تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۹
حجت الاسلام والمسلمین علی مصطفوی نیا گفت: در سال گذشته بیش از ۲۸۹ هزار پرونده قضایی در استان رسیدگی که در حال حاضر موجودی پرونده های قضایی ۳۷ هزار پرونده است. 
جزییات دستگیری عوامل موساد در سیستان و بلوچستان/ ترور دانشمندان هسته‌ای در دستورکار جاسوسان اسرائیلی بود
به گزارش عصرهامون حجت الاسلام والمسلمین علی مصطفوی نیا، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: در سال گذشته پرونده‌های کثیرالشاکی ۷۲ فقره بوده که ۵۹ پرونده رسیدگی و مختومه شد و در حال حاضر فقط ۱۳ پرونده داریم.

وی با بیان اینکه پرونده های بازرسی ۹۸ فقره وارده که ۷۲ موردی، ۲۵برنامه ریزی شده و یک مورد فوق العاده بوده است، ادامه داد: پرونده های مربوط به سازمان نیروهای مسلح و دادگاه، دادسراها بیش از ۱۴ هزار پرونده وارده که ۱۴ هزارو ۸۶۰ مورد مختومه، پرونده های سازمان تعزیرات ۲۹ هزار و ۹۲۱ فقره وارده و ۲۹ هزار و ۶۶۴ مختومه شده و پرونده های زندان ها در سال گذشته  ۱۰ هزار و ۹۷۱ مورد وارده که ۹ هزار و ۲۴۳ پرونده مختومه شده است. 

وی افزود: در خصوص پرونده های پزشکی قانونی در سال گذشته  ۳۷ هزار و ۳۵۰ مورد بوده است که  بیش از ۹۹ ونیم درصد مختومه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پرونده های تمام الکترونیکی یکی از اقدامات بسیار خوب دستگاه قضایی جهت رسیدگی به موقع و سریع شکایت ها می باشد، تصریح کرد: بیش از ۹۰درصد شعب استان جهت داد رسی الکترونیکی مجهز شده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته پرونده های تمام الکترونیک ۱۷ هزار و ۵۳۶ فقره و پرونده‌های دادرسی الکترونیکی ۴ هزار و ۷۶۷ فقره بوده که میانگین وقت رسیدگی کمتر از ۳۰ روز و میانگین وقت نظارت کمتر از ۷۰ روز است.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال ۹۹ سیستان و بلوچستان رتبه دوم را در بحث پرونده های عفو در سطح کشور به خود اختصاص داده است، افزود: سال گذشته ۴۸۱ مورد عفو در استان داشتیم و در سه ماهه ۱۴۰۱ هم نیز ۱۱ فقره پرونده موفق به رضایت شده است.

نقش بزرگان طوایف و علمای شیعه و سنی در کاهش جرم

وی بر استفاده از ظرفیت بزرگان طوایف و علمای شیعه و سنی جهت کاهش جرم در استان تاکید کرد.

مصطفوی نیا بیان کرد: ۳۸ درصد پرونده های که قابل سازش بوده است به شورای حل اختلاف ارجاع داده شد که منتهی به سازش شده است.

وی در خصوص پرونده های قصاص هم گفت: در سال گذشته در استان بیش از ۴۰ فقره از این پرونده ها با تلاش کارگروه صلح دادگستری استان و ظرفیت ریش سفیدان و بزرگان طوایف موفق به رضایت شده است .

رشد 7 درصدی آمار طلاق در سیستان و بلوچستان

وی با اشاره به افزایش آمار ازدواج در سال گذشته در استان گفت: در سال ۱۴۰۰  آمار ازدواج در سیستان و بلوچستان ۲۹ هزارو ۵۲۲ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ پنج و ۲ دهم درصد رشد داشته است.

وی هم چنین در خصوص آمار طلاق در استان، گفت: در سال ۹۹ آمار طلاق در سیستان و بلوچستان ۳ هزار و ۴۳ مورد بوده است که این میزان در سال گذشته ۳ هزار و ۲۵۶ مورد که متاسفانه ۷ درصد رشد داشته است.

تجهیز زندان های استان به سامانه ملاقات الکترونیکی

این مسئول با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار موثر و خوبی که دستگاه قضایی در زندان ها جهت تسریع ملاقات زندانیان با خانواده هایشان انجام داده است، گفت: ایجاد سامانه ملاقات الکترونیکی می باشد و خانواده زندانی با مراجعه به دفتر قضایی محل سکونت خود می تواند با زندانی خود در زندان ملاقات کند.

حمایت دستگاه قضا از واحد های تولیدی

وی همچنین افزود: در بازدیدهایی که در سال گذشته  از واحد‌های تولیدی و صنعتی با هدف حل موانع و مشکلات تولید و رونق اشتغال انجام گرفت  ۱۸ واحد تولیدی نیازمند حمایت حقوقی و قضائی تشخیص داده شد و ۹ واحد تولیدی نیز تعطیل هستند که باید به مشکلات آنها رسیدگی شود تا شاهد شکوفایی دوباره این واحدها باشیم.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: حمایت از تولیدکنندگان علاوه بر توسعه اقتصادی استان به تثبیت اشتغال، منجر می‌شود و دستگاه قضائی حمایت حقوقی و قضائی خود را از این واحدها تا حصول نتیجه ادامه می دهد.

فراگیری مهارت های لازم برای زندانیان ضروری است

حجت الاسلام والمسلمین علی مصطفوی نیا از ایجاد بستر مناسب جهت مهارت آموزی و توانمندسازی بیش از هزار  مددجو در این استان خبر داد و گفت: در سال گذشته ۸۳۶ مددجو در زندانهای استان مهارتهای لازم جهت اشتغال را فراگرفته و از ابتدای سال جاری نیز ۱۶۹ نفر به این آمار اضافه شده است.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته هزار و ۷۳۳ هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف شده و در این رابطه ۳۹۳ نفر متهم دستگیر شدند.

مصطفوی نیا بیان کرد:  ۹۳ درصد از اراضی دولتی تثبیت مالکیت و سند تک برگ به نفع دولت صادر شده است.

وی به تعیین تکلیف ۱۴۸۸ مورد خوردوی توقیفی درسال گذشته در استان اشاره کرده و افزود: تسریع در رسیدگی و تعیین تکلیف خودروها، کار جهادی می‌طلبد.

حجت الاسلام مصطفوی نیا همچنین از برگزاری مزایده و فروش ۱۲۸ عدد خودروی توقیفی در چند روز اخیر در استان خبر داد و بیان داشت: حکم توقیف و انتقال به پارکینگ  ۲۰۸ دستگاه خودروی جدید در ابتدای سال جاری صادر و پرونده آنها در بازپرسی در حال رسیدگی و تعیین تکلیف است.

صدور کیفر خواست برای پرونده منطقه آزاد چابهار

مهدی شمس آبادی دادستان عمومی و انقلاب زاهدان نیز در این نشست گفت: در پرونده منطقه آزاد چابهار نیز کیفر خواست صادر شده و متهمانی که کیفر خواست خوردند حتما از کار معلق می شوند.

شمس آبادی افزود: در خصوص پرونده شهرداری زاهدان مراحل تحقیقات مقدماتی در حال اتمام است و تا پایان تیرماه کیفر خواست آن هم صادر می شود.

وی تصریح کرد: تلاش می کنیم پرونده های در دستور کار سریع تر رسیدگی شوند.

جزییات دستگیری عوامل موساد در سیستان و بلوچستان

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان با اشاره به جزییات چگونگی دستگیری عوامل موساد در سیستان و بلوچستان گفت: همکاران ما در اداره اطلاعات حدود هشت ماه با اشراف اطلاعاتی دقیق و رصد کیس‌ها مورد نظر به این نتیجه رسیدند که ترور دانشمندان هسته‌ای نیز در دستورکار تعدادی از این افراد بوده است.

شمس آبادی افزود: : با اشراف اطلاعاتی قوی که وجود داشت، اعضا در هر کدام از استان‌های مختلف شناسایی و دستگیر شدند، آنقدر مستندات علیه این افراد وجود داشت به گونه‌ای که وقتی قرار بازداشت متهمان صادر شد اصلا اعتراض نکردند.

وی بیان کرد: هم‌اینک پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و بزودی کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال می‌شود.

گفتنی است؛ اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان ۳۱ فروردین سالجاری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سه جاسوس وابسته به موساد با حکم دستگاه قضایی دستگیر شدند.

در این اطلاعیه آمده بود: این افراد در انتشار اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی شده دست داشته‌اند.
انتهای پیام/

  https://www.asrehamoon.ir/vdcaman6049nya1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما