ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> عصر هامون - بریکس؛ نوید بخش حرکت موثر در مسیر توسعه و صلح جهانی است/ ایران شریکی قابل اتکا جهت اتصال به گلوگاه های انرژی - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفتگو با کارشناسان مسائل سیاسی و روابط بین الملل مطرح شد؛

بریکس؛ نوید بخش حرکت موثر در مسیر توسعه و صلح جهانی است/ ایران شریکی قابل اتکا جهت اتصال به گلوگاه های انرژی

4 تير 1401 ساعت 11:53

بریکس با ظرفیت‌های بزرگ و نگاه مبتکرانه، نوید بخش حرکت موثر در مسیر توسعه و صلح جهانی برای ایران که شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی است.


 به گزارش عصرهامون، بریکس پلاس اتحادیه جدیدی است که چین تشکیل داده و ضمن گسترش روابط با سایر کشورهای در حال توسعه تلاش دارند تا اهداف راهبردی این اتحادیه را مشخص کنند و در حال حاضر نظام های حاکم بر معادلات جهانی به سود کشورهای پیشرفته غربی است و در تلاش هستند با ایجاد ساختارها و نظم جدید، انحصار کشورهای غربی را از بین ببرند.
 
گروه بریکس پلاس نمادی از رژیم سازی جدید در صحنه های بین المللی به شمار می آید که توسط قدرت های در حال ظهور عمدتا با اهداف اقتصادی شکل گرفته و رو به پیشرفت است و پکن با ایجاد این اتحادیه به دنبال افزایش نفوذ خود در جهان است.
 
برزیل، روسیه، هند و چین چهار کشور بزرگ هستند که قدرت‌های اقتصادی نو ظهور قرن ۲۱ محسوب می‌شوند، این کشورها در سال ۲۰۰۹ اتحادیه ای را بنیان نهادند که بریک (BRIC) (متشکل از برزیل، روسیه، هند و چین) نام گرفت، در دسامبر سال ۲۰۱۲ وقتی آفریقای جنوبی هم به این اتحادیه پیوست، نام این سازمان به بریکس (BRICS) تغییر یافت.
 
دعوت به اجلاس بریکس، پیام مهمی به قدرت های اقتصادی دنیاست
 
مجتبی قزاق میری، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به دعوت از رئیس جمهور ایران در اجلاس بریکس بیان کرد: دعوت رسمی رئیس جمهور چین از آیت الله رئیسی برای حضور و سخنرانی در اجلاس سران بریکس و بریکس پلاس به عنوان اقتصادهای نوظهور جهان، پیام مهمی به قدرت های اقتصادی دنیاست.
 
وی ادامه داد: به طوری که وزیر امور خارجه چین بیان داشت این کشور خواهان اضافه کردن کشورهای دوست و همراه خود در این اتحادیه هستند و تلاش می کنند تا همه این کشورها را راضی نگه دارند.
 
این کارشناس با اشاره به اینکه این اجلاس بهترین فرصت برای ارائه مباحث و دیدگاه های ایران است، تصریح کرد: مباحث رییس جمهور می تواند دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در خصوص مسائل بین‌المللی و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با سایر کشورها را تشریح ‌کند زیرا  موضوع پیش‌بینی شده برای این اجلاس «گفت‌وگوهای سطح بالا برای توسعه جهانی» است که این خود نتیجه خروج از دیپلماسی آویزان به غرب و حرکت به سمت تغییر موازنه قدرت و نظم نوین جهانی به حساب می آید.
 
وی با بیان اینکه حضور و دعوت ایران در مناسبات جهانی با توجه به این رویداد اهمیت فراوانی دارد، گفت: روابط جمهوری اسلامی با بریکس، از جمله مسائل پیچیده در سیاست خارجی ایران است و از سیاست های نظری بریکس بر می آید که هدف نهایی آن، یافتن راه حل هایی برای تغییرات بسیار تاخیری در سیستم بین المللی است.
 
بریکس نوید بخش توسعه جهانیست

قزاق اذعان کرد: بریکس نوید بخش توسعه جهانیست و با ظرفیت‌های بزرگ و نگاه مبتکرانه، نویدبخش حرکت موثر در مسیر توسعه و صلح جهانی است و به نظر می رسد رویکرد اولیه بریکس برای کشور ما که به دنبال یک ساختار بین المللی حاکم بر سیاست جهانی را مدنظر دارد بسیار موثر باشد.
 
وی ادامه داد: اما این در حالی است که کشورهای بریکس عملا بارها نشان داده اند که با ساختار بین الملل و قدرت های آمریکا و غرب، روابطی مطلوب و مستحکم دارند و حاضر نیستند به تقابل مستقیم با نظام بین الملل بپردازند زیرا نمی خواهند هزینه های هنگفتی را بر کشور خود تحمیل کنند و از طرفی گروه بریکس، بنا بر کسب منافع ملی خود در خاورمیانه و حوزه انرژی به دنبال روابط با کشور های این حوزه هستند.
 
کارشناس روابط بین الملل تشریح کرد: رئیس‌جمهور با اجابت دعوت ریاست چین برای حضور در اجلاس بریکس پلاس ایران را به عنوان کشوری با تاریخی پربار از حضور فعال در ابتکارات بین‌المللی، آمادگی دارد همه ظرفیت‌های خود را برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک گذاشته و به شریکی قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کنند.
 
وی افزود: با این دعوت؛ در قالب دیپلماسی پویا بیان کردند ما آمادگی داریم همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را، از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروت استثنایی، نیروی انسانی آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمی چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک گذاریم.
 
قزاق خاطرنشان کرد: این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند و از هر فرصتی برای پیشبرد اهداف ملی استفاده خواهیم کرد.
 
بریکس مقدمه ای برای مراودات اقتصادی در جهان است
 
محمدعلی رحیمی کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به علت دعوت چین از ایران در اجلاس بریکس بیان کرد: در حال حاضر و باتوجه اوضاع جهان، چین از پتانسیل های کنونی در زمینه انرژی خواهان ارتباط با کشوری است که حاشیه امن بهتری نسبت به دیگر کشورها و اینکه در هر شرایطی همکاری و همراه خود داشته باشد و آن کشور ایران است.
 
وی افزود: چین از کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان دعوت نکرد چراکه آن کشورها رویکردهای غربی دارند و در بزنگاه های خاص به واسطه تهدیدها و فشارهای امریکا کنار می کشند و نمیتوان به آنان اعتماد و اتکا کرد، اما ایران چنین کشوری نیست که در مقابل تهدید جا بزند و همکاری نکند.
 
این کارشناس تصریح کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی و تجارت دریایی استعداد های بالقوه خوبی دارد که باید از این فرصت ها استفاده و آنها را به بالفعل تبدیل کند و این دعوت چنین فرصتی را برای کشور ما به همراه دارد.
 
وی گفت: اجلاس بریکس، اجلاسی برای اقتصادهای نوظهور در دنیا است و ورود به این اجلاس مقدمه ای برا فعالیت های بیشتر در اقتصاد جهانی است و باید این فرصت پیش آمده را غنیمت شمرده و نهایت استفاده را در زمینه ترانزیت، انرژی و علمی جهت برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور برد.
 
رحیمی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه با کشورهای این گروه همراهی و مراوده می کنیم و ظرفیت های بالقوه ترانزیت و انرژی را به نفع اقتصاد کشور به بالفعل تبدیل می کنیم و باید در گام های بعدی با کشورهای اروپایی که وابستگی و سیاست کمتری به امریکا و غرب دارند وارد مراوده اقتصادی شویم و این کشورها نیازمند تجارت با ایران خواهند شد که بتوانیم جایگاه بهتری در مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان در برحه ای که منطقه گرایی شکل گرفته در منطقه خاورمیانه تعیین کننده نهایی باشیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 148958

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/148958/بریکس-نوید-بخش-حرکت-موثر-مسیر-توسعه-صلح-جهانی-ایران-شریکی-قابل-اتکا-جهت-اتصال-گلوگاه-های-انرژی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir