تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۱
مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت زاهدان:

با خود مراقبتی و امید، سرطان قابل پیشگیری و درمان است

فرحناز فخیری گفت: سرطان با سبک زندگی سالم، خود مراقبتی و تشخیص به موقع قابل پیشگیری و درمان است.
با خود مراقبتی و امید، سرطان قابل پیشگیری و درمان است
به گزارش عصرهامون، فرحناز فخیره؛ مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت زاهدان در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: در طی سال های اخیر، بیماری های غیرواگیر به دلایل متعدد، به مهمترین علت مرگ و میر بشر در سطح جهان تبدیل شده اند به طوریکه بیش از دو سوم مرگ و میر مردم ایران ناشی از بیماری های غیرواگیر است که در این میان سرطان، دومین جایگاه بعد از بیماری های قلبی عروقی را به خود اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: بیماری های شایع که تا کنون افراد زیادی را سرتاسر جهان درگیر خود کرده، سرطان از آن دسته بیماری هایی است که از یک نقطه در بدن آغاز شده و در صورت تشخیص دیرهنگام، می تواند تمامی بدن فرد را درگیر کند.

وی افزود: اگر چه بیماری سرطان، همواره وحشت و ترس زیادی را برای بیمار و خانواده وی به همراه دارد، اما پیشرفت هایی که در راستای درمان سرطان در سال های اخیر رخ داده است، نقطه امیدی است برای غلبه بر آن و آنچه که مهمه، داشتن شناخت و آگاهی کافی از این بیماری است.

مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت زاهدان با بیان اینکه سرطان قابل پیشگیری است، تصریح کرد: در صورت ایجاد تغییرات مثبت در روش تغذیه و فعالیت های معقول زندگی اعم از عدم مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده، فست فود، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، افزایش مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و مصرف سبزجات رنگی‌مثل هویج، کلم بروکلی، لبو و گوجه فرنگی می توان از بسیاری از سرطان ها و ایجاد سلول های سرطانی پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: تشخیص به موقع و اولیه سرطان می تواند در شکست قطعی آن موثر باشد از این رو توجه به علایم و نشانه هایی که زنگ خطر سرطان هستند از‌جمله ایجاد توده در پستان خانم ها، سرفه های مزمن در فرد سیگاری، تغییر شکل و رنگ ضایعات پوستی، وجود خون در مدفوع و خونریزی غیر طبیعی زنانه بسیار مهم می باشد.

وی با اشاره به توصیه هایی برای پیشگیری از سرطان گفت: سیگار و قلیان نکشیدن و در معرض دود آن قرارنگرفتن و روزانه حداقل 30 دقیقه تند راه رفتن و پنج وعده میوه وسبزی خوردن و مصرف نمک، قند، شکر و روغن روزانه خودراکاهش دهید.

فخیری خاطرنشان کرد: شهروندان باید وزن خود را مدیریت کنید، چاقی و اضافه وزن بیماری زاست و از کرم ضدآفتاب و پوشش مناسب پوست استفاده و از الکل و موادمخدر دوری کرده و آلاینده های سرطان زا را بشناسید.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcdzn0fxyt0oz6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما