تاریخ انتشار :شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۹
با بالا رفتن تعداد مبتلایان ناشی از تب کنگو زنگ خطر شیوع این بیماری کشنده به صدا در آمد که با توصیه های بهداشتی به شهروندان که معمولا این بیماری از طريق گزش كنه هاي آلوده و يا از طريق تماس انسان با بافت هاي دام هاي آلوده در زمان كشتار دام به انسان منتقل مي شود تاکید فراوانی می شود.
قاچاق دام عامل افزایش تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان است/ شهروندان بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند
به گزارش عصرهامون به نقل از  زاهدنیوز، با در پیش بودن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک انسان و دام، یکی از مهم‌ترین بیماری ها تب کریمه کنگو است که براثر کشتار غیرمجاز در خارج از کشتارگاه بوجود می آید.

گزارشهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد، در سالجاری نیز ۱۳ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند و یک نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلای به این بیماری از دست داده است.

تب خونريزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) تب کریمه کنگو از بيماری های ويروسی مشترک بين انسان و دام است كه در كشور ما نيز ديده مي شود.

عامل بيماری، ویروسی از خانواده بونیاویریده (Bunyavirdae) و جنس نایروویروس (Nairovirus)است، آلودگي با اين ويروس در دام ها بيماري باليني ايجاد نمي كند و ممكن است در انسان باعث مرگ شود.

مقاومت ویروس در برابر حرارت کم بوده در دمای ◦c56 به مدت 30 دقیقه از بین می رود، در خون به مدت 10 روز در دمای ◦c 40 مقاومت می کند.

ویروس در برابر ضد عفونی کننده ها به ویژه ترکیبات اسیدی مقاومت ندارد، بنابراین در محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی در گوشت از بین می رود.

قاچاق دام و کشتار غیرمجاز در افزایش بیماری تب کریمه نقش بسزایی دارد

مهدی حسینی؛ مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو از کشورهای همسایه وارد می شود، بیان کرد: این بیماری در کشور ما به صورت بومی وجود دارد ولی قاچاق دام و کشتار غیرمجاز در افزایش موارد رخداد بیماری تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود: واردات دام با صدور مجوز جهاد کشاورزی استان از مرز کشورهای پاکستان و افغانستان در حال انجام است که در ورودی مرز پس از معاینه بالینی عملیات حذف انگل های خارجی (کنه) با سم پاشی دام توسط دامپزشکی در محل بازارچه های مرزی انجام می شود.

قرنطینه دام های وارداتی از اهمیت بالایی برای شرط حذف کنه دارد

وی ادامه داد: پس از آن دام ها به واحدهای قرنطینه جهت طی دوره بر اساس هدف واردات انتقال داده می شوند و پس از طی دوره قرنطینه با شرط حذف کنه زنده از روی بدن دام و سلامت بالینی با صدور گواهی بهداشتی قرنطینه ای تحت نظارت دکتر دامپزشک به مقصد مورد نظر ارسال می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: شهروندان هنگام کار از وسایل محافظت فردی از قبیل: دستکش، ماسک، چکمه، لباس کار مناسب و حتی المقدور عینک استفاده و بعد از انجام کار روزانه دست ها، وسایل و لباس کار را شست و شو و ضدعفونی و از جداسازی و له کردن کنه های موجود بر روی بدن دام ها خودداری نمایید.

شهروندان از خرید گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند

وی با اشاره به توصیه هایی برای خرید گوشت به شهروندان اذعان کرد: از کشتار غیرمجاز دام و یا خرید گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری شود و تماس انسان با خون و بافت های آلوده دام می تواند برای انسان بیماری زا باشد و گوشت و آلایش خوراکی از جمله کبد، قلوه خریداری شده را پیش از مصرف به ترتیب حداقل 24 ساعت و 48 ساعت در یخچال نگهداری و هنگام خرد کردن گوشت یا آلایش خوراکی از دستکش استفاده کنید.

حسینی با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان گفت: به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام های قربانی و تامین بهداشت عمومی اقداماتی در عید سعید قربان توسط دامپزشکی صورت می گیرد و هماهنگی با استانداری، شهرداری، سازمان جهاد استان، دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی، ائمه جمعه و جماعات، مراکز بهداشتی درمانی استان و واحدهای تابعه، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و برگزاری جلسات توجیهی برای مسئولین و مدیران استانی و شهرستانی و بازرسین بهداشتی و ناظرین شرعی فعال در طرح انجام شد.

وی ادامه داد: شهروندان باید دام قربانی خود را از مراکز عرضه دام مجاز، دام زنده تهیه که مورد تایید اداره کل دامپزشکی استان می باشد و در موقع خرید دام جهت اطمینان از سلامت دام به کارشناسان دامپزشکی مستقر در مراکز عرضه مجاز مراجعه کرده و از خرید دام های آلوده به کنه خودداری و دام های قربانی قبل از ذبح باید به اندازه کافی استراحت و در هنگام کشتار دام قربانی خود حتما از وسایل محافظت شخصی مانند دستکش، عینک و چکمه استفاده کنند.

گوشت دام قربانی جهت از بین بردن عوامل بیماری زا پس از 12-24 ساعت استفاده شود

وی افزود: گوشت دام قربانی را پس از کشتار شسته و در قسمت پایین یخچال به مدت 12-24 ساعت جهت از بین رفتن عوامل بیماری زا مثل تب کریمه کنگو و بروسلوز نگهداری و سپس اقدام به خرد کردن و از مصرف جگر خام جدا خودداری کنید.

مدیرکل دامپزشکی اظهار کرد: بيماري تب کریمه کنگو به صورت معمول از طريق گزش كنه هاي آلوده و يا از طريق تماس انسان با بافتهاي دامهاي آلوده در زمان كشتار دام به انسان منتقل مي شود و تعدادي از حيوانات وحشي و اهلي مانند گاو، بز، گوسفند و خرگوش ميزبانان تكثير كننده اين ويروس هستند.

وی گفت: كنه هايي كه از اين دامها خونخواري مي كنند آلوده شده و این آلودگي را به نوزادان خود منتقل و بافت هاي مختلف اين دامها از جمله خون و گوشت آلوده می شوند و ميتوانند ويروس را در محيط منتشر و يا در صورت تماس به انسان منتقل کنند، كشتار دامها در كشتارگاه و رعايت اصول بهداشتي در هنگام كشتار نقش بسيار مهمي در پيشگيري از بيماري دارد.

وی با اشاره به عدم انتقال تب کریمه از طریق لبنیات گفت: تب کریمه کنگو از طریق خون و بافت های آلوده بدن دام بیماری می تواند به انسان منتقل شود.

سم پاشی و قرنطینه دام های خریداری شده به مدت 14 روز از مهم ترین اقدامات دامپزشکی است

حسینی با اشاره به نحوه پیشگیری از تب کریمه کنگو بیان کرد: پیشگیری بیماری در دام و بهسازی جایگاه دام جهت جلوگیری از تخم گذاری و تکثیر کنه ها و سمپاشی بدن و جایگاه دام اهمیت بسزایی دارد و همچنین در فصل فعالیت کنه ها و جمع آوری کود و فضولات دامی و خارج نمودن از دامداری و پاکسازی دامداری از اشیاء متفرقه جهت جلوگیری از تخم گذاری کنه و عدم خرید دام از کانون های بیماری و دامداری هایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی با اشاره به پیشگیری بیماری در انسان افزود: جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی و خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام و خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام و خودداری از کشتار دام در محلهای غیر مجاز و تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی و نگهداری گوشت تازه به مدت 24 ساعت در یخچال از مهم ترین عوامل پیشگیری بیماری در انسان است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت اصول ایمنی درموقع تماس با گوشت تازه، جگرو سایرآلایش دام و روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک) و روشهای حفاظت شخصی از گزش کنه و حشرات و خودداری از رفت و آمد در محلهای کشتار غیر مجاز از دیگر موارد پیشگیری و احتیاط است.


انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcbswb8zrhba9p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما