاب رها شده از منازل باعث مزاحمت، آلودگی و ایجاد بوی نامطبوع و منظری ناپسند و عمر مفید آسفالت و جداول را کاهش می‌دهد و سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازد، به همین منظور و برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، منازلي که فاضلاب خانگي خود را به داخل معابر رهاسازي مي‌کنند و یا نخاله ساختمانی را در سطح معابر رها کرده اند، اخطاریه ارسال می شود.
 
شهردار خاش تصریح کرد: با توجه به فرارسيدن فصل گرما و شيوع بيماري‌هاي واگيردار و لزوم انجام اقدامات پيشگيرانه در اين زمينه، منازلي که تهديدي براي سلب رفاه عمومي و بهداشت داشته‌اند، به ویژه در محلات برخورد جدی صورت می گیرد.
 
وی رفع معضل فاضلاب‌هاي خانگي را نيازمند همت عمومي دانست و بیان کرد: رعايت نکردن مسائل اوليه بهداشتي، منشأ ابتلا به بسياري از بيماري هاست و رهاکنندگان فاضلاب، سلامت جامعه را تهديد مي‌کنند و براي مبارزه با اين افراد تمام ادارات بايد همکاري لازم را داشته باشند.


 
 شهروندان در مدیریت شهری یاری‌گر شهرداری باشند
 
شهنوازی با بیان اینکه بهسازی سیمای شهر از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری خاش است اذعان کرد: طرح پاکسازی معابر به صورت دوره‌ای توسط تلاشگران حوزه فضای سبز و خدمات شهری صورت می‌گیرد و در خصوص ساماندهی کلیه نقاط شهر به صورت ویژه اقدام می‌شود.
 
 وی افزود: در طرح جهادی پاکسازی معابر، نظافت شهری، تخلیه مخازن زباله و شستشوی آن، لایروبی انهار، جمع آوری نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها و ضایعات رها شده در اطراف شهر به صورت ویژه در دستور کار است.
 
وی ادامه داد: شهرداری در راستای آراستگی و زیباسازی شهر، رفع موانع و نازیبایی‌های بصری و زیست محیطی و خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان تلاش می‌کند، این مهم به نحو شایسته‌ای انجام شود.
 
شهردار خاش با بیان اینکه گل کاری معابر و بولوارها می تواند در زیبا سازی شهر مؤثر باشد، گفت: گل کاری فصلی در معابر شهری خاش با هدف ایجاد نشاط فضای بصری شهر در دستور کار قرار گرفته است، پارک های شهر به حال خود رها شده بود، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با وجود فشارهای مالی قرار است این پارک ها بهسازی شده و به صورت متفاوت در اختیار همشهریان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی ورودی‌های شهر آغاز شده که از جمله اقدامات پیش‌بینی شده در این‌خصوص می‌توان به بهسازی میادین، پیاده‌روسازی از سمت ورودی و دیوار حایل جمع‌آوری آب‌های سطحی در محله هواشناسی اشاره کرد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcci4qsi2bq048.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما