تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۰
در حالی آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر مدعی حفظ حقوق بشر شده و سایر کشورها را به نقض آن محکوم می‌کنند که این روزها بیش از هر زمانی تناقض‌های رفتاری این دولت متخاصم مشخص شده و دنیا شاهد جنایاتی است که سیاستمداران بر مردم این کشور روا داشته‌اند.
حقوق بشر آمریکایی از ادعا تا واقعیت!/ آمریکا صدرنشین و پرچمدار نقض حقوق بشر در جهان
به گزارش عصرهامون، از دوران پارینه سنگی بشر برای رفع نیازهای اولیه خود مانند خوراک و تغذیه رو به استفاده از ابزارهای جهت شکار حیوانات آورد این ابزار ها که باعث برتری انسان در جدال با حیوانات می شد به ابزاری برای جنگیدن یا سلاح معروف شد اما کاربرد این ابزار ها فقط برای شکار حیوانات محدود نشد بلکه میل برتری جویی انسان دامنه کاربرد سلاح را از شکار حیوانات، به وسیله ای برای تثبیت سلطه و برتری نسبت به همنوعان خود نیز گسترش داد.
 
 روند تکامل این ابزار ها و فاصله زمانی کم تولید شمشیر تا تولید مدرن ترین هواپیماهای بمب افکن و موشک‌های دوربرد آرزوی ساخت سلاح های بهتر توسط بشر را برای ارضای سلطه جویی او نشان می دهد که ناشی از میل سیری ناپذیر قدرت طلبی و سلطه‌جویی انسان است.
 
این سیری ناپذیری در قرن گذشته تا جایی پیش رفت که بشر برای برتری جویی خود  در منازعات، حق حیات غیرنظامیان را نیز نادیده گرفت اگر در جنگ های گذشته فقط نظامیان درگیر جدال بودن اما امروزه به واسطه تولید سلاح های بسیار مخرب غیرنظامیان نیز مورد تهدید هستند.
 
 سلاح هایی که به دلیل قدرت بالای تخریب می توانند تعداد زیادی از انسان ها را از پای درآورند و اثرات مخرب زیست محیطی را به جای بگذارند مانند سلاح های شیمیایی، میکروبی و اتمی که در قوانین بین الملل از آنها به عنوان سلاح غیر متعارف نام برده می‌شود.
 
اما هرگز غیر متعارف بودن و قوانین بین المللی نتوانسته جلوی استفاده از این سلاح ها را در جهت منافع کشورهای ابرقدرت بگیرد.
 
قوانینی که در ظاهر محدودیت استفاده از این ابزار های جنگی را لازم الاجرا می داند اما زمانی که تعارض منافع برای یکی از کشور های ابرقدرت و صاحب بزرگترین زراد خانه های شیمیایی و اتمی اتفاق بیفتد کلا به فراموشی سپرده می‌شود و به راحتی دست به استفاده از این سلاح ها می زنند نمونه بارز استفاده کننده از این سلاح‌ها، کشور ایالات متحده آمریکاست.
 
 این کشور در جنگ با ژاپن زمانی که خود را در مخمصه دید بنیان فکری، ضد اخلاقی و ماکیاولی سردمداران خود را را که در آن هدف وسیله را توجیه می‌کند را با استفاده از دو بمب اتمی به دنیا نشان داد.
 
 کشوری که خود را داعیه دار مبارزه با کاربرد این سلاح‌ها در نظام بین‌المللی می داند توانسته از این طریق ابزاری برای بهانه جویی و تحصیل منافع خود در نقاط مختلف دنیا ایجاد کند و زمینه را برای حضور نظامی خود در کشورهای دیگر فراهم آورد از جمله اشغال نظامی عراق با شعار مبارزه با سلاح های کشتار جمعی شیمیایی بود که از این طریق بهانه حضور خود را در خاورمیانه فراهم کرد اما در عمل هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق نتوانست پیدا کند.
 
 این در حالی بود که در چند دهه قبل عراق در جنگ علیه ایران از این تسلیحات به طور گسترده استفاده کرده بود اما آمریکا و نظام بین الملل در آن زمان چشم پوشی کردن نسبت به استفاده عراق از سلاح شیمیایی را در تامین منافع خود دیدند و هیچ عکس العمل مناسب و کافی را بروز ندادند از این دست قوانین بین‌المللی که توانسته چنین ابزارهایی را در اختیار ابرقدرت‌ها بگذارد نمونه های دیگری نیز وجود دارد مانند قوانین حقوق بشر، قوانین مبارزه با تروریسم، قوانین منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و..
 
  قوانینی که در اغلب مواقع محدوده اعمال آنان در دایره تحصیل منافع کشورهای قدرتمند تعریف می‌شود اگر به صورت موردی چگونگی اعمال قانون حقوق بشر توسط آمریکا را در جهان بررسی کنیم در می یابیم که این قانون بهانه خوبی برای پیشبرد اهداف آمریکا در سایر کشورهاست.
 
 آمریکایی که خود پرچمدار گسترش اجرای قوانین حقوق بشری در جهان است زمانی که منافع آن به خطر بیفتد از هر وسیله ای که حتی در تعارض با حقوق اولیه بشر نیز قرار داشته باشد استفاده می کند مانند استفاده از ابزار تحریم علیه کشورهای دیگر.
 
اثرات تحریم ها به خصوص تحریم های اقتصادی باعث نقض حقوق بشر در حوزه های مختلف می‌شود حقوق بشری که همیشه دولتمردان آمریکا با نگاهی حمایت گرایانه از آن یاد می‌کنند کشور ما نیز از دایره نقض حقوق بشر توسط آمریکا به واسطه اعمال تحریم های یکجانبه گرایانه و قهرآمیز مستثنا نشده است تحریم‌های که امنیت غذایی، دارویی، حق سلامت و بهداشت، دسترسی به دانش و فناوری، حق پیشرفت و توسعه که جز قوانین اصلی حقوق بشر است را از مردم ایران سلب کرده است.
 
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcjmhev8uqexyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما