تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۱
فاطمه روستایی با بیان اینکه سلامتی به معنای تندرستی جسمانی، روانی و اجتماعی است گفت: سلامت جسمی و روانی مردان جامعه که معمولا سرپرست خانواده هستند از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که تاثیر آن بر سلامت کل خانواده می باشد.
سلامت روان مردان، سلامت جامعه را در پی دارد/ کم تحرکی فکری و مغزی مردان را دچار افسردگی می کند
به گزارش عصرهامون، فاطمه روستایی؛ کارشناس سلامت و روان در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: سلامت روان یکی از سه جزء اساسی تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت است، سلامتی به معنای تندرستی جسمانی، روانی و اجتماعی است اغلب مردان به حفظ سلامت جسم و روح خود چندان توجهی ندارند و می‌پندارند که اگر نقش اجتماعی زنده و پویا دارند، از سلامت کامل برخوردار هستند.

وی با اشاره به ارتباط موثر ورزش، رژیم غذایی و سلامت روان مردان افزود: بهبود رژیم غذایی سالم، پیاده‌روی و اختصاص دادن ساعتی برای انجام فعالیت های ورزشی یکی از راهکارهای موثر در ارتقاء سلامت جسمانی و روانی این قشر است که با خودمراقبتی و فعالیت جسمانی و تغذیه مناسب مراقب سلامت جسمانی و متعاقبا روانی خود باشند.

کارشناس سلامت و روان تصریح کرد: فعالیت بدنی منظم سبب می شود که مردان کم تر دچار بیماري هاي مزمن مثل بیماري قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، استئوپروز شوند و در افراد فعال احتمال ایجاد عوامل خطر بیماري هاي مزمن که در سنین پایین پیشرفت می کنند کم است و این افراد در سنین بزرگسالی سالم باقی می مانند.

وی افزود: هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه، با توجه به شیوع کم تحرکی در جامعه و تأثیر آن بر ابعاد سلامت ازجمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها تعیین شده است.

روستایی با اشاره به خدمات ارائه شده در مراکز جامع سلامت براساس بسته خدمت مراقبت مردان میانسالان خاطر نشان کرد: ارزیابی فعالیت جسمانی، ارزیابی وضعیت تغذیه و ارزیابی مصرف دخانیات و راهنمایی جهت ترک دخانیات می باشد.

وی گفت: با این تفکر اگر نقش اجتماعی زنده و پویایی دارند پس از سلامت کامل برخوردار هستند اما فعالیت جسمی جزیی از زندگی روزمره است و مردان جامعه باید جهت انجام مراقبت های بهداشتی به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

این کارشناس با اشاره به واقعیت های سلامت مردان اذعان کرد: تنها 30 درصد از سلامت عمومی مردان به عوامل ژنتیکی مرتبط است و 70 درصد از طریق سبک زندگی قابل کنترل است.

کارشناس سلامت و روان خاطرنشان کرد: مردانی که فعالیت مغزی و فکری کمتری دارند، احتمال ابتلا به افسردگی را در آنها تا 90 درصد بیشتر از سایرین است و افرادی که روزانه 50 پله بالا می روند یا مسافتی در حدود هزار متر را پیاده روی می کنند خطر حملات قلبی را تا 25 درصد کاهش می دهند، تغذیه مناسب با خوردن روزانه 5 تا 7 واحد میوه یا سبزی، لیوان آب پرتقال، هویچ یا گلابی توصیه می شود.


انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcdnj0f9yt0oj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما