تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۷
در گفت و گو با مدیر مرکز مشاوره گلزار؛

در روزهای باقی مانده تا کنکور سراسری چه کار کنیم؟

نرگس بامدی گفت: هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری نزدیک تر می شویم، حساسیت در نوع برنامه ریزی و دقت مطالعه برای کنکور در روزهای باقی مانده، بیشتر و بهتر احساس می شود.
در روزهای باقی مانده تا کنکور سراسری چه کار کنیم؟
به گزارش عصرهامون، نرگس بامدی؛ مدیر مرکز مشاوره گلزار در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: این روز برای هر فرد کنکوری زمان حیاتی و سرنوشت سازی است مثل خیلی از امتحانات و آزمون های دیگر طبیعی است که دچار اضطراب شویم، اگر این اضطراب‌ کنترل نشود می‌تواند روی عملکرد شما اثر نامطلوبی بگذارد و حتی اگر برای یادگیری مطالب تلاش زیادی کرده باشید و بسیاری از مطالب را خوب فرا گرفته باشید با وجود اضطراب کنترل نشده تمرکز شما بهم می‌ریزد و احساس می‌کنید چیزی بلد نیستید.

وی افزود: باورهای ذهنی متفاوت داوطلبان به کنکور که در ذهن خود از کنکور غول می سازند و داوطلبان در مورد روش مطالعه، خیال می‌کنند میزان مطالعه ای که داشتند کافی نیست و مدام با همکلاسی خودش را مقایسه می کند و فکر می کند که باید در تمام دروس عالی و بالای ۸۰ درصد بزند.

بامدی تصریح کرد: در روزهای پایانی تا شروع کنکور به هیچ عنوان مبحث جدیدی را مطالعه نکنید ساعت مطالعه شما در این روزها باید کمتر شود و بیشتر زمان خود را به استراحت و بازیابی ذهنی اختصاص دهید تا توانایی مغزتان برای حضور در کنکور افزایش یابد خلاصه ها و حاشیه نویسی ها را مرور کنید تا مطالب در ذهن شما تداعی شود و اضطراب بیش از حد در ذهن شما از بین برود.


مشاور ادامه داد: شب بیداری در روزهای پایانی کنکور تمرکز شما را در جلسه آزمون به شدت کم خواهد کرد در این چند شب باقی مانده و قبل از آزمون زود بخوابید و به هیچ وجه تا دیر وقت بیدار نمانید مغز شما برای یادآوری آموخته‌های قبلی نیاز به خواب کافی دارد ایده آل ترین حالت استراحت در این شب های قبل از کنکور خوابیدن در ساعت ۲۲ تا ۵ یا ۶ صبح است.

وی گفت: به هیچ عنوان درگیر شایعات و انتشار خبر هایی درباره خرید و فروش سوالات کنکور، لو رفتن آنها نشوید که هر ساله داغ و پرطرفدار می شود در این روزهای پایانی سعی کنید اخبار و اطلاعات صحیح را از سایت سنجش پیگیری کنید و تحت تاثیر هر گونه تبلیغات فریبنده در فضای موجود و در فضاهای مختلف قرار نگیرید.


بامدی اذعان کرد: عدم مدیریت افکار منفی مانند اگر قبول نشوم چه می شود، کاش بیشتر می خواندم و از افکار منفی و فکر کردن به آینده پرهیز و در زمان حال زندگی کنید، همچنین با افرادی که در این ساعات پایانی معاشرت کنید که انگیزه رسیدن به موفقیت های بزرگ را در شما ایجاد می‌کند و از تکنیک ۸-۷-۴ استفاده کنید.

مشاور بیان کرد: یک تکنیک تنفسی ضد اضطراب است به این معنی که شما یاد میگیرید که در مواقعی که تنش دارید با تمرین مکرر آن خود را برای کاهش اضطراب آماده کنید و روش اجرا بسیار ساده است به مدت ۴ ثانیه نفس را فرو دهید و سپس به مدت ۷ ثانیه نگه داشته و در نهایت به مدت ۸ ثانیه اجازه دهید که هوا از ریه های تان خارج شده و این مراحل را چندین بار تکرار کنید ۵۰ درصد اضطراب شما کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: سر جلسه کنکور گاهی مواقع امکان داره احساس کنید ذهنتان قفل کرده، اصلا نگران نشوید قلم و کاغذ را کنار بگذارید چشم‌هایتان را چند لحظه ببندید و نفس عمیق بکشید که می‌تواند به تازه شدن ذهن شما و تمرکز بیشتر شما منجر شود اگر تنقلاتی همراه داشته باشید استفاده کنید، به تقویت سیستم ذهنی شما کمک می‌کند.


وی بااشاره به روزهای پایانی کنکور گفت: مصرف میوه ها و سبزیجات تازه خرما عسل انجیر و مغز گردو، حتماً در برنامه غذایی تان قرار دهید و شام قبل کنکور به هیچ وجه نباید غذا های حجیم پرکالری و سرخ کردنی باشد زیرا باعث اختلال در خواب می شود، داوطلبانی که در نوبت بعد از ظهر آزمون دارند باید از یک وعده غذای سبک برای ناهار استفاده کنند.

بامدی خاطرنشان کرد: یک توصیه طلایی به خانواده‌های محترم اگر در خانه تان کنکوری دارید با رفتار مناسب و جملات امیدوار کننده تا می توانید خودباوری و اعتماد به نفس داوطلب را تقویت و با ایجاد محیطی مملو از آرامش شرایط را برای موفقیت برای شرکت در جلسه کنکور فراهم کنید.


انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcgwy9qxak9tz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما