کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان حج و زیارت، بالاخره ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز عتبات را آغاز کرد

3 تير 1401 ساعت 15:06

با توجه به اینکه کاروان‌های غیرمجاز در سال‌های اخیر مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرده بودند، سازمان حج و زیارت به منظور ارائه خدمات مناسب به عاشقان حسینی، ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز را آغاز کرده است.


به گزارش عصرهامون به نقل از خبرگزاری فارس، سفرهای زیارتی به عتبات در سال‌های گذشته و به ویژه ایام کرونا با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است و حتی در برخی مواقع به دلیل بسته بودن مسیر زیارت، کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت امکان اعزام زائران به عتبات را نداشتند. با این وجود، کاروان‌های غیرمجاز که بدون نظارت از سوی سازمان و نهادی اقدام به جذب و اعزام زائران می‌کردند، در برهه‌های مختلف فعالیت داشته و مشکلاتی را نیز برای افراد و حتی سازمان حج و زیارت به بار آوردند.

در آن زمان خبرگزاری فارس در گزارش‌هایی، مکرراً به نارضایتی زائران از اعزام‌های غیرمجاز عتبات و حتی بالا بودن هزینه سفر عتبات با همراهی این کاروان‌ها اشاره کرده و خواستار جلوگیری از اعزام غیرمجازها و حتی ساماندهی آنها شده بود. (اینجا، اینجا و اینجا بخوانید)

سازمان حج و زیارت نیز در جلسات مختلف به خطرات احتمالی همراهی با کاروان‌های غیرمجاز عتبات اشاره کرد و حتی برخی از مسؤولان درصدد ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز بودند، اما با وجود موافقت بسیاری از مسؤولان برای مقابله با کاروان‌های غیرمجاز، به دلیل نبود قوانین لازم برای این امر، هیچ اقدامی عملیاتی نشد و حتی موضوع ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز مسکوت ماند.

سفر زمینی عتبات از مرز مهران و شلمچه انجام می‌شود
اکنون با برقراری سفر زمینی به عتبات و محدودیت اعزام که فقط با کاروان‌های سازمان حج و زیارت امکان‌پذیر است، سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی‌‌های لازم برای اعزام زائران زمینی به عتبات را از مرزهای مهران و شلمچه انجام داده و درصدد است تا کاروان‌های غیرمجاز را ساماندهی کند تا از این طریق، مانع مشکلات احتمالی برای زائران شود. چرا که به گفته ایرج مسجدی، سفیر سابق کشورمان در عراق، بسیاری از افرادی که با کاروان‌های غیرمجاز عازم عراق شده‌اند، با مشکلاتی مواجه شده و حتی برخی از آنها در زندان به سر می‌برند.

اعزام زائران عتبات از سوی دفاتر زیارتی
 بر اساس قوانین بالادستی، سازمان حج و زیارت مسؤولیت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی اعزام زائران به عتبات عراق و سوریه با حفظ عزت و کرامت زائران، امنیت و  پوشش بیمه‌ای را بر عهده دارد و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی در  کشور، آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند که با توجه به سیاستگذاری جدید سازمان حج و زیارت، همه دفاتر زیارتی می‌توانند اعزام زائران عتبات را اجرایی کنند. 

کاروان‌های غیرمجاز عتبات ساماندهی می‌شوند/ شرط سازمان حج و زیارت برای اعزام‌های رسمی
با توجه به برقراری سفرهای زمینی عتبات به صورت کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت، این سازمان در نظر دارد که کاروان‌های غیرمجاز را ساماندهی کند تا سفرهای زیارتی به عتبات با نظم بیشتری انجام شود. بر همین اساس، این سازمان از اشخاص حقیقی و حقوقی که در گذشته به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوزهای لازم اقدام به اعزام زائران می‌کردند و یا هر شخصی که قادر به ارائه خدمات و ثبت‌نام و اعزام زائران است، دعوت کرده است تا با مراجعه به دفاتر حج و زیارت استان‌ها برابر مصوبه هیأت وزیران، مجوز زیارتی دریافت و به تبع آن نسبت به ظرفیت‌سازی خدمات و سازماندهی، ثبت‌نام و اعزام زائران اقدام‌ کند.


با توجه به برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت، مجری اعزام زائران باید استانداردهای تعریف شده برای حفظ عزت و کرامت زائران و امنیت و سلامت آنان را رعایت کرده و از مدیران و روحانیون و مداحان آموزش دیده سازمان و بعثه مقام‌معظم رهبری در کاروان‌ها بکارگیری و همچنین افراد مورد نظر خود را برای اخذ صلاحیت‌های لازم معرفی کند. اعزام زائران به صورت کاروانی و با مانیفست‌های مورد تایید سازمان حج و زیارت که مورد تاکید مبادی ذیربط کشور نیز است،‌ صرفا برای‌ منافع زائران انجام‌ ‌می‌شود.

به گفته مسؤولان سازمان حج و زیارت‌‌ در گذشته شاهد آن بوده‌ایم که برخی زائرانی که با گروه‌های غیرمجاز (آزادبرها) اعزام شده‌اند، برخلاف‌ پرداخت هزینه سفر، در کشور عراق رها شده‌ و یا اینکه فاقد بیمه بوده و خسارات جبران ناپذیری بر آنان وارد شده است. اما در حال حاضر کاروان‌های زیارتی ‌توسط شرکت‌‌های زیارتی ایجاد شده و در سامانه جامع عتبات در دسترس متقاضیان برای ثبت‌نام است‌.

‌با این وجود، افرادی که متقاضی‌ درخواست گروه ویژه با هر نوع خدماتی هستند،‌ می‌توانند از دفاتر زیارتی مجری و یا حج و زیارت استانها درخواست کنند‌ تا نسبت به ایجاد بسته زیارتی مورد نظر آنان اقدام شود.

اعزام زائران به عتبات در چارچوب وظایف سازمان حج و زیارت است
کاروان‌های غیرمجاز عتبات در سال‌های اخیر با وجود تلاش‌های سازمان حج و زیارت از راه‌های مختلف اقدام به جذب و اعزام زائران می‌کردند؛ تا جایی که حتی در برخی اوقات از سازمان حج و زیارت پیشی گرفته و با هزینه‌های بالا، زائران را با خود همراه می‌کردند.

سازمان حج و زیارت در سال‌های گذشته برای مقابله با این کاروان‌ها اقدامات مختلفی داشته است و حتی ساماندهی آن‌ها را در دستور کار قرار داده بود، اما این طرح بدون نتیجه باقی ماند و کاروان‌های غیرمجاز به راحتی فعالیت خود را ادامه دادند. این امر در حالی است که اعزام زائران عتبات در حیطه وظایف سازمان حج و زیارت است و خارج از این چارچوب، غیرقانونی است.


با این ‌وجود، کاروان‌های غیرمجاز که وابسته به سازمانی نیستند، بدون رعایت قوانین و حتی حفظ کرامت، امنیت و سلامت زائران اقدام به اعزام مشتاقان عتبات کرده و در صورت بروز مشکل برای زائران پاسخگوی مشکلات آن‌ها نیستند.

با این اقدام سازمان حج و زیارت، علاوه بر ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز، سلامت زائران نیز مد نظر قرار می‌گیرد و افرادی که مدعی اعزام هدفمند و متمرکز هستند، می‌توانند در چارچوب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت اقدام کنند.  

به گزارش فارس، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی در کشور وجود دارد که مشتاقان زیارت عتبات می‌توانند با مراجعه به این دفاتر برای سفر عتبات به صورت زمینی و هوایی اقدام کنند. همچنین کاروان‌های غیرمجاز نیز می‌توانند با مراجعه به اداره حج و زیارت استان‌ها درباره اعزام زائران در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت اعلام آمادگی کرده تا پس از بررسی مجوزهای لازم برای اعزام‌های رسمی را کسب کنند و حتی به صورت زمینی نیز زائران را به عتبات اعزام کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 148949

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/148949/سازمان-حج-زیارت-بالاخره-ساماندهی-کاروان-های-غیرمجاز-عتبات-آغاز

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir