تاریخ انتشار :شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۲۷
اعتیاد این بلای خانمان سوز به دلیل عدم آگاهی والدین،دسترسی آسان، ارزان بودن و نبود مراکز ورزشی و فرهنگی مناسبت همچنان در شهرستان مرزی سراوان قربانی می گیرد.
جامعه؛ خانواده و فرد سه ضلع اصلی ابتلای افراد به اعتیاد/ از فقدان مراکز ورزشی در محله های آسیب پذیر تا دسترسی آسان به مواد مخدر
به گزارش عصرهامون به نقل از شستون؛ فقر، بیکاری، دسترسی آسان و عدم آگاهی از آسیب های ناشی از استعمال مواد مخدر از جمله عواملی است که افراد جامعه را به گرداب خانمان سوز سوق می دهد.

از سوی دیگر نبود مراکز فرهنگی و ورزشی مناسب و به بطالت گذشتن اوقات فراغت نوجوان و جوانان موجب شد تا از روی کنجکاوی هم شده مواد مخدر استعمال کنند.

اگر نگاهی گذرا به برخی از مناطق و معابر سراوان بیاندازیم چهره هایی ژولیده با لباس های ژنده مشاهده می شود که در دام اعتیاد گرفتار شده اند.

اعتیادی که سن و سال و زن و مرد نمی شناسد و همه را آلوده می کند به دغدغه اصلی مسئولین تبدیل شده تا افراد مبتلا را از چنگال مواد مخدر رهایی بخشند.

ناتوانی ادارات فرهنگی در کاهش ابتلا به اعتیاد 

بخشان یکی از محله های آسیب پذیر سراوان محسوب می شود که پارک ها و بولوار های موجود در این منطقه به مامن امن برای معتادین تبدیل شده است.

اما آنچه در این منطقه حائز اهمیت است مجموعه ورزشی است که از زمان کلنگ زنی آن ۲۱ سال می گذرد و همچنان چشمان جوانان مستعد این منطقه که در دام اعتیاد گرفتار می شوند به ربان قرمز و قیچی افتتاحیه کم فروغ شده است.

مرکز کاهش آسیب های اجتماعی، وجود سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فنی و حرفه ای، فرهنگ و ارشاد و همچنین دانشگاه و مدارس نیز نتوانسته باعث کاهش ابتلای افراد به مواد مخدر در این مناطق شود به گونه ای که در بلوار ها و پارک های این منطقه افراد کارتن خواب معتاد زیادی در ساعات مختلف روز مشاهده می شود.

علی ای حال دسترسی آسان به مواد مخدر و قیمت پایین آن در این شهرستان مرزی نیز عامل دیگر آلوده شدن افراد جامعه به مواد مخدر به شمار می رود که چندی پیش کلیپی از اعتیاد دو کودک در این شهرستان به سرعت در شبکه های اجتماعی بازنشر و احساسات و عواطف مردم را برانگیخت.

نقش روحانیون در آگاه سازی مردم 

عبدالحکیم دهواری روانشناس و مدرس روانشناسی اعتیاد دانشگاه پیام نور سراوان به خبرنگار ما گفت: جامعه، خانواده و خود فرد از عوامل نقش آفرین در ابتلای افراد جامعه به مواد مخدر است.

وی افزود: آگاه کردن افراد جامعه به ویژه والدین، دانش آموزان و دانشجویان از عواقب و آسیب های جبران ناپذیر این بلای خانمان سوز می تواند در عدم ابتلا به مواد مخدر موثر باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اگر خانواده ها در خصوص نحوه کنترل، تربیت و شیوه رفتار با فرزندان خود را بدانند بسیاری از مشکلات مرتفع می شود، ادامه داد: در این بین نقش علما و روحانیون در بحث آگاه سازی از تریبون های نماز جمعه و جماعت را نمی توان نادیده گرفت و در این امر با توجه به تبعیت پذیری افرادجامعه از روحانیون ظرفیتی عظیم محسوب می شوند.

دهواری خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در مدارس نیز باید تحول ایجاد شود که نبود یک مشاور و مربی در مدارس باعث شده نتوانیم آگاه سازی لازم را داشته باشیم.

وی گفت: نبود مراکز فرهنگی، تربیتی، ورزشی و رفاهی در سراوان باعث شده تا جوانان و نوجوانان نتوانند به خوبی اوقات فراغت خود را سپری کنند و این موضوع نیز عاملی  دیگر به سوق دادن افراد به مواد مخدر است.

این روانشناس تصریح کرد: از دیگر عوامل می توان به بی سوادی، کم سوادی، بیکاری و یا وجود فرد معتاد در خانواده اشاره کرد.

کاهش سن ابتلا به مواد مخدر در سراوان!

دهواری بیان کرد: در سراوان اگر توسط نهاد های نظارتی نظارت مستمر و مطلوب صورت می پذیرفت قطعا در محله های آسیب پذیر شاهد حضور بی شمار افراد معتاد نبودیم.

وی اذعان کرد: اگر به محله های آسیب پذیر سراوان مراجعه کنیم افرادی با سن و سال های مختلف را مشاهده می کنم حتی کودکان ۶ و یا هفت ساله که به مواد مخدر آلوده شده اند و این درد بزرگی برای جامعه است.

این مدرس دانشگاه گفت. مشخص است سرمایه گذاران در این شهرستان سرمایه گذاری در زمینه فرهنگی و ورزشی انجام نداده اما به وفور مراکز خرید در حال احداث است که می طلبد در این خصوص‌ آگاه سازی انجام شود.

دهواری ادامه داد: فردی که در دام اعتیاد گرفتار شده بیمار است و اگر به چشم بیمار به آن نگاه شود قطعا می توان سرمایه گذاریی هایی توسط سرمایه گذاران انجام می شود و با احداث مراکز فرهنگی مناسب در شهر در بحث کاهش ابتلای افراد به مواد مخدر موفق تر عمل کنیم.


انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdchm6nzx23nkwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما