تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۵
عامل بیماری وبا در آب، محیط های مرطوب، میوه و سبزي، صدف دريايي و گوشت زنده مي ماند ولي تحمل چنداني نسبت به خشکي و نور آفتاب ندارد و با جوشاندن آب به مدت ۱ دقيقه از بين مي رود و منبع بيماري وبا، آب و غذاي آلوده به مدفوع انساني است.
وبا بیماری خطرآفرین در تابستان/ چگونه می‌توان از ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا پیشگیری کرد؟
به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، بیماری های منتقله از آب و غذا بیماری هایی هستند که از خوردن و آشامیدن غذا یا نوشیدنی آلوده ناشی می شوند و عوامل این آلودگی، باکتری ها، سموم، ویروس ها و انگل ها هستند.

این بیماری ها به دلیل ایجاد اسهال می‌توانند موجب از دست رفتن آب و املاح بدن فرد بیمار شده و منجر به عوارض کم‌آبی و حتی مرگ انسان در طی مدت کوتاهی شود از این رو باید این‌گونه بیماری‌ها را در همه افراد به خصوص در کودکان، سالمندان و زنان باردار جدی گرفت.

وبا یک بیماری عفونی است که هر ساله با آغاز فصل گرما شایع می شود و با توجه به اینکه در این فصل تفریحات و سفرها به شدت افزایش می باید لازم و ضوری تا به اقدامات پیشگیرانه در سفر و تفریحات توجه ویژه ای شود.

این بیماری می تواند از طریق دست های آلوده، تماس با مواد دفعی، استفراغ بیماران یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل شود، این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب ، بسیار کشنده است.

برای پیشگیری از ابتلا به وبا باید از آب آشامیدنی سالم استفاده شود، در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، آب چشمه ها و غیره استفاده می شود حتما قبل از مصرف، آب جوشانده و یا کلرزنی شود.

از سبزیجات و میوه جات شسته شده و ضدعفونی شده استفاده، قبل از تهیه غذا و توزیع غذا، قبل ازخوردن غذا، قبل از دادن شیر یا غذا به کودک حتما دستها با آب و صابون شسته، باید دستها را بطور مکرر با آب و صابون به طور کامل شسته شود.

از مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی مثل آب میوه، معجون، بستنی، ساندویچ و شیرموز خودداری شود و از دست فروش ها خرید نکنید، مواد غذایی از دسترس مگس و آلودگی های دیگر محافظت شود و از مصرف یخ غیربهداشتی خودداری کنید.

افغانستان و پاکستان عامل تهدید سلامت کشور

خداداد شیخ زاده؛ معاون فنی مرکز بهداشت استان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: بیماری منتقله از آب و غذا بیماری هایی هستند که از خوردن و آشامیدن غذا یا نوشیدنی آلوده ناشی می شوند،
 در این میان بیماری هایی از جمله التور، تیفوئید و هپاتیت e و a طغیان های ناشی از عوامل میکروبی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

وی افزود: در شرایط کنونی با توجه به افزایش اخیر موارد ابتلا به بیماری وبا در مناطقی از کشورهای همسایه پاکستان و عراق، همچنین افزایش موارد اسهال حاد آبکی شدید در مناطقی از کشور افغانستان و خشک سالی های اخیر و کمبود شدید منابع آبی اهمیت مراقبت و پیشگیری این بیماری را چند برابر می کند.

شیخ زاده با اشاره به علائم و نشانه های بالینی در این نوع بیماری ها تصریح کرد: بیماری های منتقله از آب و غذا شامل اسهال، تهوع، استفراغ و ترامپ های شکمی است که گاهی دراثر سهل انگاری و دیر مراجعه کردن بیمار موجب مرگ بیمار می شود و استفاده از منابع غذایی مطمئن و نگهداری مناسب از آب آشامیدنی سالم نقش مهمی در جلوگیری از این بیماری ها ایفا می کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری وبا در کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان، سیستان و بلوچستان به عنوان دروازه بان سلامت کشور اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از ورود این بیماری به کشور را در دست اقدام دارد و کنترل مرزها و شناسایی افرادی که دچار علائم بیماری هستند و قرنطینه این افراد در مرزها تا بهبودی کامل را از جمله این اقدامت برشمرد.

شیخ زاده خاطرنشان کرد: خانه های بهداشت، پایگاههای سلامت، مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها موظف اند در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک سریعا نسبت به قرنطینه فرد بیمار و شروع اقدامات پیشگیرانه و درمانی اقدا کنند.


انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcbz9b8frhbagp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما