تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۹
سناریوی جابه‌جایی آقای پاس‌گل فصل بیست‌ویکم لیگ برتر فوتبال ایران وضعیتی پیدا کرده که سرنوشت محتومش عاقبت خوشی را در پی نخواهد داشت.
«صادقی» شاه‌ماهی بازار نقل‌وانتقالاتی؛ عروسک خیمه‌شب‌بازی یا دستگاه خودپرداز؟/ اسارت فوتبال ایران در دام کثیف دلالیسم!
به گزارش عصرهامون به نقل از  دانا؛ در شرایطی به روزهای پرالتهاب نقل‌وانتقالاتی پیش از فصل بیست‌ودوم لیگ برتر فوتبال ایران رسیده‌ایم که تنها یکی، ۲ نفر نام خودشان را به عنوان ستاره‌های اصلی پنجره ترانسفرینگ و به عبارتی «شاه ماهی» بازار مکاره نقل‌وانتقالات بر سر زبان‌ها انداخته‌اند و نبض اخبار و حواشی بازار را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بی‌تردید سعید صادقی، وینگر ۲۸ ساله فصل گذشته تیم فوتبال گل‌گهر و آقای پاس‌گل لیگ بیست‌ویکم از مهم‌ترین نام‌هایی‌ست که پیرامون ۲ باشگاه سرخابی فوتبال ایران به گوش می‌رسد. بازیکنی که با ۱۴ پاس گل در تیم امیر قلعه‌نویی، برای خودش اعتبار و آماری دست‌وپا کرد و به یک‌باره بر سر زبان‌ها افتاد تا مهم‌ترین مباحثات حول محور اسم او صورت بگیرد.
 
در کیفیت خوب صادقی شکی نیست، چرا که او به اردوی تیم ملی هم دعوت شده اما وقتی از چند پله بالاتر به این بازار نگاه می‌کنیم، جای خالی ستاره‌سازی و پرورش همان شاه ماهی‌های پول‌ساز در باشگاه‌های مهم فوتبال ایران بیش از پیش به صورت واقعیت چنگ می‌اندازد. استقلال، پرسپولیس و سپاهان به عنوان ۳ تیم برتر فصل گذشته، هیچ جایگاهی در این حلقه کلیدی نداشته‌اند و به مقاصدی صرفاً مصرف‌کننده مبدل شده‌اند.
 
صادقی اما در این بین خواسته یا ناخواسته بر لبه پرتگاهی قدم برمی‌دارد که در صورت تداوم عن‌قریب به سقوطش ختم خواهد شد. مشاوره‌های اشتباه این بازیکن از یک سو و سپردن زمام تمام امور به یک مدیربرنامه نه‌چندان خوش‌نام، آینده فوتبالی‌اش را با مخاطراتی جدی مواجه کرده و حتی به‌رغم شروع نشدن لیگ، از همین الان فشارهای کشنده را روی این بازیکن افزایش داده.
 
عدم تصمیم‌گیری منطقی و اصولی از سوی صادقی و واگذار کردن تمام اختیارات به یک ایجنت، سعید را به تیتر یک تمام جراید مبدل ساخته اما از پسِ تبِ تند، عرق سرد برجای خواهد ماند و انگار که این بازیکن خوش‌تکنیک از سرنوشت چند موکل قبلی این مدیربرنامه عبرت نگرفته و به یک دستگاه ATM برای ایجنتش تبدیل شده.
 
مدیربرنامه‌های صادقی که پیش از این حداقل ۲ مرتبه از سیاست ناخوش‌آیند تحت‌فشار گذاشتن رقیب مستقیم و بازی در زمین احساسات هواداران تا حد بسیار زیادی منتفع شده، این روزها حداقل ۲ باشگاه را به همراه موکل خود بازیچه قرار داده تا درنهایت به مبلغ بالاتر برای جابه‌جایی صادقی و قاعدتاً به پورسانت درصدی بیش‌تری از انتقال او دست پیدا کند.
 
در ماجرای توافق بازیکنانی مثل محمدحسین مرادمند و امین قاسمی‌نژاد با استقلال که طی فصول گذشته رخ داد، همین سناریو برای سؤاستفاده از برند باشگاه پرسپولیس و فشار حداکثری هواداران این باشگاه توسط این ایجنت به راه افتاد و در لباس شیک و پرطمطراقی به نام «های‌جک» توسط آبی‌پوشان، او به خواسته‌های حداکثری‌اش رسید.
 
جالب این جاست که باشگاه پرسپولیس با سابقه ۲ بار زخم خوردن از همین مدیربرنامه و همین سناریوی زشت، برای بار سوم اسیر ریسمان سیاه‌وسفید شده و در معرض فشار قرار گرفته. رضا درویش که نتوانست سجاد شهباززاده را از چنگ استقلالی‌ها برباید و قافیه را به رقیب باخت، اصلاً نمی‌خواهد برای دومین بار دستش را جامانده در پوست گردو ببیند و باز هم عقب بماند.
 
در حالی که این ایجنت علاوه بر سرخابی‌ها و خودِ گل‌گهر با یک باشگاه صنعتی دیگر هم وارد مذاکره شده و تور تفریحی باشگاه‌گردی‌اش را با ارقام متفاوت، تنها در جهت منافع فردی دنبال می‌کند، سرخ‌ها از کامنت عجیب بازیکن‌شان گرفته تا فضای لجام‌گسیخته هواداری، سراسیمه به دنبال عقد قراردادی سنگین با صادقی هستند و شنیده‌ها از ارائه پیشنهاد ۲۰ میلیارد تومانی به این بازیکن ۲۸ ساله حکایت دارند.
 
با این رویه که وجود دارد و پرسپولیسی که اسیر جوسازی‌ها شده، احتمالاً پروسه تغییر ظاهر یک قرارداد کاملاً معمولی به چیزی در حد انفجار بمب و صید تاریخی ادامه خواهد یافت و قیمت‌های رنج میانگین بازار را در حد بسیار زیادی دچار نوسان خواهد کرد. مشخص نیست پس از این چگونه مدیران باید از پس مدیریت رختکن‌ها بر بیایند.
 
البته این موضوع را هم نباید نادیده گرفت که امثال قاسمی‌نژاد که نقش برگ برنده در «دربی نقل‌وانتقالاتی» را بازی کردند، با طی طریق در همین مسیر و همین سناریو، سرنوشت جالبی نداشتند و به سیرجان دیپورت شدند. قطعاً درخشش در ۲ قطب فوتبال ایران به راحتی آقای پاس‌گل شدن در تیم شهرستانی متمول نیست و فشارهای خردکننده روی سکوها به علاوه قرارداد نجومی، کمر ستاره‌ها را خواهد شکست.
 
مصداقش هم اصلاً دور نیست؛ رضا اسدی که سال گذشته با سیاستی نزدیک به همین ماجرا راهی پرسپولیس شد، هم رختکن را از دست داد و هم هرگز نتوانست چیزی از توانایی‌هایش را به منصه ظهور برساند. تبدیل بازیکنان لیگ برتری به عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی، سرنوشتی جز افت کیفی و فنی فوتبال ایران را به همراه نخواهد داشت و این موضوع به نفع کسی به‌جز دلال‌ها نیست.
انتهای پیام https://www.asrehamoon.ir/vdceov8zfjh8evi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما