ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> از درگذشت مهدوی دامغانی تا تاخیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب شانگهای | عصر هامون
تاریخ انتشار :جمعه ۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۱
درگذشت احمد مهدوی دامغانی، خبر انتشار و تجدید چاپ چند کتاب به همراه اخبار تاخیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای اخبار مهم این هفته کتاب و ادبیات هستند.
از درگذشت مهدوی دامغانی تا تاخیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب شانگهای
 به گزارش عصرهامون به نقل از خبرگزاری مهر، گزارش اخبار برگزیده کتاب و نشر در آستانه اولین هفته فصل تابستان در برگیرنده ۷ خبر برتر است که در آنها، رویدادهایی درباره انتشارات سوره مهر، انتشارات راه یار و روایت فتح است، همچنین درگذشت احمد مهدوی دامغانی را در بر دارد؛ در ادامه نیز به شروع کتابفروشی آفرینش و انتشار شماره بیست و دوم مجله سیاست‌نامه اشاره‌ای کردیم و در آخر نیز از لغو نمایشگاه کتاب کودک شانگهای خبر داده شده است.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» آخرین هفته خرداد را می‌خوانیم:

احمد مهدوی دامغانی درگذشت
احمد مهدوی دامغانی، نویسنده و پژوهشگر ایرانی، متخصص ادبیات و زبان عربی و از اساتید دانشگاه تهران و دانشگاه هاروارد آمریکا جمعه ۲۷ خرداد در سن ۹۵ سالگی در فیلادلفیای آمریکا درگذشت.

مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی در مقطع دکترا و فوق دکترا پرداخت.
وی مقاله‌های متعددی در مجله‌های یغما، کلک، گلچرخ، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، ره‌آورد و گلستان به چاپ رسانده‌است. از مشهورترین مقاله‌های او مآخذ ابیات عربی کلیله و دمنه و مآخذ ابیات عربی مرزبان‌نامه است. از کتاب‌های چاپ‌شده مهدوی دامغانی می‌توان به کشف‌الحقایق نسفی، المَجدی فی أنساب الطّالبیّین، تصحیح نسمه‌السحر بذکر من تشیع و شعر، تصحیح دیوان عبداللّه بن احمد خازن، الوحشیات، از علی آموز اخلاص عمل، رساله درباره خضر، در باغ روشنایی و گزیده‌ای از شعر سعدی به زبان عربی اشاره کرد.

چاپ بیست‌وسوم «حوض خون» به کتابفروشی‌ها آمد
چاپ بیست‌وسوم کتاب «حوض خون»، روایت زنان اندیمشک از رختشویی در دفاع مقدس که تدوین و نگارش آن برعهده فاطمه‌سادات میرعالی بوده است، توسط انتشارات «راه یار» منتشر و راهی بازار نشر شد.

«حوض خون»، خاطرات و روایت‌های ۶۴ نفر از بانوان اندیمشکی درباره فعالیتشان در بخش رختشویی البسه رزمندگان دفاع مقدس است که فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق آن را برعهده داشته‌اند.فاطمه‌سادات میرعالی که علاوه بر تحقیق، تدوین کتاب را هم برعهده داشته است.

چاپ بیست‌وسوم کتاب ۵۰۴ صفحه‌ای «حوض خون» با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است

«یک قاسم و دو کربلا» راهی بازار نشر شد
کتاب «یک قاسم دو کربلا» اولین کتاب مستند داستانی از فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در دو عملیات کربلای ۴ و ۵ به قلم مجید سانکهن و روایت نادر نوروز شاد توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده‌است.
این‌کتاب، با اینکه اولین کتاب مستند داستانی است که بر اساس دفاتر راوی و نوارهای مرکز اسناد دفاع مقدس و روایت راوی از فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در دو عملیات کربلای ۴و ۵ تألیف شده است؛ اما به هیچ وجه بنای خاطره‌گویی ندارد و در یک مثلث روایی و اسنادی ۱) راوی فرمانده ۲) دفترچه راوی و۳) نوار تألیف شده است‌.

کتاب «یک قاسم و دو کربلا» دومین کتاب از مجموعه «راویان» در ۱۱۰۰ نسخه با قیمت ۹۰ هزار تومان منتشر شده است.

شماره بیست و دوم مجله سیاست‌نامه با موضوع نسبت حقوق و سیاست منتشر شد
شماره جدید مجله سیاست‌نامه با تصویری از جوادطباطبایی و داود فیرحی در هفته‌ای که سپری شد منتشر شد. این دو استاد علم سیاست در سال‌های اخیر از دو منظر حقوقی و فقهی به اندیشه سیاسی در ایران نظر افکنده و تاملات خود را به عنوان بخشی از تولیدات علوم سیاسی ایرانی منتشر کرده‌اند. سیاست‌نامه با گرامیداشت یاد و خاطره فیرحی، پرونده اصلی خود را به بهانه انتشار کتاب «مفهوم قانون در ایران معاصر» به بحث نسبت حقوق و سیاست (حقوق عمومی) اختصاص داده است. در این پرونده علاوه بر انتشار گزارش دو سخنرانی جواد طباطبایی و داود فیرحی، مطالب و مباحثی از ابوالفضل دلاوری، فردین مرادخانی، رضا یعقوبی و فیروز محمودی منتشر شده است.

سیاست‌نامه بیست و دوم با سرمقاله‌ای به قلم حکمت‌الله ملاصالحی استاد دانشگاه تهران «فصل بادهای سمّی» آغاز می‌شود.

از پرونده‌های دیگر شماره بیست و دوم سیاست‌نامه پرونده فلسفه حقوق است که در آن احمد نقیب‌زاده رئیس شورای علمی مجله مطلبی با عنوان «امتناع دولت حقوقی» نوشته است. «مشروطه به مثابه حقوق» نیز عنوان مطلبی از شیرین نائف پژوهشگر دانشگاه زوریخ در همین پرونده است. حبیب‌الله فاضلی استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم مقاله‌ای از بودوین باکرت تحت عنوان «حقوق، سیاست است» در این پرونده ترجمه کرده است. گزارش جدیدترین مقاله مارتین لاگلین با عنوان «چرا کارل اشمیت بخوانیم؟» آخرین مطلب این بخش به شمار می‌رود.

کتاب «وجود» به چاپ ششم رسید
کتاب «وجود» ششمین کتاب فاضل نظری است که به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر در این هفته به چاپ ششم رسیده است.

کتاب «وجود» شامل ۵۲ شعر از جدیدترین اشعار این غزلسرا به شمار می‌رود که در ۱۱۱ صفحه گنجانده شده است.

همچنین رفیق، آزمون و خطا، هرزه گرد، به سلامت، چمدان غرور، بادبادک، چشم‌هایش، چرخ و فلک، مردم، خیانت، خوشبختی، تقدیر، بوتراب، سکه صفوی، سبک باران، لغزش، پاسخ، تنهایی شلوغ، آئینه، عشق بازی، دشمن پناه، معرکه، دستخط، زندان زندگان، بی جهت، آرمان، شبلی، مذهب دلدادگی، عذر، تنهایی، پیموده پیمایی، ملالت، جان پناه، آسمان، روزگار، دیدار، سنگ تراش، برزخ، غرامت، اواخر عصر، آینده در گذشته، آفرینش، اضافی، کفر، تابع، او، مهمان، اکنون، نپذیرفتن، بسیار ای، پنجره سکوت و امیدواری از جمله عناوین اشعار کتاب «وجود» به شمار می‌رود.

کتابفروشی آفرینش دوباره شروع به‌کار کرد
تازه‌ترین کتابفروشی شهر قم در منطقه پردیسان، در هفته پایانی خردادماه افتتاح شد. این کتابفروشی که پیش‌تر با اسم آفرینش فعالیت می‌کرد، خرداد سال گذشته دچار حریق شد و به صورت کامل در آتش سوخت. اکنون پس از یک سال وقفه، فعالیت خود را با نام جدید نقطه سر خط آغاز کرده است.
کتابفروشی نقطه خط سر، در دو طبقه و در فضایی به مساحت دویست متر مربع فعالیت خود را شروع کرده است. طبقه همکف شامل کتابفروشی، لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی و طبقه پایین، کافه‌بازی است.
کتابفروشی نقطه سر خط بزرگترین کتابفروشی منطقه پردیسان است و در بلوار سلمان، خیابان شهید حکیمی شهر قم قرار دارد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای به تعویق افتاد
نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای (CCBF) به دلیل ناپایداری شرایط جامعه به‌خاطر احتمال ابتلاء به ویروس کرونا و ضرورت رعایت ایمنی شرکت‌کنندگان به تعویق افتاد و ۲۷ تا ۲۹ آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.

پیش‌تر قرار بود این نمایشگاه ۳۱ تیرماه تا دوم مردادماه سال ۱۴۰۱ برگزار شود اما طبق بیانیه کمیته اجرایی نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای، تیم برگزارکننده نمایشگاه به این نتیجه رسیده‌اند که با تعویق زمان برگزاری این نمایشگاه، ناشران و بازدیدکنندگان بیشتری در نمایشگاه شرکت می‌کنند.
نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای به‌عنوان بزرگترین نمایشگاه کودک در آسیا از سوی اداره مطبوعات و انتشارات شانگهای سازماندهی و با همکاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیا برگزار می‌شود.
نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن نیز دوم تا ششم شهریورماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود اما به‌دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا در این کشور و بر اساس قوانین محلی، متقاضیان برای حضور یا بازدید از نمایشگاه باید دوره چهارده روزه قرنطینه فرودگاهی را سپری کنند.
 
کد خبر 5521268
https://www.asrehamoon.ir/vdcftcdyyw6dj1a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما